Boj se spalinami začal v 70. letech

Mezníkem v boji s výfukovými plyny je katalyzátor, který se v Evropě v neřízené podobě uplatňuje od konce osmdesátých let a ve Spojených státech amerických ještě o něco déle.
Mezníkem v boji s výfukovými plyny je katalyzátor, který se v Evropě v neřízené podobě uplatňuje od konce osmdesátých let a ve Spojených státech amerických ještě o něco déle. Jeho nástupce v autech jezdících na benzin už byl řízený a k tomu třícestný, neboť ve výfuku snižoval obsah všech tří škodlivin - uhlovodíků, dusičnanů i kysličníku uhelnatého. Vozidla s třícestným katalyzátorem mohla splnit první emisní limity známé jako Euro 1, které platí od roku 1993. Za řízený se katalyzátor označuje proto, že správný poměr mezi benzinem a vzduchem, a tím i nízké emise řídí lambda sonda. "Euro 2 pak musela osobní automobily plnit od roku 1996, emisní požadavky byly zhruba dvakrát přísnější než u Eura 1," říká Vladimír Perný z pražského Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Zlepšení přineslo i vícebodové vstřikování paliva, které nahradilo vstřikování jednobodové. V současnosti platnou normu Euro 3 mnoho výrobců přeskočilo, aby splnilo Euro 4, která bude závazná až od roku 2005. Podařilo se to díky řadě technických úprav a zdokonalení řízení motoru včetně nového typu lambda sondy. Z ciziny dovezené ojetiny mohou kouřit více než nové vozy - zákon jim ukládá splnit normu Euro 2. Naftové motory vypouštějí některé látky víc a jiné méně než benzinové motory. Proto jsou předpisy pro diesely poněkud odlišné. Také katalyzátory jsou u těchto vozů většinou neřízené oxidační, neboť systém s lambda sondou nelze u dieselů použít. Novinkou je filtr pevných částic, který má naftový Peugeot 607.

Témata: Peugeot