Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW X3 – X pětka pro mladé a movité

  15:45aktualizováno  15:45
hodnocení iDNES 4,4/5 Mnichovská automobilka definitivně zalepila modelovou propast mezi trojkovým kombíkem a SUV X5. Na počátku tohoto roku vyslala do boje s konkurencí sériovou podobu konceptu xActivity, model X3. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA
BMW X3

BMW X3 | foto: iDNES

Přestože označení prozrazuje příslušnost k trojkové řadě, při bližším srovnání se starším sourozencem se nové SUV rozměrově příliš neliší.

Nijak podstatný rozdíl není ani v pořizovací ceně obou modelů.

BMW X3 není ledajakým doplňkem modelové řady.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily BMW X3 můžete koupit na www.automodul.cz

Je to suverénní automobil, který v řadě parametrů předčí svého učitele, pokud tak model X5 můžeme nazývat.

Je to vůz velmi solidní konstrukce vybavený osvědčenou mechanikou a nejmodernější elektronikou, vůz hodný svého jména, je to BMW se vším všudy.

 hodnocení 

PLUSY
- ergonomie řidičova pracoviště

- dynamické vlastnosti
- jízdní vlastnosti na zpevněném povrchu
- řízení a účinné brzdy
- vzdušnost interiéru

MINUSY
- povrchová úprava a vzhled některých plastových dílů interiéru

- vyšší pořizovací cena
- tuhé naladění podvozku - malé užitečné zatížení

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Naopak velmi specifický je model X3 po stránce stylistické. Chris Bangle vtiskl malému SUV trochu svérázný design a zejména pojetí vnitřního prostoru nemusí nutně každému zájemci vyhovovat.

V přímé konfrontaci X3 a X5 působí menší SUV možná až přespříliš laciným dojmem.


INTERIER A KUFR

BMW X3 se velikostí vnitřního prostoru nijak výrazně neliší od svého staršího sourozence, modelu X5. Jeho celkové pojetí je však na hony odlišné. Po otevřením mohutných bočních dveří se očím naskytne pohled do sofistikovaného, ale lacině působícího interiéru.

Vnitřnímu prostoru modelu X3 oproti všem zvyklostem nedominují tmavé jakostní materiály, nýbrž šedé plasty s poměrně nevzhlednou povrchovou úpravou.

Skalní příznivci značky tímto krokem zřejmě nebudou nadšeni, nutno ale objektivně uznat, že vnímání vnitřního prostoru jako celku není zase tak špatné. Díky světlým tonů a bohatému prosklení karosérie působí interiér hodně vzdušným dojmem a na to jsme u vozů BMW dříve nebyli zvyklí.

Vnitřní prostor modelu X3 je co do velikosti přiměřený vozům této kategorie a svým vnějším rozměrům. V podélném směru je místa dostatek, trochu horší je to s prostorem na šířku. Obecně lze říci, že pro pět cestujících je ve voze místa tak akorát.

Ideální pozice za volantem se hledá poměrně snadno, rozsah nastavení je velmi široký. Přední anatomicky tvarované sedačky mají velmi dobré boční vedení, k absolutní dokonalosti jim chybí jen pár centimetrů délky.

Robustní tříramenný multifunkční volant obšitý kůží má silný dobře tvarovaný věnec, který zaručuje jisté držení v kterékoliv jízdní situaci. Řidičovo pracoviště je přehledné, ergonomie ovládání je na obvyklé, tedy vysoké úrovni. Drobné problémy může z počátku působit jen ovládání navigačního systému, kterým byl vůz za příplatek vybaven.

Bohatě prosklená karosérie umožňuje velmi dobrý výhled z vozu, vyšší posez za volantem řidič ocení zejména v městském provozu nebo na nepřehledných úsecích. Sledování prostoru za vozidlem je velmi omezeno malým zadním oknem, mohutná vnější zpětná zrcátka ale tento nedostatek napravují .

Zavazadlový prostor je díky jednodílným vysoko výklopným zadním dveřím dobře přístupný. Manipulace se zavazadly je s ohledem na danou kategorii poměrně snadná.

V základní konfiguraci pojme „X trojka“ 480 litrů nákladu, sklopením asymetricky dělených opěradel zadních sedadel vznikne ložná plocha o délce 175 centimetrů a celkový objem naroste až na 1560 litrů.

Trochu rozpačitě působí v kontextu s přepravní kapacitou užitečné zatížení, které má hodnotu pouhých 440 kilogramů.


JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Bezesporu nejsilnější stránkou nového BMW jsou jízdní vlastnosti. Na asfaltu se “X trojka“ nedá zastrašit ani ryze silničními vozy, s bravurou si poradí i s ostrými zatáčkami a na dálnici ukazuje  většině soupeřů záda.

Mimo silnici je do jisté míry limitována zejména v oblasti světlé výšky, ale v rozbahněném nebo lehčím terénu se rozhodně zahanbit nedá. Všechny zažité vlastnosti vozů SUV jsou tytam. Výrazné naklánění v zatáčkách, boření při prudkém brzdění, to jsou vlastnosti pro BMW X3 naprosto cizí. Sportovně-terénní bavorák prokázal i dobrou imunitu vůči bočnímu větru.

Mimořádně tuhý podvozek (v našem případě ještě umocněný příplatkovým sportpaketem a osmnáctipalcovými koly s pneumatikami s nízkým profilovým číslem) nese hlavní zásluhu na tom že „X trojka“ jede na silnici jako po kolejích a v zatáčkách sedí jako přibitá.

Příliš sportovní naladění podvozku má dle očekávání nežádoucí vliv na cestovní komfort a pohodlí posádky. S drobnými nerovnostmi si „bavorák“ ještě bravůrně poradí, při jízdě na nekvalitních vozovkách, kterých je bohužel v naší republice většina, pronikají k cestujícím často až nepříjemné rázy.

Velmi zrádná může být lehkost s jakou se téměř dvoutunový drobeček pohybuje. Subjektivně vnímaná rychlost je totiž podstatně nižší než ta skutečná.  Při skotačení po klikatých okreskách je tedy velmi důležité věnovat pozornost ručičce rychloměru.

Sportovně laděný podvozek snese i velmi ostré zacházení, ale i pro vozy s modrobílým logem platí fyzikální zákony. Vyšší těžiště a setrvačnost těžkého vozu nese jistá rizika. V případě BMW X3 se tyto faktory výrazně projevují až v mezních situacích. Pro případ nebezpečí je vůz vybaven celou řadou podpůrných elektronických systémů, které včas zasáhnou do řidičova počínání.

Ke špičkovým jízdním vlastnostem přispívá svou měrou i velmi tuhý skelet karoserie a moderní systém permanentního pohonu všech kol xDrive.

Brzdová soustava vybavená mohutnými kotouči na obou nápravách snese ta nejpřísnější měřítka. Brzdy reagují podle všech očekávání, tedy velmi rychle a razantně. Zkrocením téměř dvoutunového vozu jim nečiní žádné problémy.

Ani při brzdění z velmi vysokých rychlostí řidič nezaznamená výrazné slábnutí brzdného účinku, což jasně dokládá především silniční využití tohoto vozu.

Pod kapotou testované „X trojky“ byl ukryt řadový šestiválec o zdvihovém objemu 3,0 litru. Zážehový agregát produkující výkon 170 kW propůjčuje osmnáctsetčtyřicet kilogramů těžkému vozu až nečekaně dobrou dynamiku a to i přesto, že byl vůz vybaven samočinnou pětistupňovou převodovkou.  

BMW X3 s touto pohonnou jednotkou dokáže upalovat rychlostí 210 km/h a sprint z klidu na sto kilometrů v hodině zvládne za úctyhodných 7,8 vteřiny. Běh motoru na nanejvýš kultivovaný, vynikající je i jeho pružnost. Šestiválec si libuje ve středních otáčkách, zejména v oblasti kolem 4000 otáček, kdy vydává i velmi pěkný zvuk.

Motorový prostor je také kvalitně odhlučněn. Při běžném stylu jízdy proniká do prostoru pro pasažéry jen nevýrazný tlumený hluk, při dynamické jízdě v horním spektru otáček je zvuková kulisa výrazně vyšší, což pro sportovně založené řidiče rozhodně nemusí být na škodu, při dlouhých cestách ale může unavovat.

Pětistupňová automatická převodovka s možností ruční volby je motoru dobrým partnerem. Řazení jednotlivých převodových stupňů probíhá hladce, bez znatelného škubání. Odezva na pokyny plynového pedálu sice nepatří k nejrychlejším,  přepnutím do režimu Sport je tento drobný nedostatek odstraněn. Při prudké akceleraci není nutné převodovku příliš pobízet, ta bez problémů podřazuje o dva převodové stupně.

Průměrná spotřeba se v průběhu testu pohybovala okolo 13 litrů, při jízdě s lehkou nohou jsme zaznamenali spotřebu zhruba o dva litry nižší. Sportovní styl jízdy oproti tomu znamená nárůst apetitu až za hranici 15 litrů na sto kilometrů.


BMW X3 je svým pojetím, jízdními a dynamickými vlastnostmi tak specifický vůz, že se k němu jen těžko hledá vhodný soupeř. K jeho ryze sportovnímu naturelu má pravděpodobně nejblíže Lexus RX300, s agregátem o shodném zdvihovém objemu, automatickou převodovku se stejným počtem rychlostí a podobnými dynamickými vlastnostmi i cenovou politiku.

Základní cena modelu X3 je na českém trhu stanovena na 1 247 500* Kč. Verze s motorem 3,0i a pětistupňovou automatickou převodovkou je k mání za 1 406 860 Kč. Testované provedení s bohatou příplatkovou výbavou mělo cenovku 1 949 230 Kč.

*Základní pohonnou jednotkou pro model X3 je v současné době zážehový šestiválec 2,5i, v září by měl nabídku rozšířit vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,0 litru

Je velmi těžké blíže specifikovat klientelu, které je "X trojka" určena. Jak známo vozy BMW nejsou pro každého a v našich krajích to platí dvojnásob. Lze tedy očekávat, že zájemci z řad našich řidičů při výběru vozu této kategorie raději sáhnou po větším a nepatrně dražím sourozenci X5, protože tím získají vůz srovnatelných kvalit s výrazně honosnější vizáží a větším pohodlím. BMW X3 má naproti tomu předpoklady oslovit mladší movitou klientelu, která upřednostňuje moderní styl a sportovní jízdní vlastnosti před okázalým luxusem a pohodlím.

Standardní výbava vozu zahrnuje dvojici čelních airbagů, dva průběžné hlavové airbagy pro cestující na předních i zadních sedadlech, boční airbagy vpředu, protiblokovací systém (ABS), protiprokluzový systém (ASC+X), stabilizační systém (DSC III), systém pro sjíždění prudkých svahů (HDC), rozdělovač brzdného účinku (CBC), brzdový asistent (DBC), pohon všech kol xDrive, elektronicky svorný diferenciál (ADB-X), 6ti stupňovou manuální převodovku, posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, klimatizaci s mikrofiltrem, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, obložení interiéru v provedení Grey Dark, palubní počítač, mlhové světlomety, tónovaná skla, kůží potažený volant nastavitelný ve dvou osách, kola z lehkých slitin o rozměru 17“ s pneumatikami 235/55 R17, velurové koberce, síť v zavazadlovém prostoru, zadní loketní opěrku atd.

Testované provedení obsahuje navíc automatickou převodovku (+ 65 660 Kč), kola z lehkých slitin o rozměru 18“ (+ 13 130 Kč), alarm (+ 14 120 Kč), paket pro vnější zrcátka (+ 6 750 Kč ), sportovní paket (+ 65 660 Kč), střešní lišty (+ 7 220 Kč) panoramatické střešní okno (+ 45 960 Kč), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním (+ 5250 Kč), vnitřní hliníkové obložení (+ 7 880 Kč) vak na lyže (+ 5 250 Kč) bederní opěrku (+ 8 860 Kč), odkládací paket (+ 6 570 Kč), vyhřívání předních sedaček (+ 11 820 Kč), ostřikovače světlometů (+ 8 540 Kč), parkovací senzory (+ 22 980 Kč), dešťový senzor (+ 3610 Kč) xenonové světlomety (+ 21 340 Kč), adaptivní světlomety (+ 13 130 Kč), automatickou dvouzónovou klimatizaci (+ 17 400 Kč), TV tuner (+ 29 540 Kč), navigační systém Professional (+ 85 350 Kč) přípravu pro montáž mobilního telefonu (+ 18 060 Kč), CD měnič na 6 disků (+ 13 130 Kč), Hi-Fi systém Professional (+  32 830 Kč).

BMW X3 3,0i 

Lexus RX300
objem motoru (cm3) 2979 2995
výkon (kW/k) 170/231 150/204
max.toč.
moment (Nm)
300 283
počet válců/ventilů 6/24 6/24
typ motoru zážehový zážehový
max. rychlost (km/h) 210 200
zrychlení 0-100 km/h (s) 7,8 9,0
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 17,4/
9,1/
12,1
16,9/
9,4/
12,2
nádrž (l) 67 72
rozměry d/š/v (mm) 4565/
1853/
1674
4740/
1845/
1675
rozvor (mm) 2795 2720
objem kufru skl./neskl. sedačky (l) 480/1560 900/*
rozměr pneumatik přední/zadní 235/55 R17 225/60 R17
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy/kolenní ano/ano/ne ano/ano/ano
ABS/ESP ano/ano ano/ano
mlhovky/xenonové světlomety ano/ne ne/ano
klimatizace/tempomat dvouzónová/ne dvouzónová/ano
záruka (roky) 2 2
cena v Kč 1 406 860 1 660 000

* Objem zavazadelníku až po střechu. Při sklopených sedadlech výrobce objem neudává.

CENA

MOTOR A SPOTŘEBA

VNĚJŠÍ VZHLED

Autoři:




Nejčtenější

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí nabídka ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.