BMW ConnectedDrive

BMW ConnectedDrive | foto: BMW

BMW vyvíjí autopilota. Testovací pětka jezdí po dálnici zcela sama

  • 43
Automobilka BMW vyvíjí pokročilý systém asistenta řidiče. Měl by umožnit zcela automatické řízení automobilu na dálnici. Řidič si bude moci obrazně řečeno složit ruce do klína. Prozatím není jasné, kdy se novinka dostane do sériové výroby.

Po testovacích polygonech BMW se prohání sedan řady pět vybavený mnoha senzory. Díky nim, pokročilému softwaru a další nutné výbavě se dovede vůz na dálnici řídit zcela sám bez zásahu řidiče.

Testovací BMW 5 tak dovede nejen zrychlovat a brzdit, jak to umí řada aut s adaptivním tempomatem, ale jeho schopnosti řízení nekončí jenom u asistenta udržování v jízdním pruhu. Auto zvládá zcela samostatnou jízdu včetně změn jízdních pruhů a předjíždění. Systém je dokonce tak pokročilý, že dovede vyhodnotit provoz tak, aby mohl přizpůsobit rychlost jízdy nebo jízdní pruh tomu, aby na dálnici mohla bez problémů najíždět auta z přivaděčů.

Systém funguje do rychlosti 130 km/h a je schopen rozeznat běžné dopravní značení. Automobil tak například na dálnici nepřejede plnou čáru, která se u některých dálničních křižovatek vyskytuje pro lepší oddělení vozů směřujících do různých směrů. Řidič si opravdu může prakticky složit ruce do klína. BMW ale zároveň upozorňuje, že i přes pokročilý asistenční systém je to stále řidič, kdo je ve výsledku zodpovědný za řízení vozu a musí být připraven reagovat na nenadálé situace.

K tomu, aby auto mohlo jezdit po dálnici opravdu samo, potřebuje především řadu senzorů. Vzájemně se doplňují a zálohují tak, že pro určování údajů musí auto vždy použít dva nezávislé zdroje. K základnímu určení pozice se používá vysoce přesná GPS, která má údajně dokázat určit polohu tak přesně, že lze rozeznat, ve kterém jízdním pruhu se vůz nachází. K rozpoznávání dopravního značení se používají kamery, vzdálenosti pak auto určuje pomocí radaru adaptivního tempomatu, ultrazvukových čidel a takzvaného lidaru – tedy zařízení pro detekci laserového světla a určování vzdáleností.

Speciální GPS mapové podklady pak dávají autu možnost předpovídat budoucí situaci silničního provozu. Auto například podle map ví, kolik jízdních pruhů bude mít dálnice před ním. Tuto skutečnost pak vůz ověřuje pomocí kamery. Senzory auta ale pochopitelně nesměřují jenom vpřed, ultrazvukové senzory a laserová čidla sledují i situaci po stranách vozu a za ním.

Systém automatické jízdy po dálnici se možná trochu překvapivě vyvinul z programu BMW TrackTrainer. To je speciální systém, který umožní automobilu jezdit automaticky po vybraném závodním okruhu. Tento systém se využívá při školení řidičů, aby získali představu o volbě ideální stopy.

Další inspiraci našel systém v projektu BMW Emergency Stop Assistant. Tento systém má převzít kontrolu nad vozem v situaci, kdy například řidiče postihnou náhlé zdravotní potíže. V takovém případě auto samo nouzově zastaví na krajnici a přivolá pomoc.

Různých jízdních asistentů má ale BMW v rukávu ještě víc. Koncept městského elektromobilu i3 například využívá asistent parkování a také asistent pro jízdu v dopravních zácpách. Auto tak dokáže jezdit v hustém provozu zcela samo do rychlosti 40 km/h – drží se ve svém jízdním pruhu a umí zrychlovat a brzdit podle potřeby. Podmínkou je, že řidič má stále minimálně jednu ruku na volantu.


Elektromobil