Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mistři kliček mají speciální finty, jak se vyhnout trestům za přestupky

aktualizováno 
Bodový systém, od jehož zavedení uplynulo deset let, přispěl ke zklidnění dopravy, ale také vedl ke vzniku nové živnosti „zametače přestupků“.

Poradenské firmy řidičům radí, aby nikdy s postihem nesouhlasili na místě a nic nepodepisovali. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Hrozba ztráty řidičského průkazu po získání dvanácti trestných bodů je totiž pro řidiče opravdový strašák. Za možnost vyhnout se tvrdému postihu jsou ochotni dobře zaplatit. V Česku kvůli tomu v novém oboru působí už několik desítek specializovaných firem a právních kanceláří.

Jedním z expertů, které si najímají řidiči přistižení při přestupku, je Jindřich Brůček. „Nejde o to, pomáhat silničním pirátům. Já také nechci, aby ohrožovali ostatní na silnici. Jde o to, pomáhat lidem, jejichž přestupek není tak velký, a těm, kteří by mohli doplatit na chyby policistů,“ říká Brůček.

Poradenské firmy řidičům radí, aby nikdy s postihem nesouhlasili na místě a nic nepodepisovali. Tím se dostanou do správního řízení, kde mají řadu možností, jak přestupek zpochybnit. A zpochybňují vše, co se dá. Tvrdí například, že řidič přistižený při jízdě zakázanou rychlostí neseděl za volantem – usedl za něj někde mezi radarem a policejní hlídkou.

Třebaže je to primitivní finta, ve správním řízení úředníci těžko prokazují opak. Jindy poradci napadnou přímo věrohodnost radarového měření s odkazem na možné odrazy signálu od domů. V případech, kdy řidiči hrozí trest za telefonování za jízdy, zpochybní svědectví policisty, který to viděl. Pokud o tom nemá záznam, má řidič vyhráno. A pomáhají dokonce i těm, kteří „nadýchali“. Dávají jim podrobné rady, co dělat před odběrem krve, aby hladina alkoholu rychle klesla.

Za služby tohoto druhu se platí od 2 499 korun ročně, formou takzvaného pojištění proti postihu, až po patnáct tisíc korun za „vyřešení“ komplikovaného případu. Policie pochopitelně z těchto dopravních rádců nemá radost, ještě více však kritizuje úřady. „Najaté firmy a právní kanceláře boxují za klienty, lobbují, vymýšlejí kličky a já je chápu, dostaly zaplaceno. Jenže správní orgán kvůli tomu mnohdy nemá takzvaně koule, aby dokázal obhájit i případy, které jsou z našeho pohledu jasné,“ říká šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý.

„Pro řidiče je výhodnější nesouhlasit s pokutou a jít do správního řízení, protože tam narazí na měkouše, který přestupek odloží. Úřady si ale musí uvědomit, že tady nejsou jen proto, aby trestaly, ale že svým postupem ovlivňují chování řidičů na silnicích,“ dodává policista.

Zdržuj, cvič a nenadýcháš

Jindřich Brůček má škálu rad, jak si můžete pomoci v řidičské nouzi. Jako rádce pro řidiče, kteří jezdí slušně, ale přesto se mohou dostat do problémů s dopravní policií, totiž neřeší jen hříchy svých klientů, ale občas i omyly policistů. „Měl jsem řidiče, který překročil rychlost o necelých 20 kilometrů v hodině. Ale policista popletl paragrafy a místo přestupku za dva body zapsal nezastavení na stopce nebo na červené a to je za pět bodů. Řidič si bohužel omylu nevšiml a podepsal, i když se stala chyba,“ popisuje Jindřich Brůček jeden ze svých případů, kdy už však nebylo možné pomoci. Šofér totiž přišel na chybu až po půl roce, když žádal na úřadu o kartu řidiče a propásl šanci na přezkum.

Muž, který v souboji s úřady odhaduje svoji úspěšnost na 70 procent, klientům zdůrazňuje: když nemáte čisté svědomí, nedávejte řidičák z ruky. „Zaplatíte pokutu za to, že nemáte doklady u sebe, ale u správního řízení je naděje, že o ně nepřijdete,“ říká Jindřich Brůček.

Taktika ve správním řízení je jasná: využít všech možností, napadat formality a zpochybňovat výpovědi policistů. „Důkazní břemeno je na straně správního orgánu a výpověď policisty není víc než výpověď toho, kdo spáchal přestupek. Nestačí, když policista tvrdí, že vás viděl telefonovat za volantem nebo řídit bez pásů. Musí to být na záznamu. Pokud není, máte vyhráno.“

Upozorňuje však také na to, že zdržovat správní řízení se už nevyplatí. Roční lhůta, v níž musel být případ vyřešen, byla prodloužena na dva roky. „A tak získáte dva tři týdny času, ale nepomůžete si,“ radí Jindřich Brůček.

Vzhledem k tomu, že ztráta řidičského průkazu může někdy řidiči přinést i existenční potíže, není Jindřich Brůček zdaleka jediný, kdo od ztráty bodů pomáhá.

V „branži“ však existují experti, kteří přímo radí, jak obejít zákon. Patří k nim i situace, kdy jste přistiženi, že řídíte pod vlivem alkoholu. „Když máte podezření, že byste nadýchali přes jedno promile, nedýchejte ani nedávejte krev,“ říká jeden z najímaných rádců, který si nepřál zveřejnit jméno, ale redakce jeho identitu zná.

„Přijdete sice o řidičák na jeden až dva roky, zaplatíte pokutu, ale nemáte záznam v rejstříku trestů, podmínku na krku, problémy v práci a nemusíte chodit k soudu jako zločinec.“ Se dvěma pivy za volantem podle tohoto muže není problém. „Trvejte na odebrání krve a zdržujte. Odvolejte se na střevní potíže a běžte na hodinu na záchod. Vypijte litr vody, dělejte dřepy, kliky, krev se rozproudí a alkohol rychleji uvolní,“ říká. A když vidí pochybnosti, má po ruce zkušenost. „Stalo se nám, že klient nadýchal 0,4 promile. A když naplnil naše rady, měl v krvi nulu.“

Že by tento návod fungoval, však zpochybňuje i dopravní expert Besipu Jan Pechout. „Může to mít vliv, nepatrná hodnota klesne, ale ne o čtyři desetiny,“ namítá. „Obvykle se uvádí, že za hodinu klesne hladina alkoholu o 0,12 nebo dokonce až o 0,2 promile. Ne víc,“ přidává se i šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý. A k pochybnostem přidává i nesouhlas. „Kdo jede opilý jednou, pojede znovu. Jednou může utéct policistům z kontroly, ale po čase se buď přerazí o strom, nebo ho policie chytí znovu.“

Nepřesné mikrovlny

Poradci řidičů mají v ruce i triky, jak zpochybnit rychlost změřenou radarem. „Například fungování mikrovlnných radarů ovlivňuje městská zástavba i povětrnostní podmínky,“ říká jeden z nich. „To vše se dá použít ve správním řízení a naměřená hodnota se dá zpochybnit,“ dodává.

Ani tady dopravní policista Veselý příliš nesouhlasí. Připouští sice, že v husté městské zástavbě se vlny radaru skutečně mohou odrážet a trochu zkreslovat údaje, ale policisté jsou podle něj dost proškoleni, aby věděli, kde mají měřit rychlost.

Firem slibujících rady v bodové nouzi jsou možná až desítky. Slibují pomoc, pokud jste překročili rychlost, ujeli policejní hlídce nebo řídili opilí. „Neděláme nic nelegálního,“ říká majitel jedné takové firmy Ivan Linhart. „Klientům jen zprostředkováváme pomoc advokátů,“ dodal. Které smluvní právníky firma klientům doporučuje, však nechtěl prozradit.

„Vím navíc o tom, že to dělají bývalí policisté nebo dokonce lidé, kteří se podíleli na přípravě legislativy,“ říká severočeský koordinátor nadace BESIP Jan Pechout. „ Znám případ, kdy řidič za jízdy telefonoval a body, o něž měl přijít, by ho stály řidičák. Přímo před policisty pak telefonoval někomu, kdo mu takhle různě radil, až se celá věc promlčela.“

Témata: Alkohol, Radar




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.