Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

BMW X5: Americký Němec míří znovu na trůn

Po sedmi letech výroby a nadprůměrných prodejních úspěchů, odchází na odpočinek poslední klasické BMW z minulého století. Místo něj přichází větší, luxusnější a futurističtější nástupce, který s těžkým terénem už nechce mít nic společného a odveze sedm cestujících. Nejočekávanější BMW letošního roku přijíždí.
BMW X5

BMW X5 | foto: BMW

BMW X5 právě končící generace se po celém světě, a zejména v USA, kde se také po boku Z4 vyrábí, prodalo 580 tisíc kusů, což je v kategorii luxusních SUV (u BMW ji nazývají SAV) skvělý úspěch.

Historicky první osobní BMW, určené i mimo asfaltové cesty, vzniklo v roce 1999 na základě tehdejší pětkové řady s využitím mnoha celků od Range Roveru, protože Rover byl tehdy právě ve vlastnictví BMW.

I díky tomu autu nechyběly skvělé trakční ani jízdní vlastnosti a dokonce i slušná dávka sportovního ducha, i přes poctivé dvě tuny pohotovostní hmotnosti. Kritizován byl pouze poněkud stísněný interiér.

Nástupce tedy od prvních nákresů řešil především nárůst vnitřního prostoru. Výsledkem je téměř o 19 delší a 6 cm širší karoserie, do níž se nově vešla třetí řada sedadel. Nová X5 má tak 4854 cm do délky a zabírá 1933 mm šířky silničního pruhu. Do kufru lze naložit o pětinu víc zavazadel, velké BMW do terénu tak odveze 620 - 1750 litrů věcí. Do dvojité podlahy se pak vejde dalších 90.

Bangleovské tvary v nejvyšší míře respektují svého předchůdce, přesto se novinka více rozkročila a rozšířené bočnice budí dojem solidní sportovnosti. BMW X5 vyrazí potvrdit úspěchy svého předchůdce z mola pařížského autosalonu.

Uvnitř očekává hosty zcela přepracovaný prostor, navržený s důrazem na ladnost křivek a tvarovou čistotu. Výsledkem je patrně zatím nejpohlednější interiér, jaký jsme u BMW od dob "velkého bangu“ viděli.

Architekti si odpustili experimenty s rozmáchlými křivkami a stvořili stylový obývák. Zcela nová přístrojová deska se již nenatáčí k řidiči, naopak poskytuje spolujezdci možnost podílet se na kontrole palubních systémů.

Kromě celé palety nejmodernějších komfortních a multimediálních systémů nechybí ani separátní DVD přehrávač s obrazovkou pro druhou řadu sedadel, či inovovaný iDrive s osmi paměťovými předvolbami pro oblíbené cíle navigace, telefonní čísla či zdroje zvuku. Standardem je CD přehrávač s šesti reproduktory, prémiový audiosystém jich zaměstnává šestnáct.

Ovládání přináší několik podstatných novinek. První z nich je odstranění mechanické vazby voliče automatické převodovky – páka se po každém vychýlení vrátí zpět do základní pozice a zabírá jen minimum místa na středové konzole.

Ryze elektronickou páčku pod volantem používá již BMW 7, ovšem v X5 je možné i sekvenčně řadit po vychýlení vlevo, obdobně jako u starší kulisy.

Parkovací mód se ovládá tlačítkem, které zároveň aktivuje elektromechanickou parkovací brzdu.

Mezi velké čtyřkolky také přicházejí dvě novinky – první z nich se jmenuje Head Up Display a promítá nejdůležitější provozní údaje přímo na čelní sklo do řidičova zorného pole.

Druhá pomáhá s manévrováním při nižších rychlostech – aktivní řízení mění převodový poměr převodky řízení podle momentální rychlosti; ve městě stačí malé pootočení k dosažení rejdu a manévrování je tak snazší.

Naopak při rychlé dálniční jízdě je třeba k drobným korekcím otáčet volantem více – předchází se tím nechtěným prudkým manévrům.

Podvozek z lehkých kovů prošel zásadními inovacemi k zajištění maximálního komfortu a ovladatelnosti. Největší změnou je konstrukce přední nápravy, která nyní používá dvojitá příčná ramena.

Zadní víceprvková, uchycená na pomocném rámu, je ustavena na každé straně čtyřmi rameny a odděluje kinematiku vedení kola od pérování. Hřebenové aktivní řízení je součástí komplexního stabilizačního systému, který spolupracuje také s nastavitelnou tuhostí tlumičů a aktivní ochranou proti převrácení.

Vůz je schopen do jisté míry také aktivně likvidovat přetáčivý smyk s pomocí nepatrného natočení předních kol. Elektronicky řízený pohon všech kol xDrive je integrován s asistenčními systémy do tzv. Integrated Chassis Management, který zajišťuje bezpečnou kontrolu nad vozem v každé situaci.

Součástí stabilizačního systému DSC s novými funkcionalitami je i mód DTC pro sportovnější požitek z jízdy. Základní osmnáctipalcová kola (255/55) lze nahradit 19- či 20palcovými (275/40 nebo 315/35), standardem jsou pneumatiky runflat, s kterými je možné dojet i při ztrátě tlaku.

Brzdy při zahřátí automaticky vyrovnávají úbytek svého účinku zvýšením brzdného tlaku a na pokyn od dešťového senzoru periodickým lehkým přibrzďováním narušují vodní film na brzdových kotoučích.

Motorová paleta zpočátku přechází s jistými změnami z dosavadních modelových řad. Základem je vznětový řadový šestiválec 3 l common-rail III o výkonu 170 kW, který zrychluje na stovku za 8,3 s a dosahuje 216 km/h.

Alternuje mu zážehový šestiválec 3.0si Valvetronic s přímým vstřikem paliva, jehož 200 kW zvládne 100 km/h s pevným startem za 8,1 s a 225 km/h. Vrcholem startovní nabídky bude, stejně jako dosud, zážehový osmiválec Valvetronic 4,8 l, jehož 261 kW vystřelí dvoutunový vůz na stovku za 6,5 s a zrychlování se zastaví až na 240 km/h.

Nedílnou součástí všech agregátů je zcela nová šestistupňová automatická převodovka, jejíž reakční časy jsou proti konkurenci až poloviční.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...