Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do BMW budete tankovat vodu. Její vstřikování zvýší výkon motoru

  16:04aktualizováno  16:04
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Matně černé kupé v okruhové zbroji v podání BMW je pekelně rychlá pojízdná laboratoř. Safety Car pro závody motorek otestuje speciální systém vstřikování vody do motoru pro zvýšení výkonu. BMW M4 tankující vodu je k vidění na autosalonu v Ženevě.

Může se hodit

Chcete jezdit v BMW už dnes? Vyberte si ho na Automodul.cz.

Automobilka BMW hodlá představit sériový model, který bude vybaven vstřikováním vody. To by mělo zvýšit výkon. Je tedy jasné, že takový vůz představí divize M. Auto bude založeno na zkušenostech, které teď BMW získává se safety-carem pro závody Moto GP. Upravená M4 je totiž vstřikováním vybavena, a slouží tak svým způsobem jako laboratoř.

Vstřikování vody do nasávaného vzduchu je relativně tradiční metodou, jak zvýšit výkon vysoce výkonných (a většinou přeplňovaných) motorů. V sériovém provedení se ovšem prakticky nepoužívá, protože s sebou přináší i celou řadu nedostatků, včetně omezení životnosti agregátu.

BMW M4 Coupé jako Safety Car pro MotoGP

BMW se ovšem vstřikování vody očividně nebojí. Nabídne jej k některému svému extrémnímu modelu M již brzy. Kromě benzinu tak budete do tohoto modelu „tankovat“ i vodu. Jak to bude fungovat, ukazuje právě BMW M4 určené jako safety-car pro závody Moto GP, které se představuje v Ženevě.

Jednoduchá teorie

Vstřikování vody do sání má jednoduchý teoretický základ. Při přeplňování se stlačovaný vzduch zahřívá. V nižších otáčkách stíhá nárůst teplot kompenzovat přidaný mezichladič, jenže při plném zatížení už mezichladič většinou nestíhá, a tak se do válců dostává vzduch zahřátý výrazně nad okolní teplotu. Teplý vzduch znamená několik nevýhod: snižuje se hustota a roste pravděpodobnost klepání motoru.

Speciálně upravený motor pro BMW M4 Coupé jako Safety Car pro MotoGP

Speciálně upravený motor pro BMW M4 Coupé jako Safety Car pro MotoGP

Teplota vzduchu, a v podstatě tedy jeho maximální míra stlačení, pak určuje, kam až může motor se svými výkonovými parametry jít. Typicky platí, že čím vyšší je kompresní poměr motoru a čím větší je přeplňovací tlak, tím větší výkon je schopen motor vydat. Teplota vzduchu je tím hlavním omezujícím faktorem. Při klepání, tedy nechtěných samozápalech paliva způsobených právě horkým prostředím ve válci, dochází k poškozování motoru.

Vstřikování vody do sacího potrubí je jednoduchou cestou, jak snížit teplotu nasávaného vzduchu. Voda v podobě jemného aerosolu se okamžitě po vstříknutí vypaří a vypařování samozřejmě odebírá teplo z okolí, takže vzduch se prudce ochladí. Díky vstřikování vody tak lze použít vyšší tlaky přeplňování či vyšší kompresní poměr motoru. Vzduch, který se dostává do válce, zůstane i v extrémních případech chladný.

Moderní praxe

Myšlenka vstřikování vody není nic nového, v závodních strojích se čas od času používala zhruba od šedesátých let. BMW tak v principu nepřináší nic zásadně nového. Ale známá metoda byla samozřejmě přizpůsobena aktuálním potřebám. Vstřikování vody je tak řízeno s ohledem na řadu parametrů a požadavků.

Fotogalerie

BMW například tvrdí, že systém umožní snížit spotřebu paliva v maximálním zatížení motoru. I to je docela pochopitelné, nadbytečná dávka paliva se totiž jinak používá k ochlazování spalovacího prostoru, byť u dnešních složitých motorů svázaných ekopředpisy je i toto komplikovaná záležitost.

 Kromě snížení spotřeby a zvýšení výkonu může být systém vstřikování paliva naprogramován i na to, aby kompenzoval velké výkyvy v okolních teplotách. Pokud bude venku velké horko, management může zvýšit dávky vody, a tím snížit teplotu nasávaného vzduchu na požadovanou ideální úroveň.

Sériové výjimky

Vstřikování vody se u běžných sériových motorů používá jen minimálně. Použito bylo například u jednoho z prvních přeplňovaných modelů, Oldsmobilu Cutlass. Saab dodával vstřikování vody do legendárního typu 99 Turbo. Příchod mezichladičů pak vstřikování vody z běžných sériových modelů vytlačil. Mezichladiče jsou jednodušší a spolehlivější. Případné selhání systému vstřikování vody totiž může být pro motor velkou nepříjemností.

BMW M4 Coupé jako Safety Car pro MotoGP

Proto se vstřikování vody vyskytuje spíše u upravených aut. V motorsportu je zase ve většině disciplín tato technika zakázaná. Ale třeba Ford s ní v rallye slavil koncem devadesátých let úspěchy.

BMW to teď chce v praxi se vstřikováním vody zkusit. Nádržka na vodu bude umístěna v zavazadlovém prostoru, čerpadlo odtud bude dodávat vodu do jednoho ze tří vstřikovačů umístěného v sacím potrubí. O kolik systém zvedne u speciálu M4 s přeplňovaným šestiválcem výkon, to však automobilka neuvádí.





Nejčtenější

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.