BMW X4

BMW X4 | foto: BMW

Kam nemůže čert, tam vleze BMW. S novou X4 vyplňuje další skulinku

  • 35
BMW vyplňuje každou skulinku na trhu. Ve střední třídě SUV tak bude mít vedle konzervativnějšího modelu X3 i sportovnější a extravagantnější model X4. Novinka kopíruje vzhled většího BMW X6 a automobilka doufá, že bude kopírovat i jeho úspěch.

Kde jsou ty časy, kdy mělo BMW tři řady: 3, 5 a 7. Dnes začíná jedničkou a bez vynechání čísla končí sedmičkovou řadu. A navíc má ve většině řad i variantu X, tedy model stále populárnějších vozů SUV. Automobilka pak sudým řadám přisoudila sportovně střižené modely, buď kupé jako deriváty základních modelů nebo sportovně střižená SUV jako variace na standardní SUV.

Nové BMW X4 se drží linií většího modelu X6, který přišel na trh v roce 2008. Základní proporce SUV zůstávají zachované, karoserie má tvar pětidveřového kupé s výrazně splývající zádí.

Už větší BMW X6 je nepřehlédnutelné a s novinkou to nebude jinak. Menší proporce X4 by měly být snesitelnější než mohutná a až nabubřelá stavba většího a staršího sourozence. BMW X6 se těšilo a těší utěšenému zájmu zákazníků a mnichovská značka doufá, že stejně pozitivně přijme trh i menší nový model.

BMW poprvé ukázalo model X4 už takřka před rokem na autosalonu v Šanghaji. A jak se nyní při premiéře ukázalo, za rok se z původního konceptu do finálního produktu mnoho nezměnilo. Designéři upravili oba nárazníky a několik dalších detailů.

Profil nového BMW je svébytný, stejně jako u většího a dobře známého modelu X6. Někomu se bude líbit, jiným přijde nabubřelý. V každém případě autu přes vyšší SUV stavbu nechybí sportovní duch. Menší rozměry oproti X6 by měly auto zjemnit, ale to posoudíme až při setkání naživo.

BMW X4

Novinka vychází z modelu X3, je o malý kousek (1,4 centimetru) delší a naopak o trochu (3,6 centimetrů) nižší. Rozměry auta jsou: 4,67 x 1,88 x 1,62 metru. V porovnání s větším modelem X6 je novinka o 20 centimetrů kratší a o 10 centimetrů užší. Ke sportovnější karoserii bude pasovat i posez posádky, která bude asfaltu o dva centimetry blíže než posádka sesterského BMW X3.

Interiér je kombinací dílů z modelů X3 a čtyřkových bavoráků. Jak je u značky obvyklé, výbava může být velmi bohatá, záleží na přání majitele a možnostech jeho peněženky. Od počátku bude k dispozici sportovní úprava M Sport. Samozřejmostí je plná multimediální výbava, která u navigace přidá i kompas.

BMW X4

Podle verze bude možné nastavovat tuhost tlumičů a vybírat z režimů motorů a převodovky. Praktickou stránku auta reprezentuje objemný zavazadelník. Základních 500 litrů lze sklopením sedadel zvětšit až na 1 400 litrů. Víko se pak u všech verzí bude otvírat elektricky, a to i bezdotykově mávnutím nohy pod zadním nárazníkem.

Z bezpečnostních prvků stojí za pozornost adaptivní tempomat, kamery systému Surround View, které hlídají celé okolí vozu, parkovací kamery a nebo senzory hlídající mrtvé úhly. A v případě nehody si auto dokáže samo zavolat o pomoc.

BMW X4

Při volbě pohonné jednotky si zákazníci budou vybírat z šesti agregátů, ale jen dvou objemů. Dva litry mají dva benzinové čtyřválce a základní naftová jednotka. Třílitrový objem nabídne špičkový benzinový šestiválec a dva naftové motory. Základní naftový dvoulitr bude spřažený s šestistupňovým manuálem, u všech ostatních verzí zákazníci dostanou osmistupňový automat ZF, případně na přání za doplatek sportovní verzi Steptronic Sport. Všechny verze mají pohon všech kol se sériově dodávaným vylepšením Performance Control, které distribuuje výkon mezi zadní kola a nahrazuje aktivní diferenciál.

Základní benzinový agregát pro model xDrive20i má výkon 135 kW a stovku zvládne za 8,1 sekundy. Výrazně hbitější je stejný agregát naladěný na 180 kW ve verzi xDrive28i, který stovku zvládne za 6,4 sekundy. Nejsilnější zážehový šestiválec xDrive35i s třílitrovým objemem poskytne 225 kW a sprint na stovku zvládne za 5,5 sekundy. Maximální rychlost této top verze je 247 kilometrů za hodinu. Kombinovanou spotřebu výrobce u benzinových verzí uvádí v rozmezí od sedmi litrů po 8,3 litru u nejvýkonnější verze.

Naftové verze začínají s dvoulitrem u modelu xDrive20d s výkonem 140 kW. Sprint na stovku tato verze zvládne za osm sekund a s pneumatikami se sníženým valivým odporem si řekne podle výrobce průměrně o 5,2 litru nafty na sto kilometrů. Silnější naftové šestiválce pohánějí verze xDrive30d a xDrive 35d. První má výkon 190 kW, druhý dokonce 230 kW a je tak nejvýkonnějším modelem řady. Jsou to sprinteři, slabší šestiválec se na stovku dostane za 5,8 sekundy a ten silnější dokonce za 5,2 sekundy. Normovaná spotřeba je u obou verzí, alespoň papírově, pod šesti litry na sto kilometrů.

Prodej začne s létem letošního roku a ceny by měly začínat zhruba na částce 1,2 milionu korun. Větší BMW X6 pak začíná na částce 1,65 milionu korun.