Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do BMW budete tankovat vodu. Její vstřikování zvýší výkon motoru

  16:04aktualizováno  16:04
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Matně černé kupé v okruhové zbroji v podání BMW je pekelně rychlá pojízdná laboratoř. Safety Car pro závody motorek otestuje speciální systém vstřikování vody do motoru pro zvýšení výkonu. BMW M4 tankující vodu je k vidění na autosalonu v Ženevě.

Může se hodit

Chcete jezdit v BMW už dnes? Vyberte si ho na Automodul.cz.

Automobilka BMW hodlá představit sériový model, který bude vybaven vstřikováním vody. To by mělo zvýšit výkon. Je tedy jasné, že takový vůz představí divize M. Auto bude založeno na zkušenostech, které teď BMW získává se safety-carem pro závody Moto GP. Upravená M4 je totiž vstřikováním vybavena, a slouží tak svým způsobem jako laboratoř.

Vstřikování vody do nasávaného vzduchu je relativně tradiční metodou, jak zvýšit výkon vysoce výkonných (a většinou přeplňovaných) motorů. V sériovém provedení se ovšem prakticky nepoužívá, protože s sebou přináší i celou řadu nedostatků, včetně omezení životnosti agregátu.

BMW M4 Coupé jako Safety Car pro MotoGP

BMW se ovšem vstřikování vody očividně nebojí. Nabídne jej k některému svému extrémnímu modelu M již brzy. Kromě benzinu tak budete do tohoto modelu „tankovat“ i vodu. Jak to bude fungovat, ukazuje právě BMW M4 určené jako safety-car pro závody Moto GP, které se představuje v Ženevě.

Jednoduchá teorie

Vstřikování vody do sání má jednoduchý teoretický základ. Při přeplňování se stlačovaný vzduch zahřívá. V nižších otáčkách stíhá nárůst teplot kompenzovat přidaný mezichladič, jenže při plném zatížení už mezichladič většinou nestíhá, a tak se do válců dostává vzduch zahřátý výrazně nad okolní teplotu. Teplý vzduch znamená několik nevýhod: snižuje se hustota a roste pravděpodobnost klepání motoru.

Speciálně upravený motor pro BMW M4 Coupé jako Safety Car pro MotoGP

Speciálně upravený motor pro BMW M4 Coupé jako Safety Car pro MotoGP

Teplota vzduchu, a v podstatě tedy jeho maximální míra stlačení, pak určuje, kam až může motor se svými výkonovými parametry jít. Typicky platí, že čím vyšší je kompresní poměr motoru a čím větší je přeplňovací tlak, tím větší výkon je schopen motor vydat. Teplota vzduchu je tím hlavním omezujícím faktorem. Při klepání, tedy nechtěných samozápalech paliva způsobených právě horkým prostředím ve válci, dochází k poškozování motoru.

Vstřikování vody do sacího potrubí je jednoduchou cestou, jak snížit teplotu nasávaného vzduchu. Voda v podobě jemného aerosolu se okamžitě po vstříknutí vypaří a vypařování samozřejmě odebírá teplo z okolí, takže vzduch se prudce ochladí. Díky vstřikování vody tak lze použít vyšší tlaky přeplňování či vyšší kompresní poměr motoru. Vzduch, který se dostává do válce, zůstane i v extrémních případech chladný.

Moderní praxe

Myšlenka vstřikování vody není nic nového, v závodních strojích se čas od času používala zhruba od šedesátých let. BMW tak v principu nepřináší nic zásadně nového. Ale známá metoda byla samozřejmě přizpůsobena aktuálním potřebám. Vstřikování vody je tak řízeno s ohledem na řadu parametrů a požadavků.

Fotogalerie

BMW například tvrdí, že systém umožní snížit spotřebu paliva v maximálním zatížení motoru. I to je docela pochopitelné, nadbytečná dávka paliva se totiž jinak používá k ochlazování spalovacího prostoru, byť u dnešních složitých motorů svázaných ekopředpisy je i toto komplikovaná záležitost.

 Kromě snížení spotřeby a zvýšení výkonu může být systém vstřikování paliva naprogramován i na to, aby kompenzoval velké výkyvy v okolních teplotách. Pokud bude venku velké horko, management může zvýšit dávky vody, a tím snížit teplotu nasávaného vzduchu na požadovanou ideální úroveň.

Sériové výjimky

Vstřikování vody se u běžných sériových motorů používá jen minimálně. Použito bylo například u jednoho z prvních přeplňovaných modelů, Oldsmobilu Cutlass. Saab dodával vstřikování vody do legendárního typu 99 Turbo. Příchod mezichladičů pak vstřikování vody z běžných sériových modelů vytlačil. Mezichladiče jsou jednodušší a spolehlivější. Případné selhání systému vstřikování vody totiž může být pro motor velkou nepříjemností.

BMW M4 Coupé jako Safety Car pro MotoGP

Proto se vstřikování vody vyskytuje spíše u upravených aut. V motorsportu je zase ve většině disciplín tato technika zakázaná. Ale třeba Ford s ní v rallye slavil koncem devadesátých let úspěchy.

BMW to teď chce v praxi se vstřikováním vody zkusit. Nádržka na vodu bude umístěna v zavazadlovém prostoru, čerpadlo odtud bude dodávat vodu do jednoho ze tří vstřikovačů umístěného v sacím potrubí. O kolik systém zvedne u speciálu M4 s přeplňovaným šestiválcem výkon, to však automobilka neuvádí.





Nejčtenější

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.