Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velký provokatér v novém: dráždivé BMW X6 umí na silnici i v terénu

aktualizováno 
Modely BMW z „terénní“ řady X slaví patnáct let a nejkontroverznější z nich právě přijíždí ve druhé generaci. Ale nečekejte, že by dospěl a uklidnil se. Naopak, chce provokovat ještě více.

Sleduji řidiče, který čistě vykroužil zatáčku a s lehkým úsměvem si něco spokojeně pobrukuje. Sedíme v nejnovějším BMW X6, kterému pod kapotou bije plnokrevný osmiválec a na chvíli jsme oba zapomněli na přísnou americkou policii.

Fotogalerie

Crossover křížící karoserii čtyřdvěřového kupé se zvýšeným podvozkem, který v Mnichově nazývají Sport Activity Coupé (SAC), prvoplánově neusiluje o to, aby se vám líbil. Vlastně se spíš tváří, že je mu úplně jedno, co si o něm myslíte. Ale dokáže vás přesvědčit, že jezdit dovede. A to více než skvěle.

Rodilý Američan

Spartanburg v Jižní Karolíně je rodištěm většiny modelů z rodiny X a zároveň největší továrnou BMW. Vedle modelů X3, X4 a X5 se zde vyrábí i maximalistické X6, které se poprvé představilo už v roce 2008. Nad extravagantním crossoverem kroutí hlavou řada lidí ještě dnes, ale zástupy jeho odpůrců jsou stejně početné jako jeho příznivců.

Druhá generace z nastoleného směru neuhýbá, ale ještě více přidává a přehání. Oproti předchozímu modelu, který byl jednoduše nepřehlédnutelný a stal se zdrojem inspirace i pro mnohé konkurenční automobilky, působí novinka precizněji a expresivněji.

Může se hodit

Líbí se vám BMW a rádi byste si nějaký z vozů pořídili? Vyberte si z nabídky všech typů a modelů na Automodul.cz.

Základní architektura zůstává nezměněna. Vedle pro BMW obvyklé dlouhé kapoty, vždy ukrývající dostatečně silný motor, poznáme i další základní kameny designu bavorského výrobce, jako je například krátký přední převis či dozadu posunutá nízká kabina. Prodloužená záď pak dodává autu potřebný dojem pohybu a dynamiky.

Nejvíce viditelných změn se v nové generaci X6 odehrálo v čelní masce, která se nese v duchu konzervativněji pojatého modelu X5. Výrazně tvarovaný nárazník je stylizovaný do písmene X a kulaté mlhovky spolu s charakteristickými zdvojenými hlavními světlomety tvoří trojici očí, kterou doplňují známé ledvinky. Ty jsou nově lehce negativně skloněny, což vzdáleně připomíná žraločí modely, které patří k rodinnému stříbru mnichovské značky.

BMW X6

Předek, který se zdá na první pohled tvarově možná až příliš komplikovaný, je ve skutečnosti vysoce funkční. Velké nasávací otvory přivádějí vzduch nejen k motoru, ale vytvářejí i větrnou clonu okolo předních kol. A také díky tomu se může nový model pochlubit špičkovou aerodynamikou cx 0,32.

Ostatně prvků zlepšujících aerodynamický odpor najdeme na X6 celou řadu a často jsou ztvárněny tak působivě, že na první pohled byste je odhadovali spíš na dekoraci než funkční část.

Prostornější kupé

Vzhledem k vnějším rozměrům nevyznívá poměr vnitřního prostoru až tak dobře, jak by se mohlo na první pohled zdát. Nízká střecha nechává nad hlavou jen nejnutnější místo a značnou část zaberou také rozměrná křesla.

Nicméně pro čtyři cestující je prostoru dost i na delší cestování. Pro zavazadla je připraven 580litrový kufr s dvojitým dnem, který se dá díky zadním děleným opěradlům v poměru 40/20/40 zvětšit až na 1 525 litrů.

Rozměrné víko kufru lze nově ovládat i dálkově a bezdotykově. Když máte plné ruce, tak k jeho otevření stačí jen pohyb nohou pod zadním nárazníkem. K dalším prvkům, které zpříjemní každodenní život s novou X6, patří technologie jako průhledový head-up displej, asistent jízdy v kolonách, noční vidění nebo parkovací asistent, který po stisku tlačítka pomůže plně automaticky zaparkovat vůz do zvoleného parkovacího místa.

Jízda

Klikaté okresky s kvalitním asfaltem jsou nejlepším místem, kde mohou vyniknout jízdní vlastnosti netradičního „kupé“. Aby zvýšený podvozek i celková hmotnost okolo 2,2 tuny snesly toto označení, je však potřeba naplnit několik předpokladů.

Z pohonných jednotek je opět na výběr populární varianta naftového třílitrového šestiválce 3,0d (258 k, 1 760 200 Kč), nebo jeho silnější verze M50d, vyladěná na 381 koní. Vrcholem nabídky je benzinový osmiválec 50i s výkonem 450 koní.

BMW X6

Zajímavý je rozdíl v pořizovací ceně hovořící ve prospěch benzinového agregátu (2 199 600 korun), který je o 150 tisíc levnější než jeho naftový protějšek M50d, jenž má o dva válce méně a o dva litry příznivější tabulkovou spotřebu (6,6 l).

Všechny motory jsou spřaženy s osmistupňovým automatem. Jestli se vyplatí investice do dieselu, nebo sametového, ale o něco žravějšího osmiválce, je už na zvážení každého zájemce. My jsme sáhli po zážehové variantě, která nabízí mimořádný komfort ve všech jízdních režimech, a nejlépe tak odpovídá luxusně zaměřenému vozu.

Fotogalerie

Při pohodové jízdě si užíváte kultivovaný chod. Když se chcete svézt ostřeji, ohromí vás plynulý a téměř nekonečný přísun výkonu, který během 4,8 sekundy vystřelí auto na stovku.

Ale klíč k vlastnostem, které opravňují X6 uvádět v podtitulu slovo kupé, tkví v podvozku. Adaptivní podvozkové pakety mohou v různých variantách zahrnovat vše od aktivních tlumičů a vzduchového odpružení s udržováním světlé výšky na zadní nápravě až po aktivní zadní diferenciál, který zajistí nejlepší možný průjezd zatáčkou s minimálními náklony karoserie.

Osmiválec s plně vybaveným podvozkem pak umí poskytnout dokonalý zážitek z jízdy. Hmotnost je v tomto případě relativní pojem a auto se dokáže chovat velmi dlouho neutrálně a mrštně, jak to umí jen mnohem menší a lehčí vozy.

Díky širokým pneumatikám je trakce na suchu neuvěřitelná a při rychlých průjezdech zatáčkami jasně pocítíte, jak se tuhá karoserie při výjezdu místo náklonu jen lehce přikrčí a auto bezpečně akceleruje ze zatáčky.

Chování auta na limitu jsme měli možnost prověřit i v bezpečí továrního polygonu, kde se opět projevilo skvělé rozložení hmotnosti a distribuce výkonu. Krátce jsme vyzkoušeli také jeho vlohy pro manévrování v terénu, kde mimo jiné přišly vhod i kamery monitorující situaci v bezprostřední blízkosti vozu.

Kombinace schopností v terénu i na silnici přesvědčuje, že v případě X6 nejde jen o působivý obal, ale dokáže naplnit očekávání i v reálném provozu. Svým maximalistickým a okázalým pojetím však zůstává autem, kterému za každé situace jde ze všeho nejvíce o show a dráždění okolí.

.

Autoři:




Nejčtenější

Jak na rallye připravit Škodu Fabia R5
VIDEO: Jak se chystá rallyový speciál. Vše rozhodne šotolina

O nadcházejícím víkendu vystartují rallyové speciály na trať slavné „Bohemky“. První etapa pátého podniku Mistrovství ČR začíná v sobotu 1. července ve 14...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot 301
Levný sedan od Peugeotu prokoukl, má lepší design i výbavu

Vedle stěžejních modelů, které lákají na moderní technologie a progresivní design, Peugeot nabízí také jednoduchou 301. Ta právě vyráží na české silnice v...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Citroën C3 - porovnání generací
Starý vs. nový Citroën C3: překvapivé rozdíly, nečekané podobnosti

Citroën C3 je aktuálně ve své třetí generaci už tradičním zástupcem třídy malých vozů. Svým stylem a pojetím se vždy trochu vymykal trendu čím dál dospělejších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.