Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bodový systém vede i k absurditám

  18:37aktualizováno  18:37
Od poloviny roku začne platit zákon, který bude revolucí na silnicích. I ti slušní mají strach, a to není dobře. Bát by se měli jen ti, kteří pravidla hry porušují. Ta pravidla jsou správná a máme se s nimi ztotožnit.

Řidiči budou po 1. červenci sledovat tachometr velmi úzkostlivě | foto: iDNES.cz

  HYDEPARK
Stanislav Huml,
bývalý ředitel středočeské dopravní policie
Podle nového zákona hrozí pokuty i za rychlost 31 km/h.

Nejzávažnějším strašákem této nové normy je bodový systém. Má být motivační, dlouhodobě sleduje chování řidiče a opakované prohřešky řeší mnohdy velmi razantně.

Slyším stále nářky od řidičů profesionálů, že jde o druhý postih a dvojí trestání, což je v právním státě nepřípustné. Omyl. Body nejsou druhý trest. Řidičský průkaz byl pojat jako licence, která není na doživotí.

Státní správa vám jen vystavuje oprávnění dělat odbornou činnost, při níž lze snadno ohrozit ostatní, takže na ni má nárok jen ten, kdo je bezúhonný a odborně připravený. A tak jako můžete ztratit bezúhonnost (opakovanými delikty proti pravidlům), pak můžete pozbýt i licenci.

Z tohoto úhlu pohledu mi trochu nesedí ukládání bodů tam, kde je současně vyslovován zákaz činnosti. Může nastat situace, že dostanete zákaz činnosti na šest měsíců a současně se vám přičtou body, které spolu s již nasbíranými v minulosti přesáhnou počet dvanáct.

Jsem zvědav, jak se s tím státní správa vyrovná. Začne po šesti měsících běžet lhůta ročního zákazu z bodů, nebo ta lhůta začne běžet ihned a poběží obě současně? Pak je trest zákazu činnosti vlastně bezpředmětný.

Za velmi tvrdé považuji trestání za překročení rychlostního limitu o pouhý jeden kilometr za hodinu.

Lze se tak dočkat tisíci korun pokuty za rychlost 31 kilometrů v hodině a policistům není dána možnost volby. Budou ji muset uložit, i když jim to bude proti srsti. Jinak se sami dopustí trestného činu zneužití pravomoci veřejného činitele.

Pokud nebudete souhlasit s blokovým vyřízením, tak minimální pokuta ve správním řízení je patnáct set korun a dva body. A po 1. červenci i já budu úzkostlivě sledovat tachometr, místo abych sledoval velmi pozorně provoz před sebou. Kdo má problém s periferním viděním, bude opět o něco nebezpečnější.

S absencí tolerance jsou dvě možná řešení - buď všichni budeme jezdit raději pětačtyřicet a na silnicích se nehneme, protože je to rychlost směšně nízká, nebo zákonodárce přehodnotí svůj záměr a legislativu změní. I tady jsou dvě možnosti.

Třeba jako na Slovensku - tolerance o deset kilometrů za hodinu je přímo v zákoně. Postih při překročení menším zákon zakazuje.

Pak je tady druhý problém. Do dozoru nad silničním provozem budou od července zapojeny i složky městské a obecní policie. V zásadě proti tomu nic nemám, ale jsou strážníci důkladně prověřeni? Jsou pod přísahou jako státní policie?

Bude je někdo kontrolovat, tak jako policii státní kontroluje Inspekce ministra vnitra a soustava vnitřních kontrolních orgánů? Přesto je dopravní policie kvůli korupci ostře kritizována. Kdo si myslí, že městský strážník s takhle obrovskými pravomocemi bude vůči úplatkům imunní, je fantasta.

A na závěr otázka alkoholu. Vím z mnohaleté praxe, že fyziologická hranice organismu je kolem 0,2 promile. Souhlasím bytostně s nulovou tolerancí k alkoholu. Přesto poučuji ty, kteří před jízdou nic nepili, a je jim na jakémkoliv přístroji drobné množství alkoholu naměřeno: braňte se.

Policie vám musí prokázat požití alkoholu. V tomto případě nestačí dechová zkouška, dejte krev a vysvětlením může být právě fyziologická hranice organismu. Pak je jakýkoliv postih nemožný i podle nové právní úpravy a nemohou vám přibýt ani trestné body. Šest měsíců zákazu činnosti je tvrdý trest.

Každopádně lze všem jen doporučit, aby jezdili hned od začátku podle pravidel. Na silnicích bude bezpečněji. Budeme ze strachu jezdit pomaleji a na cestu do práce a na schůzku si necháme více času. A hlavně doufám, že bude méně mrtvých a těžce zraněných.





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.