Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW X5: králi se do terénu nechce

aktualizováno 
Vyvážený koktejl moderní technologie, sofistikovaného pohonu 4x4, pohledné karoserie a velkého vnitřního prostoru - jmenuje se BMW X5. Jízdní vlastnosti na silnici řadí tohle obří SUV téměř na samý vrchol současné produkce, do obtížnějšího terénu se mu však nechce stejně jako jeho hlavním konkurentům.

BMW X5 | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

zvenčí  |   zevnitř  |   motor  |   jízda závěr

Když se v roce 1999 mnichovská automobilka rozhodla opustit ryze silniční charakter svých vozů, ani ten největší optimista tehdy jistě nepředvídal, jak úspěšnou bude mít model X5 budoucnost. Žádná sláva ale netrvá věčně a sedm let je v automobilovém světě tak akorát pro generační výměnu.

BMW vstoupilo do vod sportovně užitkových vozů v době, kdy většina automobilek teprve koketovala s myšlenkou podobně koncipovaných vozů.

Dnes panuje na trhu úplně jiná situace. Své zástupce mají v dané kategorii nejen tradiční výrobci offroadů jako Mercedes-Benz, Land Rover nebo Jeep, ale prakticky většina významných automobilek.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily BMW X5 můžete koupit na www.automodul.cz

Nabídka na trhu SUV se rozšířila o Porsche Cayenne, Volkswagen Tuareg, Audi Q7,  Volvo XC90,  Lexus RX a řadu dalších.

ZVENKU: velikost jako přidaná hodnota
Původní X-pětka patřila ve své době k průměrně velkým vozům, na dnešní poměry je však v dané kategorii spíše podměrečná. Druhá generace musela nutně dorůst hlavní konkurenty a  tak se také stalo.

Revoluce na poli designu se nekoná, nová generace pokračuje ve stylu předchůdce. Hlavní změny se odehrály v detailech a především rozměrech.

Už na první pohled je zvětšení patrné, skutečný generační skok však vyjde najevo při pohledu do technických dat nebo v přímém srovnání. Téměř devatenáct centimetrů délky, šest do šířky a jeden a půl do výšky už je pořádná porce hmoty navíc, designérům se však podařilo ji velmi vkusně zamaskovat.

Čistější styl, baculatější tvary, agresivnější výraz, tak se dá shrnout design nové "X-pětky". Příď nese charakteristické rysy vozů BMW, na rozdíl od předchůdce má však podstatně agresivnější tvář.

Boční profil vozu se změnil pouze neparně. Bystrý pozorovatel možná postřehne zkrácení předního převisu, svažující se linii střechy a kolmější zadní stěnu.

Zadní partie jsou o poznání uhlazenější, krabicovité tvary předchůdce jsou minulostí. Horizontálně dělené dveře naopak zůstaly, stejně jako dělené koncové svítilny.

Drobné změny se dotkly i velikostních poměrů jednotlivých dílů zádi. Opticky sníženo bylo okno, narostl naopak nárazník, který je spolu se spodní výklopnou částí dveří lépe zakomponován do tvarů karoserie.

Atraktivní vzhled v případě testovaného vozu navíc zkrášlovala obří pětipaprsková kola a plastové nástavce spodcích nárazníků.

ZEVNITŘ: Američan žádá sedm, Evropan 
vystačí s pěti
Vnitřní prostor nového modelu je nejen výrazně větší, ale i pohlednější. Minulá generace byla kritizována zejména za velký podíl málo luxusních plastů v interiéru. U BMW si vzali výtku srdci a nová "ikspětka" si vzala to nejlepší z trojkové, pětkové a sedmičkové řady. Stejně jako exteriér, sází i vnitřek na tvarovou jednoduchost  a eleganci. Za pozornost stojí i výtečná ergonomie ovládacích prvků a přesné slícování jednotlivých plastových dílů interiéru.

Nejvíce pozornosti na palubě vozu přitahuje pravděpodobně volič automatické převodovky. Poměrně malá, zajímavě tvarovaná páka ve stylu joysticku je sice zajímavým příspěvkem po stránce estetiky, co do komfortu obsluhy se ale nevyrovná tradičně tvarovaným voličům. Své místo ve voze uvolnila i páka ruční brzdy, namísto ní je voze jen tlačítko elektrohydraulického systému.

Přístup k přední řadě sedadel je snadný pro osoby všech velikostí, dospělí pasažéři na zadních sedadlech by ale patrně uvítali dveře s větším úhlem otevírání. Vystupování je o poznání složitější, překročit široké prahové nástavce není ani pro urostlejšího jedince snadným úkolem, osobám menšího vzrůstu prakticky nezbývá než z vozu vyskakovat.

Trochu nešťastně je řešen i přístup do zavazadlového prostoru. Zadní výklopné dveře jsou stejně jako u předchozí generace horizontálně děleny na dvě části. Větší díl se otevírá tradičně vzhůru, spodní část po vyklopení plynule navazuje na dno zavazadelníku a prodlužuje ložnou plochu.

Pokud nepatříte k hráčům NBA, pravděpodobně se při vyjímání hluboko uložených zavazadel nevyhnete zašpinění.

Novinkou v interiéru BMW X5 je možnost za příplatek pořídit třetí řadu sedadel a převážet tak až sedm pasažérů. Automobilka tímto krokem zareagovala na potřeby severoamerického trhu a zároveň srovnala krok s hlavními konkurenty.

Zavazadlový prostor narostl oproti předchůdci až na 620 litrů, sklopením druhé řady sedadel lze přepravní kapacitu rozšířit až na 1750 litrů objemu. V sedmimístném uspořádání si musí posádka vystačit pouze se dvěma sty litry.

MOTOR: šestiválcový základ - samozřejmost
Paleta pohonných jednotek v současné době sestává ze dvou benzinových a jednoho vznětového agregátu. Základní motorizaci tvoří hořčíkový šestiválec 3,0si s výkonem 200 kW (272 koní), na opačném konci nabídky je zážehový osmiválec, který z objemu 4,8 litru poskytuje výkon 260 kW (355 koní).

Pomyslný střed tvoří common-railový šestiválec 3,0d. Ten se bude na našem trhu pravděpodobně těšit největší přízni, výběr testovací verze proto padl právě na něj.

Třílitr se čtyřventilovým rozvodem je dalším evolučním stupněm naftového agregátu z předchozí generace, má nové vysokotlaké piezoelektrické vstřikování nafty, částicový filtr a oxidační katalyzátor.

Pro potřeby modelu X5 byla mírně modifikována jeho charakteristika. Výkon 173 kW (235 koní) je shodný s řadou 5, kroutící moment 520 Nm jej zase spojuje s řadou 7.

Papírově solidní parametry se potvrdily také v praxi. Dvoutunový kolos se nezadýchá při ostrém sprintu ani při konstantní jízdě vysokým tempem. Maximum kroutícího momentu je k dispozici již od 2000 ot/min, v kterékoliv jízdní situaci je tudíž pod plynem doslova přebytek síly.

Ocenění zaslouží také mimořádně kultivovaný chod a téměř nevznětový projev motoru. Za pozornost stojí výborné odhlučnění. Charakteristický zvuk dieselového agregátu je solidně potlačen i navenek, posádka na palubě o něm prakticky neví.

Spotřeby deklarované výrobcem se nám dosáhnout nepodařilo, na vině může být syrovost ještě nezajetého motoru a s hojně využívaná jízdní dynamika.

Vznětové BMW X5 si v průměru řeklo o 11,6 litru nafty, snaha o ekonomický styl jízdy znamenala snížení zhruba o litr a půl.

Všechny motorizace jsou spojeny výhradně s automatickým šestistupňovým ústrojím. Změna převodových stupňů probíhá velmi rychle a především hladce a bez škubání. Vyspělá logika lépe předpokládá řidičovy úmysly, což ocení především při jízdě v ostrých zatáčkách. Převodovka zbytečně neřadí, takže na výjezdu ze zatáčky má řidič dostatek výkonu. Manuální změna převodových stupňů nás vzhledem k vysoké kvalitě automatického režimu, tvaru a velikosti voliče příliš nenadchla.

JÍZDA: SAV - marketingový tah, nebo jiný pohled na věc?
BMW si vždy zakládalo na jízdních vlastnostech po zpevněných komunikacích, v daném segmentu se však automaticky předpokládají i určité schopnosti v terénu.

Stejně jako většina konkurentů, postrádá i nové bavorské SAV (Sport Activity Vehicle) redukční převodovku, rozdělení trakce je tedy řízeno výhradně elektronicky.

Náročnější terén je pro "ikspětku" tedy zemí zapovězenou, jízdu po blátivých polních nebo lesních cestách však zvládne s přehledem. Za pozornost stojí i její schopnosti při jízdě po prudkém svahu, moderní elektronika totiž usnadňuje nejen sjíždění, ale i jízdu do kopce.

Podvozek má pro BMW tradičně silniční charakter, což ocení zejména vyznavači sportovního stylu jízdy. I přes poměrně tuhé naladění ale posádka netrpí výrazně sníženým cestovním komfortem.

Schopnost tlumit menší nerovnosti kupodivu nebyla cizí ani testovanému vozu, který byl vybaven monstrózními koly o rozměru 21 palců a pneumatikami se symbolickým profilem 40 a šířkou 285 vpředu a 325 vzadu.

Špičkové jízdní vlastnosti samozřejmě naplno vyniknou až na hladkém podkladu. Chování nové X5 je naprosto suverénní a je jedno, zda jedete ostrým tempem zatáčkami nebo konstantně vysokou rychlostí po dálnici. Mimořádná směrová stabilita a pouze nepatrné náklony karoserie dávají řidiči pocit, jako by jel po kolejích.

Slova chvály zasluhují  brzdy. Skvěle dimenzovaná soustava s mohutnými větranými kotouči na obou nápravách nemá se zkrocením dvaadvaceti metráků sebemenší problémy ani při opakovaném intenzivním zatěžování.

Řízení vybavené posilovačem s proměnlivým účinkem patří v této kategorii mezi nejlepší, dokážeme si ale představit o trochu lepší zpětnou vazbu. Široká kola na přední nápravě navíc výrazně zhoršují schopnosti vracet řízení do přímého směru. Při jízdě ve městě se tudíž nevyhnete častějšímu korigování stopy.

ZÁVĚR: hodně muziky za velké peníze
Základní cena nového BMW X5 byla na našem trhu stanovena na 1 542 500 Kč včetně DPH (3,0si). Verze se vznětovým šestiválcem začíná na 1 572 500 Kč, cena testované verze s bohatou příplatkovou výbavou a optickým paketem měla hodnotu  1 969 218 Kč.
Cenová politika hlavních konkurentů je velmi podobná. Mercedes-Benz ML 320 CDI se prodává za 1 530 000 Kč, Audi Q7 3,0 TDI stojí 1 539 500 Kč.

Boj o trůn
BMW X5 druhé generace je vozem mimořádných kvalit. Aspiruje na pomyslnou pozici krále své kategorie, čeká ho ale ostrý konkurenční boj.

Díky výraznému nárůstu rozměrů se zlepšil nejen prostor pro posádku a přepravní kapacita, zároveň tím přibyla i možnost vybavit interiér třetí řadou sedadel a převážet tak až sedm pasažérů.

Jediná zásadní výtka směřuje na adresu na pohled efektního, ale spíše nepraktického voliče automatické převodovky, rozporuplné pocity máme též z dělených zadních dveří a širokých prahových lišt. Slova uznání zaslouží spolupráce automatické převodovky s výtečným turbodieselem. Líbily se nám skvělé brzdy.

BMW X5 3,0D v číslech
motor přeplňovaný vznětový
zdvihový objem (ccm) 2993
počet válců / ventilů 6 / 24
max. výkon (kW / k) 173 / 235
max. kroutící moment (Nm) 520
spotřeba město / venkov / kombinace (l) 11,3 / 7,2 / 8,7
max. rychlost (km/h) 210
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,3
délka x šířka x výška x rozvor(mm) 4854 x 1933 x 1766 x 2933
objem palivové nádrže (l) 85
objem kufru pětimístná / sedmimístná verze (l) 620 / 200
hmotnost provozní / celková (kg) 2180 / 2740
rozměr pneumatik přední / zadní 255 / 55 R18
základní cena v Kč 1 572 500

BMW X5BMW X5BMW X5



BMW X5BMW X5BMW X5



BMW X5BMW X5BMW X5



BMW X5BMW X5BMW X5



BMW X5BMW X5BMW X5



BMW X5BMW X5BMW X5



BMW X5BMW X5BMW X5



BMW X5BMW X5BMW X5



BMW X5BMW X5BMW X5



BMW X5BMW X5BMW X5



BMW X5BMW X5BMW X5



BMW X5


 


PLUSY  MINUSY
Pohledný design Dělené zadní dveře
Dynamické vlastnosti Úhel otevírání zadních dveří
Jízdní vlastnosti na silnici Slabší účinnost předních světlometů
Účinnost brzdové soustavy Tvar voliče automatické převodovky
Součinnost motoru a převodovky
Možnost sedmimístného provedení

 

Standardní výbava BMW X5 zahrnuje: čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, systém pohonu všech kol xDrive, protiblokovací systém (ABS), brzdový asistent (BA), systém kontroly brzd při zatáčení (CBC), systém dynamické stability vozidla (DSC), systém kontroly trakce (DTC), asistent pro kontrolované sjíždění kopců (HDC), posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektrohydraulická parkovací brzda, samočinná šestistupňová převodovka s možností manuálního řazení, 18-ti palcová kola z lehkých slitin, mlhové světlomety, automatická dvouzónová klimatizace, elektricky ovládaná sedadla řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná přední, zadní okna a vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, systém kontroly tlaku v pneumatikách, audiosystém s přehrávačem CD a podporou formátu MP3, systém iDrive s 6,5“s barevným displejem, palubní počítač, přední a zadní loketní opěrka, multifunkční kožený volant atd.

Testované provedení obsahuje navíc: Bi-xenonové světlomety, parkovací asistent (PDC), navigační systém Professional, HiFi audiosystém se 12 reproduktory, alarm, dešťový senzor, kola z lehkých slitin o rozměru 21“, ostřikovače předních světlometů, střešní lyžiny, všestranně elektricky nastavitelná přední sedadla, vyhřívání předních sedadel, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, čalounění černou kůží, kožený sportovní volant, příprava pro CD měnič a mobilní telefon, osvětlovací paket, paket odkládacích prostor, textilní vak na lyže,  síťka v zavazadlovém prostoru, interiérový dekor z ořechového dřeva a šedý metalický lak, přední a zadní nárazníkové spoilery (Sportpaket).


Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.