Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boj se spalinami začal v 70. letech

aktualizováno 
Mezníkem v boji s výfukovými plyny je katalyzátor, který se v Evropě v neřízené podobě uplatňuje od konce osmdesátých let a ve Spojených státech amerických ještě o něco déle.
Mezníkem v boji s výfukovými plyny je katalyzátor, který se v Evropě v neřízené podobě uplatňuje od konce osmdesátých let a ve Spojených státech amerických ještě o něco déle. Jeho nástupce v autech jezdících na benzin už byl řízený a k tomu třícestný, neboť ve výfuku snižoval obsah všech tří škodlivin - uhlovodíků, dusičnanů i kysličníku uhelnatého. Vozidla s třícestným katalyzátorem mohla splnit první emisní limity známé jako Euro 1, které platí od roku 1993. Za řízený se katalyzátor označuje proto, že správný poměr mezi benzinem a vzduchem, a tím i nízké emise řídí lambda sonda. "Euro 2 pak musela osobní automobily plnit od roku 1996, emisní požadavky byly zhruba dvakrát přísnější než u Eura 1," říká Vladimír Perný z pražského Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Zlepšení přineslo i vícebodové vstřikování paliva, které nahradilo vstřikování jednobodové. V současnosti platnou normu Euro 3 mnoho výrobců přeskočilo, aby splnilo Euro 4, která bude závazná až od roku 2005. Podařilo se to díky řadě technických úprav a zdokonalení řízení motoru včetně nového typu lambda sondy. Z ciziny dovezené ojetiny mohou kouřit více než nové vozy - zákon jim ukládá splnit normu Euro 2. Naftové motory vypouštějí některé látky víc a jiné méně než benzinové motory. Proto jsou předpisy pro diesely poněkud odlišné. Také katalyzátory jsou u těchto vozů většinou neřízené oxidační, neboť systém s lambda sondou nelze u dieselů použít. Novinkou je filtr pevných částic, který má naftový Peugeot 607.
Autor:


Témata: Normy, Peugeot


Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.