Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW vymění muže za volantem

  9:38aktualizováno  9:38
Mnichov - Tento týden se akcionáři společnosti BMW sejdou v mnichovské Olympijské hale, aby se stali svědky pečlivě natrénovaného předání vedení firmy. Po čtyřech bouřlivých letech ve vedení Bayerische Motoren Werke předává Joachim Milberg místo za volantem novému předsedovi představenstva. Na jeho místo ve "čtyřcylindru" (výrazné budově centrály BMW) nyní usedne jeho finanční náměstek Helmut Panke.

Aranžmá tohoto následnictví přesně odpovídá preciznosti, s jakou se vyrábějí luxusní vozy značky BMW. Na čtvrtečním zasedání rozhodně nikdo neuvidí jakékoli rozpory mezi vedením firmy. BMW popisuje inauguraci Helmuta Pankeho jako plynulý přechod, který podporují i investoři, odbory i zaměstnanci. S jistotou je možné očekávat, že nedojde k takovému rozruchu, který v roce 1999 doprovázel jmenování Joachima Milberga.

Tento bývalý vysokoškolský profesor se na vrchol managementu BMW dostal po převratu v předsednictvu, který stál hlavu tehdejšího předsedu představenstva Bernda Pischetsriedera a ctižádostivého ředitele výroby Wolfganga Reitzleho. Museli totiž odejít kvůli problémům po převzetí ztrátové britské společnosti Rover, která málem BMW stáhla s sebou pod hladinu. Po Milbergově boku vyrostl z Pankeho korunní princ pro funkci předsedy představenstva. Když Milberg oznámil svůj odchod do důchodu, tato zpráva nevyvolala zdaleka takové spekulace jako ochod jiných ředitelů společnosti BMW.

Klidná reakce na změnu vedení odráží prosperitu automobilky BMW - alespoň ve srovnání s jejími rivaly. Helmut Panke například nemusí čelit takové restrukturalizaci, která probíhá ve firmě Opel, kde General Motors jmenovali generálním ředitelem Carla-Petera Forstera. Nemusí si ani lámat hlavu z konkurencí značek v rámci jednoho koncernu a cenovým tlakem, které sužuje Volkswagen, kde právě nastoupil Bernd Pischetsrieder. V Mnichově navíc panuje tiché uspokojení nad zřejmým rozkolem u Forda, který koupil ztrátový Land Rover a najal bývalého manažera BMW Wolfganga Reitzleho, aby vedl jeho luxusní značky. Reitzle však minulý měsíc rezignoval a odešel do vedení plynařské firmy Linde.

Tento týden akcionáři BMW uslyší, že společnost není posedlá velikostí. Hnací silou místo toho bude technologie a pokračující inovace produktů. Helmut Panke si přece jen myslí, že snaha prosadit se na masovém trhu z počátku devadesátých let představovala smrtelnou chybu. Helmut Panke již správní radě oznámil, že další podobné věci nedopustí. Bavorská automobilka se soustředí na luxusní produkty. Stejně jako jeho předchůdce Milberg i nový předseda představenstva věří, že BMW musí na každé části trhu nabízet jen luxusní automobily: od trháku Mini přes svoji hlavní německou značku po Rolls-Royce v kategorii superluxusních vozů.

Ve srovnání se svým předchůdcem si však Panke počíná mnohem méně diplomaticky, zato mnohem ctižádostivěji. Projevuje se to například mnohem silnějším útokem na segment lehkých terénních vozů v USA. Úspěch, který na tamním trhu zaznamenal off-road BMW X5, bude následovat po zahájení prodeje menšího sportovního užitkového vozu X3. S podporou ročních výdajů ve výši 3,52 miliardy eur bude chtít Panke rozšířit spektrum produktů BMW.

Zvýší se například počet variant vozu Mini, objeví se nové kupé a zcela nový Rolls-Royce. Společnost si navíc osvojuje nový "designérský jazyk", jehož autorem je americký šéf návrhářů Chris Bangle. Nový vzhled vozů BMW série sedm byl sice terčem posměchu konkurentů, ale automobilka uvádí, že jeho odbyt o dvacet procent překonal prodej předchozího modelu.

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.