Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

BMW X1: jízda na jedničku

  11:00
Dlouho očekávaný nejmenší model se zvýšeným podvozkem se značkou BMW právě vstupuje na český trh. Pověsti značky nezůstala X1 nic dlužna: Nabízí suverénní jízdní vlastnosti podpořené silnými motory.
BMW X1

BMW X1 | foto: BMW

Skloubení siláckého vzhledu, kompaktních rozměrů a dynamických jízdních vlastností často dopadá špatně. Řada nejmenších SUV zaplatila za pohon všech kol a offroadovou vizáž kamenným pérováním, stísněným vnitřním prostorem a vysokou spotřebou. BMW X1 ukazuje, jak to udělat dobře.

Může se hodit

Obrovská přehlídka německých luxusních
automobilů značky BMW
na online portálu www.automodul.cz

Mnichov se od začátku rozhodl udělat malé SUV po svém. Na technickém základě řad 1 a 3 stvořil dynamicky tvarované auto, které sice nerezignovalo na výlety do přírody, avšak už od pohledu dává přednost rychlému svezení.

Vývojáří se zároveň poučili z chyb svých neprémiových kolegů, takže položil hlavní důraz na dobré rozložení hmotnosti a maximální vnitřní prostor. Dílo se podařilo díky rekordnímu rozvoru 2,76 m, který nejen výrazně překonává veškerou dosavadní konkurenci, ale především zajišťuje dostatek pohodlných kubíků pro posádku. I přes prostorově krajně nevýhodnou klasickou koncepci s pohonem preferujícím zadní kola, která samozřejmě zůstala zachována.

BMW X1

Malý velikán

A čím je tedy X1 výjimečné? Především architekturou – podélně uložený motor zatím z konkurentů nenabídl nikdo, i když lze předpokládat, že příchod malého mercedesu, očekávaný přibližně za rok a půl, tuto statistiku změní. Unikátní je také nabídka třílitrového řadového šestiválce – i pro něj zbylo v dlouhé přídi místo. S ním naopak zůstane BMW s největší pravděpodobností osamocené, zejména v době, kdy konkurence sází spíše na downsizing a nebojí se ani vysoce přeplňovaných čtrnáctistovek.

A do třetice je to nabídka špičkové techniky. Zatímco výhradní nabídku přímého vstřikování paliva napříč motorovou paletou zavedl již Volkswagen, twinturbodiesel s kaskádovým přeplňováním dvojicí nestejně velkých turbodmychadel slaví premiéru právě v X1. Zajímavá je i možnost pohonu jediné nápravy. Konstruktéři navíc přivedli newtonmetry k zadním kolům, což je další nezvyklost mezi SUVčky.

Kombíkový teréňák

Jednoznačným přínosem je extrémní rozvor, díky němuž malý "teréňák" působí spíše jako stylové kombi, než nějaký off-road. Tomu nasvědčuje i malý, avšak dobře a nízko umístěný vstupní otvor do kufru, který sice základním objemem 420 l neoslní, avšak téměř se vyrovná trojkovému kombi. A to zejména díky absolutní variabilitě zadních sedadel, která jsou dělena v poměru 40:20:40. Naklápět či polohovat lze každé zvlášť.

Milovník jízdy

Krátká zkušební jízda vedla po rozmanitých cestách počínaje kvalitními "jedničkami", přes členité vlásenkové okresky, až po atraktivní terénní vložku v areálu vápencového lomu.

BMW X1

Konstruktéři od BMW předvedli malý zázrak. Interiér plný křivek a oblouků je přesně tak velký, aby se v něm i urostlí dospělci cítili vzdušně a přes malou celkovou výšku je lidem uvnitř i v kolmém směru dobře. Pocity za volantem evokují spíš sportovní kupé. Ostatně za jízdy tento pocit díky výhledu na dlouhou kapotu a extrémně vpředu uloženým kolům ještě sílí. Škoda jen okatého šetření na vnitřních materiálech, na které jsme si museli zvyknout i ostatních malých BMW.

I se čtyřkolkou xDrive (kvůli přidaným kilogramům a parazitním momentům na přední nápravě lehké nohy všech "bavoráků" obecně spíše ztěžuje) je mrštnost až neuvěřitelná. Představa malé jedničky s přidaným předním pohonem není zcela přesná, X1 totiž postrádá její sklony k nervozitě na hranici adheze.

Zatáčí téměř jako trojkové BMW, ze zatáčky se však vždy vytáhne bez subjektivně vnímatelné setrvačnosti dlouhého zadního převisu. Brzdí i zrychluje nadprůměrně, i se slabším ze zatím nabízených dvou turbodieselů předjede co si řidič vzpomene. Vše je pak korunováno vjemem rychlosti, který se podařilo jakýmsi trikem značně umocnit, takže i středně rychlé sportování na okresce vyvolává silně příjemné pocity.

BMW X1

X1 umí i mimo bezpečí asfaltky. Na šotolině v lomu se tuhá karoserie nad dírami, menšími kameny i dolíky téměř vznáší. A dokonce si při tom zachovává jistou plavnost, kterou konkurenti mnohdy postrádají.

Levný základ, drahé připlácení

A ceny? Ty začínají pod osmisettisícovou hranicí – konkrétně 774 800 Kč za provedení sDrive20d, což je zatím jediný model s pohonem pouze zadních kol, kombinovaný s prostředním ze tří vznětových dvoulitrů o výkonu 130 kW (slabší se dostane na trh později).

Systém pohonu všech kol xDrive zatíží cenovku dalšími 52 tisíci. Zde je poprvé možno volit i samočinnou převodovku (šestistupňový Steptronic za 53 300 Kč), která je naopak standardem u vrcholného twinturbodieselu xDrive23d 150 kW (899 600 Kč, verze s "manuálem" bude k mání za rok). Vrcholem je přímovstřikový hořčíkový třílitrový šestiválec xDrive28i s výkonem sníženým na 190 kW, který o rovnou tisícikorunu přestřelil miliónovou hranici, opět se standardním automatem.

Novým základem se za několik měsíců stanou zážehové dvoulitry 18i a 20i, z nichž slabší bude k mání výhradně se zadním pohonem.

Ceny tedy proti neprémiové konkurenci mírně vyšší, avšak vzhledem k úrovni použité techniky a nabízené protihodnotě pro zájemce více než dobré.

A tak se otazníky vznášejí opět nad základní výbavou, s níž v poslední době BMW šetří jako se vzácným kořením. Je tedy třeba brát jako "povinnost" dalších cca 30 % ceny navíc za nezbytnosti typu automatické klimatizace, jakostního rádia, vyhřívaných sedadel, xenonových světlometů, hodnotnějšího čalounění (to základní má k prémiovým pocitům daleko), lepšího volantu, parkovacích senzorů, metalízy, velkých kol... Pod milión to zřejmě nebude, avšak výsledek určitě stojí za to.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...