Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S BMW na sněhu. Česko je ráj bavoráků 4x4

aktualizováno 
Do Pece pod Sněžkou jsme přijeli v tuhých mrazech. Teploměr ukazoval 19 pod nulou a letiště Lánov, kde probíhala dynamická část testů, bylo kompletně pokryté ledem a menší vrstvou sněhu. Prostě ideální stav pro vyzkoušení náhonu všech kol xDrive spolu s elektronikou ESP.

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou | foto: BMW (Petr Šolar)

Značka BMW před dvěma lety opustila svoji pověst výrobce zaměřeného výhradně na zadní náhon a vstoupila na trh s MPV řadou 2 a modely Active Tourer a prodlouženým Grand Tourer. K nim se navíc loni přidalo BMW X1 jako malé SUV na stejné podvozkové platformě, které si také můžete objednat i jako čistou předokolku.

Fotogalerie

Ovšem v Česku má valná většina objednávek nových vozů BMW zaškrtnutou kolonku xDrive. V porovnání s celkovou cenou vozu jde totiž o levný (tedy pokud se to vůbec dá o něčem u BMW říci) doplněk všech modelů se zadním náhonem, který v zimě řidiči umí pomoci.

A právě každoroční testovací týdny xDrive v Krkonoších mají lví podíl na tom, že poměr prodaných vozů s příplatkem za xDrive je v Česku vyšší než třeba v Rakousku či Švýcarsku. Tady si v bezpečném prostředí na sněhové dráze mezi kužely a s pokyny instruktorů přes vysílačku vyzkoušíte limity pohonu všech kol a naučíte se na kluzkém povrchu řídit pomocí plynu a předvídavé práce s volantem.

Předokolky versus zadokolky

Srovnání klasického xDrivu pro vozy se zadním náhonem a nové verze pro předokolky na stejné trati ukázalo docela zajímavé rozdíly. Klasický xDrive pro zadokolky ctí tradici BMW a pohání hlavně zadní nápravu a pomocí mezinápravové spojky dozadu v běžných rychlostech posílá vyšší točivý moment zhruba v poměru 40:60.

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

To však elektronika mění nejen na sněhu, ale i při průjezdech zatáčkou, kdy uprostřed zatáčky udržuje poměr 50:50 a až na výjezdu „naloží“ více síly na zadní nápravu. A třeba při parkování a manévrování jde dozadu sto procent pro snížení odporu předních kol při zatáčení. Na sněhu pak systém sleduje rozdíly v trakci mezi nápravami, pošle více síly na nápravu v lepším záběru a nápravy si následně rozdělí sílu na jednotlivá kola pomocí ESP.

Může se hodit

BMW

BMW X3. Cena 370 000 Kč. Další nové i ojeté vozy značky BMW na Automodul.cz.

Naopak nová X1 a řada 2 Active Tourer jsou i se systémem xDrive při běžné jízdě klasické předokolky a na zadní nápravu putuje jen pět procent síly. Právě díky tomu umí nová platforma i s xDrive nabídnout lepší hodnoty spotřeby. Až podle potřeby se elektrohydraulickou spojkou připojuje zadní náprava a i tady platí, že dozadu umí spojka v případě potřeby poslat třeba i 100 procent krouťáku.

Při ostřejší jízdě na zakroucených silnicích kolem Černého dolu byl rozdíl například mezi X1 a X3 docela znát. V zatáčce pod plynem je citelný rozdíl mezi zadokolkou, která se do zatáčky doslova těší, a trochu méně ochotnou předokolkou. Ale o to více nás všechny překvapil rozdíl na totálně ledovaté slalomové dráze na letišti, kde naopak vedly předokolky.

Ledovkový slalom jsme si dali v každém voze celkem třikrát - jednou klasicky v režimu Sport (všechny vozy jsou v provedení s osmistupňovým automatem), podruhé Sport Plus s vypnutou stabilizací DCS, kdy elektronika nekoriguje boční smyky, ale stále pomáhá protiprokluzový systém, a nakonec jedno kolečko s úplně vypnutou elektronikou.

A ve všech případech se jako nejčitelnější ukázala dvojková řada Active Tourer, která na ledu za pomoci elektroniky nejlépe držela stopu a i při jejím vypnutí se dala nejsnáze zkrotit do požadovaného směru.

Jak je možné, že u všech novinářů v ovladatelnosti vyhrálo zrovna MPV? Na ledu přece jen hraje skoro nejdůležitější roli nízká hmotnost a Active Tourer s provozní hmotností pouhých 1 485 kg se prostě díky xDrivu chytne správné stopy nejdřív.

I podobná X1 se stejným podvozkem i motorem už má o 150 kg více, no a když rozjedete X5 s provozní hmotností 2 115 kg, na ledu přebírají vládu fyzikální zákony a z X5 je rázem obří koule na bowlingové dráze.

Přesednutí do trojkových a pětkových sedanů je jako výlet do jiného světa, díky nízkému posazu je mnohem líp cítit, kdy kola začínají prokluzovat. Při hrátkách na ledu se najednou nejlépe jede s vypnutou elektronikou, a jak se vám jednou podaří si ve slalomu plynule přehazovat zadek v táhlých smycích, je to dokonalá radost z jízdy.

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Na druhé polovině letiště nás čekají driftové radovánky. Za úzkou uličkou z kuželů je vyhýbací manévr, po kterém se vůz musí prudce vrátit do původního směru. Výsledkem jsou táhlé drifty, které nejde vybrat jinak než pořádnou porcí plynu a kontra volantem. I tady hodně pomůže instruktor, který šoféra pomocí vysílačky zvenku nutí překonat instinkt a v pravé zatáčce dát pořádný rejd doleva, přestože už zleva bokem skoro lížete závěj a podvědomí vás nutí točit volantem doprava.

A tady byl zase nejzajímavější ten nejtěžší a nejvýkonnější model – mohutná X6 M50D. Už proto, že díky vyšší hmotnosti a pořádné porci výkonu nejdéle vydrží v driftu. A také dokáže s trojitým turbodmychadlem ze vznětového třílitru vyždímat 380 koní a 740 Nm krouťáku a navíc je vybavená aktivním zadním diferenciálem Performance Control, se kterým dokáže elektronika citlivě rozdělovat sílu i mezi jednotlivá kola na stejné nápravě.

Systém si přijel vyzkoušet i Martin Macík po návratu z Rally Dakar, kde jako nejmladší pilot v kategorii kamionů úspěšně dojel do cíle na 15. pozici: “Byla to zajímavá změna. Dva dny po příletu z rozpáleného Buenos Aires, kde jsem driftoval na šotolině, jsem teď s BMW na sněhu a ledu“.

„Až mě to zarazilo, to auto za mě samo udělá kompletně všechno, co já vlastně musím dokázat za volantem kamionu. U kamionu mi vlastně pomáhá jenom systém ABS, a to pouze na zadní nápravě.“

Na houpačce

K večeru se vracíme do xDrive Village, kde si ještě pod reflektory vyzkoušíme parkurovou dráhu. Na kolébkové rampě si dáte levé přední a pravé zadní kolo do vzduchu a sami se mírným pohoupáním přesvědčíte, že rozdělení hmotnosti mezi nápravy je opravdu přesných 50:50.

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Na dalších překážkách se rozjedete třeba jen s jediným kolem v záběru a na závěrečné houpačce si zase vyzkoušíte sjezdový asistent, který s motorovou brzdou sjede i prudký svah předem nastavenou rychlostí.

Autoři:






Nejčtenější

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.