Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW X5: Americký Němec míří znovu na trůn

aktualizováno 
Po sedmi letech výroby a nadprůměrných prodejních úspěchů, odchází na odpočinek poslední klasické BMW z minulého století. Místo něj přichází větší, luxusnější a futurističtější nástupce, který s těžkým terénem už nechce mít nic společného a odveze sedm cestujících. Nejočekávanější BMW letošního roku přijíždí.

BMW X5 právě končící generace se po celém světě, a zejména v USA, kde se také po boku Z4 vyrábí, prodalo 580 tisíc kusů, což je v kategorii luxusních SUV (u BMW ji nazývají SAV) skvělý úspěch.

Historicky první osobní BMW, určené i mimo asfaltové cesty, vzniklo v roce 1999 na základě tehdejší pětkové řady s využitím mnoha celků od Range Roveru, protože Rover byl tehdy právě ve vlastnictví BMW.

I díky tomu autu nechyběly skvělé trakční ani jízdní vlastnosti a dokonce i slušná dávka sportovního ducha, i přes poctivé dvě tuny pohotovostní hmotnosti. Kritizován byl pouze poněkud stísněný interiér.

Nástupce tedy od prvních nákresů řešil především nárůst vnitřního prostoru. Výsledkem je téměř o 19 delší a 6 cm širší karoserie, do níž se nově vešla třetí řada sedadel. Nová X5 má tak 4854 cm do délky a zabírá 1933 mm šířky silničního pruhu. Do kufru lze naložit o pětinu víc zavazadel, velké BMW do terénu tak odveze 620 - 1750 litrů věcí. Do dvojité podlahy se pak vejde dalších 90.

Bangleovské tvary v nejvyšší míře respektují svého předchůdce, přesto se novinka více rozkročila a rozšířené bočnice budí dojem solidní sportovnosti. BMW X5 vyrazí potvrdit úspěchy svého předchůdce z mola pařížského autosalonu.

Uvnitř očekává hosty zcela přepracovaný prostor, navržený s důrazem na ladnost křivek a tvarovou čistotu. Výsledkem je patrně zatím nejpohlednější interiér, jaký jsme u BMW od dob "velkého bangu“ viděli.

Architekti si odpustili experimenty s rozmáchlými křivkami a stvořili stylový obývák. Zcela nová přístrojová deska se již nenatáčí k řidiči, naopak poskytuje spolujezdci možnost podílet se na kontrole palubních systémů.

Kromě celé palety nejmodernějších komfortních a multimediálních systémů nechybí ani separátní DVD přehrávač s obrazovkou pro druhou řadu sedadel, či inovovaný iDrive s osmi paměťovými předvolbami pro oblíbené cíle navigace, telefonní čísla či zdroje zvuku. Standardem je CD přehrávač s šesti reproduktory, prémiový audiosystém jich zaměstnává šestnáct.

Ovládání přináší několik podstatných novinek. První z nich je odstranění mechanické vazby voliče automatické převodovky – páka se po každém vychýlení vrátí zpět do základní pozice a zabírá jen minimum místa na středové konzole.

Ryze elektronickou páčku pod volantem používá již BMW 7, ovšem v X5 je možné i sekvenčně řadit po vychýlení vlevo, obdobně jako u starší kulisy.

Parkovací mód se ovládá tlačítkem, které zároveň aktivuje elektromechanickou parkovací brzdu.

Mezi velké čtyřkolky také přicházejí dvě novinky – první z nich se jmenuje Head Up Display a promítá nejdůležitější provozní údaje přímo na čelní sklo do řidičova zorného pole.

Druhá pomáhá s manévrováním při nižších rychlostech – aktivní řízení mění převodový poměr převodky řízení podle momentální rychlosti; ve městě stačí malé pootočení k dosažení rejdu a manévrování je tak snazší.

Naopak při rychlé dálniční jízdě je třeba k drobným korekcím otáčet volantem více – předchází se tím nechtěným prudkým manévrům.

Podvozek z lehkých kovů prošel zásadními inovacemi k zajištění maximálního komfortu a ovladatelnosti. Největší změnou je konstrukce přední nápravy, která nyní používá dvojitá příčná ramena.

Zadní víceprvková, uchycená na pomocném rámu, je ustavena na každé straně čtyřmi rameny a odděluje kinematiku vedení kola od pérování. Hřebenové aktivní řízení je součástí komplexního stabilizačního systému, který spolupracuje také s nastavitelnou tuhostí tlumičů a aktivní ochranou proti převrácení.

Vůz je schopen do jisté míry také aktivně likvidovat přetáčivý smyk s pomocí nepatrného natočení předních kol. Elektronicky řízený pohon všech kol xDrive je integrován s asistenčními systémy do tzv. Integrated Chassis Management, který zajišťuje bezpečnou kontrolu nad vozem v každé situaci.

Součástí stabilizačního systému DSC s novými funkcionalitami je i mód DTC pro sportovnější požitek z jízdy. Základní osmnáctipalcová kola (255/55) lze nahradit 19- či 20palcovými (275/40 nebo 315/35), standardem jsou pneumatiky runflat, s kterými je možné dojet i při ztrátě tlaku.

Brzdy při zahřátí automaticky vyrovnávají úbytek svého účinku zvýšením brzdného tlaku a na pokyn od dešťového senzoru periodickým lehkým přibrzďováním narušují vodní film na brzdových kotoučích.

Motorová paleta zpočátku přechází s jistými změnami z dosavadních modelových řad. Základem je vznětový řadový šestiválec 3 l common-rail III o výkonu 170 kW, který zrychluje na stovku za 8,3 s a dosahuje 216 km/h.

Alternuje mu zážehový šestiválec 3.0si Valvetronic s přímým vstřikem paliva, jehož 200 kW zvládne 100 km/h s pevným startem za 8,1 s a 225 km/h. Vrcholem startovní nabídky bude, stejně jako dosud, zážehový osmiválec Valvetronic 4,8 l, jehož 261 kW vystřelí dvoutunový vůz na stovku za 6,5 s a zrychlování se zastaví až na 240 km/h.

Nedílnou součástí všech agregátů je zcela nová šestistupňová automatická převodovka, jejíž reakční časy jsou proti konkurenci až poloviční.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.