Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW vrací radost z jízdy. Jednička frčí v ostré verzi M

  10:30aktualizováno  10:30
Možná BMW vyslyšelo nářky fandů značky, možná jen usoudilo, že tady se dá ještě vydělat. V každém případě připravilo sportovní variantu nejmenšího kupé řady 1 s tradičním označením M. Ale nikoliv očekávané M1 ale 1 M.

Fanoušci mnichovské automobilky žehrají na technickou dokonalost nových modelů. Prý už v nich není tolik radosti z jízdy a sportovního naturelu jako v předchozích generacích. Kritika míří především k trojkové řadě a pak ke spořícím řešením Efficient Dynamics a k mnohým pomocníkům na podvozku.

BMW 1 M Coupé

Pravdou je, že připravovaná i současná generace trojkové řady je už na hony vzdálena legendárním generacím E30, E36 a E46. A mají pravdu, pokrok nejde zastavit a většinový zákazník si žádá právě to, co mu BMW nabízí. Ten správný pocit z lehké a snadno ovladatelné zadokolky tak částečně zůstal u nejmenší řady mnichovské automobilky. A právě ta nyní dostala svůj nejsilnější model s označením 1 M Coupe. A právě to by mohl být dlouho nesplněný sen fanoušků BMW.

Jedničková řada je rozdělena na hatchbacky a kupé. Model 1 M vychází z kupé, bude mít tedy jen dvoje dveře a siluetu malého kupé-sedanu. Ale malého je zde v uvozovkách, protože rozměry jedničkového kupé jsou velmi podobné rozměrům dávné trojkové řady E30. Auta prostě rostou a rostou.

BMW 1 M Coupé

Nový top model jedničkové řady přichází souběžně s oznámením faceliftu kupé a z něj odvozeného kabrioletu. A proč se jmenuje 1 M a nikoliv M1, jak je u BMW zvykem? Důvody jsou pravděpodobně dva. Pod označením M1 vyrábělo BMW na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let supersportovní kupé a to je přeci jen něco trochu jiného než malé ostré kupátko z nejmenší řady. A druhým důvodem je marketing. Výrobce by nerad kanibalizoval mezi novinkou a klasickým emkovým kupé trojkové řady a tak novinku lehce vystrčil ze své prestižní sportovní řady.

Doposud nejvýkonnější variantou jedničkové řady byl model 135i, dostupný ve verzi kupé i hatchback. Třílitrový šestiválcový motor s dvojitým přeplňováním v jeho případě poskytuje maximální výkon 225 kW a točivý moment 400 Nm. Při hmotnosti 1530 kilogramů je to velmi svižné auto, které hravě dosáhne omezovače na 250 km/h a na stovku zrychlí za 5,3 sekundy.

BMW 1 M Coupe

Motor BMW 1 M Coupe vychází ze 135i, má stejný objem a i vrtání a zdvih. Jenže výkon narostl na rovných 250 kW a točivý moment na 450 Nm, navíc ještě s padesátinewtonmetrovým overboostem (krátkodobé zvýšení). Ve špičce tak nabídne točivý moment 500 Nm. A přitom kupé oproti dosavadnímu nejvýkonnějšímu provedení zhublo o 45 kilo. Nepřekvapí pak zrychlení na stovku za 4,9 sekundy. Maximální rychlost opět limituje omezovač na 250 km/h, bez něj by kupé jistě jelo ještě mnohem rychleji.

Zábavu slibuje manuální šestistupňová převodovka s upraveným odstupňováním, kterou snad později doplní i automat. V každém případě bude na zadní nápravě namontovaný samosvorný diferenciál.

BMW 1 M Coupé

Upravený motor ale rozhodně není to jediné, co dělá novinku špičkovým sporťákem. Příbuznost s dalšími modely emkové řady dokládají upravené hliníkové závěsy kol, které si novinka vypůjčila u vyššího modelu M3. Výkonné brzdy mají vpředu kotouče o průměru 360 mm a vzadu 350 mm. Semihydraulický posilovač řízení má dodat řidiči dokonalou kontrolu nad autem a jak je zvykem u emkových BMW, nechybí tlačítko M Drive, které upraví odezvu plynového pedálu.

Auto je i větší než standardní kupé BMW 1. Na délku povyrostlo o 5 milimetrů, na šířku pak o značných 53 milimetrů a je i o 13 milimetrů vyšší. Mohou za to upravené díly karoserie, především vytažené blatníky, pod která se musejí vejít devatenáctipalcová kola: vpředu v rozměru 245/35 a vzadu dokonce 265/45. Sportovní švih dodávají i čtyři kulaté koncovky výfuku, zadní LED světla, prahové nástavce a další drobnější karosářské úpravy. Odkaz na emkovou řadu automobilky najdeme i v interiéru, kde je pozměněná přístrojová deska, speciální kožené čalounění a jiný volant než u sériového kupé.

Zájemce o nový sporťák si ale musí vystačit jen s trojicí laků, které bude výrobce pro novinku nabízet. Na výběr je "obyčejná" bílá a dvě metalízy: černá a červeno-oranžová.

Nové kupé 1 M se začne prodávat od března či dubna. Základní cena byla v Německu nastavena na kulatých 50 000 euro, tedy v přepočtu asi na 1,26 milionu korun. Je to podstatně méně než u trojkového kupé M, které stojí od 1,8 milionu. Ale samozřejmě, absolutně je to velmi drahý sporťáček. Oproti modelu 135i bude dražší o zhruba 200 000 korun a ve srovnání s nejlevnějším kupé jedničkové řady, 118d, si připlatíte přes půl milionu.

MAlé kupé od BMW i jako elektromobil

BMW 1 Coupé jako elektromobil

A jestliže BMW udělalo s novou ostrou jedničkou radost všem kritikům jeho odklonu od aut pro řidiče směrem k univerzálním prémiovým autům s ohledem na životní prostředí, máme i dobrou zprávu pro ekology a šetřílky. Automobilovým paparazzi se podařilo ulovit elektrickou variantu jedničkového kupé. Je to sice zvláštní kombinace, ale když se to někomu bude líbit...

Autoři:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.