Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW vyvíjí autopilota. Testovací pětka jezdí po dálnici zcela sama

  14:35aktualizováno  14:35
Automobilka BMW vyvíjí pokročilý systém asistenta řidiče. Měl by umožnit zcela automatické řízení automobilu na dálnici. Řidič si bude moci obrazně řečeno složit ruce do klína. Prozatím není jasné, kdy se novinka dostane do sériové výroby.

BMW ConnectedDrive | foto: BMW

Po testovacích polygonech BMW se prohání sedan řady pět vybavený mnoha senzory. Díky nim, pokročilému softwaru a další nutné výbavě se dovede vůz na dálnici řídit zcela sám bez zásahu řidiče.

Testovací BMW 5 tak dovede nejen zrychlovat a brzdit, jak to umí řada aut s adaptivním tempomatem, ale jeho schopnosti řízení nekončí jenom u asistenta udržování v jízdním pruhu. Auto zvládá zcela samostatnou jízdu včetně změn jízdních pruhů a předjíždění. Systém je dokonce tak pokročilý, že dovede vyhodnotit provoz tak, aby mohl přizpůsobit rychlost jízdy nebo jízdní pruh tomu, aby na dálnici mohla bez problémů najíždět auta z přivaděčů.

Systém funguje do rychlosti 130 km/h a je schopen rozeznat běžné dopravní značení. Automobil tak například na dálnici nepřejede plnou čáru, která se u některých dálničních křižovatek vyskytuje pro lepší oddělení vozů směřujících do různých směrů. Řidič si opravdu může prakticky složit ruce do klína. BMW ale zároveň upozorňuje, že i přes pokročilý asistenční systém je to stále řidič, kdo je ve výsledku zodpovědný za řízení vozu a musí být připraven reagovat na nenadálé situace.

K tomu, aby auto mohlo jezdit po dálnici opravdu samo, potřebuje především řadu senzorů. Vzájemně se doplňují a zálohují tak, že pro určování údajů musí auto vždy použít dva nezávislé zdroje. K základnímu určení pozice se používá vysoce přesná GPS, která má údajně dokázat určit polohu tak přesně, že lze rozeznat, ve kterém jízdním pruhu se vůz nachází. K rozpoznávání dopravního značení se používají kamery, vzdálenosti pak auto určuje pomocí radaru adaptivního tempomatu, ultrazvukových čidel a takzvaného lidaru – tedy zařízení pro detekci laserového světla a určování vzdáleností.

Speciální GPS mapové podklady pak dávají autu možnost předpovídat budoucí situaci silničního provozu. Auto například podle map ví, kolik jízdních pruhů bude mít dálnice před ním. Tuto skutečnost pak vůz ověřuje pomocí kamery. Senzory auta ale pochopitelně nesměřují jenom vpřed, ultrazvukové senzory a laserová čidla sledují i situaci po stranách vozu a za ním.

Systém automatické jízdy po dálnici se možná trochu překvapivě vyvinul z programu BMW TrackTrainer. To je speciální systém, který umožní automobilu jezdit automaticky po vybraném závodním okruhu. Tento systém se využívá při školení řidičů, aby získali představu o volbě ideální stopy.

Další inspiraci našel systém v projektu BMW Emergency Stop Assistant. Tento systém má převzít kontrolu nad vozem v situaci, kdy například řidiče postihnou náhlé zdravotní potíže. V takovém případě auto samo nouzově zastaví na krajnici a přivolá pomoc.

Různých jízdních asistentů má ale BMW v rukávu ještě víc. Koncept městského elektromobilu i3 například využívá asistent parkování a také asistent pro jízdu v dopravních zácpách. Auto tak dokáže jezdit v hustém provozu zcela samo do rychlosti 40 km/h – drží se ve svém jízdním pruhu a umí zrychlovat a brzdit podle potřeby. Podmínkou je, že řidič má stále minimálně jednu ruku na volantu.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.