První jízda: nový teréňák asfaltu BMW X5

Je to pojem a jedna z nejdůležitějších novinek letoška. Mnichovská značka se sice proslavila svými tradičními modely, už skoro patnáct let však těží ze zlaté žíly SUV. Auta, která vypadají jako příbuzní teréňáků, jdou totiž skvěle na odbyt. A BMW X5 je jedním z nejznámnějších z "teréňáků asfaltu".

Hlavně v Česku patří X5 k nejžádanějším bavorákům vůbec. Mezi prvními z Česka jsme novou generaci vyzkoušeli.

BMW ani nemá nějaké velké terénní ambice. O X5 taky nemluví jako o SUV, ale o autě, které bylo vyvinuto pro silnici. Pohon všech kol XDrive vás ze škarpy nebo závěje vytáhne a rozbahněnou polňačkou X5 proskotačí, jeho hlavním revírem jsou ovšem silnice.

BMW X5
BMW X5

Na terén má však nově X5 připravené grafické rozhraní, které ukazuje boční náklon nebo prudkost kopce, do kterého se drápete. Nebo třeba asistent pro sjíždění svahů: nastavíte rychlost a jen točíte volantem, nešlapete na brzdu a auto z prudkého padáku samo udržuje rychlost.

Zpátky na silnici

První X5 se představila v roce 1999, dnes nastupuje třetí generace. O důležitosti modelu mluví za vše čísla, dodnes se prodalo 1,3 milionu X5. A do posledních chvil prodeje stále rostly. Dokonce i letos, kdy už se vědělo, že dorazí nová generace, jsou prodeje v globálním měřítku lepší než loni. Nová generace má tedy o úspěch postaráno už dopředu. Znamená to však také tlak na tvůrce, aby na úspěšný model dobře navázali. Postavili tedy nové auto, které je však pocitově hodně blízké předchůdci. 

Nová X5 působí na pohled subtilnější než "stará". Dali jí jemnější, méně agresivní rysy. V přímém srovnání, když postavíte obě vedle sebe, zjistíte, že však nová X5 mohutnější je. Jen to umí dobře maskovat. 

Velké SUV nikdy nebude lehký atlet, i tak se však vývojáři snažili. Vysokopevnostní ocel kombinují s hliníkem (na kapotě), plastem a třeba i drahým hořčíkem, ze kterého je rám přístrojovky.

Dobrý výhled

Uvnitř se sedí vysoko, jak to mají zájemci o pseudoteréňáky rádi. Mají dobrý rozhled a jakýsi pocit vlády nad situací. V X5 velikost a vzdušnost vnitřního prostoru vyzdvihuje nízká hrana bočních oken. Řidič nesedí utopený za vysokými boky, ocení to i děti vzadu, které aspoň uvidí ven, což u moderních boubelatých aut rozhodně není zvykem.

BMW X5

Přístrojovka jde v duchu interiérů BMW dneška, je spíše umírněně tvarovaná s důrazem na technickou vyspělost. Ne každému se líbí velký displej navigace a multimediálního centra, který trčí z přístrojovky, jako by byl dodaný dodatečně. Designéři sice na prezentaci nové X5 ve Vancouveru, kam BMW redakci pozvalo, básnili o plynulosti linií a návaznosti linek, ale přístrojovka na výplně dveří rozhodně plynule nenavazuje.

BMW X5 30d v číslech

  • motor: vznětový šestiválec, 2 993 ccm 
  • max. výkon: 190 kW (158 kW) 
  • max. toč. moment: 560 Nm 
  • zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s 
  • max. rychlost: 230 km/h
  • kombinovaná spotřeba dle výrobce: 6,2 l/100 km 
  • délka x šířka x výška x rozvor 4 886 x 1 938 x 1 762 x 2 933 mm 
  • hmotnost: 2 070 kg 
  • objem kufr: 650-1 870 l 
  • základní cena: 1,51 milionu Kč

Pro čtyři je v kabině místa spousta, pátý se vzadu uprostřed také moc mačkat nemusí, sedadlo pro něj je však přece jen užší. Za příplatek bude i sedmimístné provedení, do sedadel v kufru se usadí pohodlně jen menší postavy. Sedadla v druhé řadě mohou být za příplatek polohovatelná. 

Dvoudílné, horizontálně dělené víko 650litrového kufru je tradicí X5. Menší postavy ho ovšem moc rády nemají. Když se něco zatoulá na konec, loví se to přes sklopený spodní díl špatně. 

Samozřejmostí je plná polní bezpečnostních a komfortních udělátek: hlídání vyjetí z pruhů, hlídač mrtvého úhlu, adaptivní tempomat s funkcí pro popojíždění metrem v koloně, head-up displej, systém automatického brzdění, infrakamera pro noční vidění s detekcí chodců a nově i zvěře. Dorazí i pomocník, který auto sám zaparkuje k chodníku.

Dálniční rychlík

Offroad to rozhodně není, i když na hory se v zimě sněhem s jistotou a bez zaváhání prohrabete. X5 vyznává jiné disciplíny, zase chce totiž patřit k nejlepším autům svého druhu na silnice. Na dálnici je X5 stabilní a jistá, v táhlých obloucích exceluje a do vraceček a ostrých klikatic má BMW jinačí modely. 

Velké, mohutné auto jede hezky zlehka. Pohon všech kol xDrive obstarávaný viskózní mezinápravovou spojkou dlouho zachová neutralitu. Když to na nájezdu přeženete, vykloužete po tečně ven. Mohutné SUV se však drží asfaltky v zatáčkách statečně. 

Na výběr bude ze čtyř verzí podvozku. Kromě základního s ocelovými pružinami ještě tři verze adaptivního vzduchového s různým zaměřením (od komfortního po sportovnější).

Na těch několika málo dírách, které jsme na silnicích v okolí Vancouveru našli, se ukázal základní podvozek jako tvrdší, mohou za to nízkoprofilové runflatové pneumatiky se zesílenými bočnicemi. 

BMW X5

 

V Evropě bude nejprodávanější provedení X5 30d s třílitrovým turbodieselem s výkonem 258 koní a maximem točivého momentu na 560 newtonmetrech. Klidná plynulá jízda, kterou vám pro kanadský provoz vnutí, je na hony vzdálená tomu, co se odehrává v Evropě a hlavně v Česku. Takže sedmilitrová spotřeba, na kterou jsme se dostali, bude výchozí hodnotou pro normální ježdění, dostat se na ni ale upejpavou jízdou dá. Dieselový rachot je utlumený, díky skvělému odhlučnění kabiny o něm zevnitř nevíte. 

V nabídce je se startem prodeje ještě bonvivánská varianta s přeplňovaným 4,4litrovým osmiválcem X5 50i a ještě verze M50D, ve kterém je naftový třílitrový šestiválec vyladěný na 381 koní. Později přijedou ještě verze 40d, 35i.

Největší zajímavostí bude provedení 25d, ve kterém bude mít poprvé v historii sériová X5 pohon zadních kol. Není to driftovací speciál jako unikátní prototypy vzniklé z první generace, ale provedení zaměřené na nízkou spotřebu.

BMW X5

Osmistupňový automat, který dostanou všechny verze, řadí hladce a rychle. Podřadit můžete pro bezpečné předjíždění manuálně. Když chcete jet v manuálním módu i pak, využijete ukazatel zařazeného stupně, orientovat se v osmi "kvaltech" není lehké. Když před zatáčkou dobržďujete a podřazujete o čtyři stupně, radši se ujistíte, co máte zařazeno.

Nová X5 se bude vyrábět v americké fabrice BMW ve Spartanburgu. V Česku už se dá objednávat, první auta dorazí na přelomu října a listopadu. Ceník startuje na milionu a půl za nejžádanější provedení s třílitrovým turbodieselem.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...