Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bojíte se autoškoly? Udělejte řidičák na vozy bez řazení

  10:02aktualizováno  10:02
Výuka ve voze s automatickou převodovkou je sice jednodušší, ale dražší. Řidičský průkaz pak platí jen pro auta s automatikou.

Pouze dva pedály – brzdu a plyn – mají vozy s automatickou převodovkou. Ne všechny autoškoly však tuto službu nabízejí. | foto: Lancia

Pražská zastupitelka Jana Blažíčková dělá autoškolu už potřetí. Tentokrát věří, že to vyjde, protože jezdí ve voze s automatickou převodovkou. "Řízení takového vozu je pro mě mnohem snazší," napsala Blažíčková MF DNES.

Člověk, který zdárně ukončil autoškolu ve voze s automatickou převodovkou, má svou "specializaci“ zaznamenanou v řidičském průkazu. Symbolizuje ji tam kódová číslice 78.

"Kdyby policie takového řidiče chytila v autě s normálním řazením, nejspíš by se to posuzovalo jako řízení s nesprávným typem řidičského průkazu,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Za takový přestupek hrozí zákaz řízení.

Výuku řízení automobilu s automatickou převodovkou však nevyužívají jen lidé, kteří si na jízdu s běžnou řadicí pákou netroufají. "Zájem mívají i cizinci a tělesně postižení lidé,“ říká Ondřej Horázný, majitel jedné ze dvou pražských autoškol, které tuto službu nabízejí.

Jenže absolvent školy řízení v autě s automatickým řazením smí řídit jen takto konstruovaný vůz. V České republice je to možné od roku 2001.

"Auto, v němž podobnou jízdu vyučujeme, není příliš vytížené, ale ta služba je pro nás otázkou prestiže,“ dodává Horázný, který je šéfem Asociace autoškol. Na výuku jízdy s automatickým řazením se mu přihlásí necelých dvacet žáků do roka.

Také konkurenční pražská autoškola Křišťan mívá zhruba dvacet žáků na automatu do roka. Zájemci sice mají jednodušší řízení, ale dražší výuku. Vůz přece jen není tolik vytížený, a tak je jeho údržba náročnější. Ivo Křišťan však podotýká, že automat není vhodný jen pro méně dovedné řidiče.

"Ideálně se hodí třeba do hustého pražského provozu, protože řidič má více času se dívat, co se děje kolem na silnici,“ míní Křišťan.

Začalo to v Americe
Výukový vůz s automatickou převodovkou má u řidiče jen dva pedály: brzdový a plynový. Instruktor sedící na místě spolujezdce má k dispozici jen brzdu (v běžném autě bývá ještě spojka).

Kolik vozů s automatickým řazením brázdí české silnice? Žádná statistika neexistuje. "Odhaduji, že automatickým řazením je v Česku vybaveno asi deset procent aut, možná ještě méně,“ říká Jiří Kyncl ze Sdružení automobilového průmyslu.

Největší tradici mají auta s automatickým řazením ve Spojených státech, odkud se rozšířila do zbytku světa. Za příplatek si zákazník může pořídit podobnou převodovku třeba i u škodovek. V Evropě je to však výsada spíše luxusních vozů.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Marcos Mantara Spyder / HARD-TOP
Marcos Mantara Spyder / HARD-TOP

r.v. 1997, naj. 22 500 km, benzín
2 970 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.