Největší zklamání autosalonu: z Borgwardu se vyklubal čínský průměr

  • 18
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Nelícující díly karoserie, odfláknutý vnitřek bez nápadu, bezkrevný design. Od návratu kdysi velké německé značky Borgward se určitě čekalo víc. Nováčkovi představenému na autosalonu ve Frankfurtu však sebevědomí nechybí, neb má v zádech velký čínský kapitál.

Z velkých slov a očekávání je rozpačitost. Automobilka, která ohlásila v březnu v Ženevě návrat po 54 letech od vyrobení posledního auta v Brémách, do Frankfurtu přivezla první model.

Borgward, který papírově sídlí ve Stuttgartu, představil ve Frankfurtu dva prototypy svého prvního auta. Je to velké SUV velikosti Kie Sorento jménem BX7. Kromě základního provedení se pochlubil ještě hybridní variantou (ze zásuvky nabíjený plug-in hybrid). Obě auta mají být podle prohlášení představitelů blízká sériové výrobě.

Borgward BX7

Čínský kapitál

Čínské značky nejdřív zkoušely uspět v Evropě s naivní myšlenkou, že s auty vzhledu a kvality výrobků z tržnice, které udají na svém motoristicky zaostalém trhu, uspějí i v kolébce automobilismu. Čínský trh s auty se sice překotně rozvíjí, tamní zákazníci jsou poučenější a náročnější a učenlivé značky jim jdou vstříc, ale na standardy světové produkce je to stále málo. Pro Evropu, která je pro Číňany výhradně imageovým trhem (“když prodáváme na nejnáročnějším trhu světa, musíme být dobří“), si tedy vymýšlejí speciální projekty.

Šanghajsko-izraelsko-evropský Qoros se zkušenými inženýry a marketéry, přetaženými od evropských a amerických značek, je teď v Evropě u ledu s bilancí pár desítek prodaných aut. Značka změnila strategii a chce se nejdřív etablovat na čínském trhu. Nebude to lehké, loni chtěli prodat 50 tisíc aut, udali sedm tisíc.

Možná je to proto, že jméno qoros zní trochu jazykolamně a uměle. To Borgward by mohl být uchu zákazníků libozvučnější.

Kdysi obrovskou a velmi progresivní německou značku se dnes snaží s čínským kapitálem v zádech oživit vnuk původního zakladatele Christian Borgward. O Borgwardu čtěte zde

Značka srší sebevědomím, její šéf Ulrich Walker se ve Frankfurtu nechal slyšet, že cílem je dostat se mezi největší světové výrobce aut, stejně jako kdysi. V roce 2020 chce Borgward prodávat 800 tisíc aut ročně. Walker potvrdil zaměření na Čínu a rostoucí ekonomiky. Evropu ale vynechat nechce. Walker chce mít ze značky „dostupnou prémiovou“ značku. V následujících letech chce značka představovat dva nové modely ročně.

A taky musela s pravdou ven. Ta tajemná na jaře ohlášená fabrika na půl milionu aut se podle předpokladů dokončuje v Číně, kde odstartuje prodej příští rok. Do Evropy doputují borgwardy do dvou let. Míry motorů připomínají nápadně agregáty Mitsubishi, na kterých stojí velká část produkce čínských automobilek. Design je sice dílem Einara Hareideho, bývalého šéfa stylistů Saabu, ale nic odvážného a nápadně hezkého nečekejte. Firma uvádí, že designéři Borgwardu sídlí ve Stuttgartu, Pekingu a Oslu.

Borgward BX7

Značka trochu mlží kolem pozadí celého projektu. Jméno čínského výrobce, který za návratem Borgwardu stojí, je ale veřejným tajemstvím. Na motoru vystaveném ve Frankfurtu je zřetelně k přečtení jméno Foton. To je čínský výrobce náklaďáků, dodávek, autobusů a zemědělské techniky založený v polovině devadesátých let v Pekingu. V joint-venture partnerstvích vyrábí náklaďáky od Daimleru, motory Cummins a snaží se nacpat na jihoamerický trh. Foton má i evropskou kancelář, která sídlí v Moskvě. Příslušnost Borgwardu k jednomu z největších výrobců náklaďáků v Číně potvrzuje i to, že v březnu loňského roku koupil Foton práva na používání značky.

Okouzlení minulostí

Čínské značky bez historického zázemí si musí minulost „kupovat“, aby přilákaly klientelu, která na tradice slyší (v Číně to funguje na výbornou, právě proto tam slaví takové úspěchy víc než stoletá Škoda). Borgward s velmi bohatou a slavnou historií, která se uzavřela před 54 lety, je tak skvělým úlovkem.

Moderní technika

BX7 je dlouhé 4,7 metru, představuje se v pěti, šesti a sedmimístném provedení. Šestisedadlová varianta má ve třech řadách po dvou sedadlech.

Pod kapotou má benzinový, přímovstřikový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 224 koní (165 kW). Hybridní verze doplněná o elektromotor a balík baterií (li-ion, 13,2 kWh) má 401 koní (295 kW) a točivý moment 650 Nm. Hybrid ujede jen na elektřinu 55 kilometrů a chlubí se kombinovanou spotřebou 2,26 litru benzinu na 100 km. Na přední kola přenáší sílu motoru sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka, pohon zadních kol poháněných elektromotorem připojuje elektronika. Hybridní systém má devět pracovních módů, řidič mezi nimi může volit ovladačem na přístrojovce. Z domácí zásuvky se prý baterie nabije za půlhodinu.

Standardní nehybridní provedení má pohon všech kol realizovaný dnes nejtypičtějším způsobem: lamelovou spojkou (výrobce BorgWarner), která připojí v případě potřeby pohon zadních kol. Také architektura podvozku je klasická: vpředu McPherson, vzadu multilink.

Automobilka v tiskovém prohlášení zdůrazňuje zaměření na kvalitu a bezpečnost. Skelet z vysokopevnostních a za tepla tvářených ocelí má pomáhat ochránit posádku při nehodě.

Borgward BX7

Borgward nové doby dostane dnes u moderních aut standardní asistenční a bezpečnostní systémy, chybět nemá adaptivní tempomat, systém automatického brzdění před překážkou, nebo infotainment využívající připojení k internetu. Značka chce nabídnout asistenční a telematické služby, mimo jiné třeba asistenta na telefonu, kterému se posádka dovolá zmáčknutím tlačítka na vnitřním zpětném zrcátku. Auto umí s pomocí aplikace v mobilu komunikovat s majitelem na dálku: hlásit stav v nádrži, tlak pneumatik a hladinu oleje, nebo zamknout dveře na dálku.

Auta, která se představují na autosalonu, budou vystavovatelé omlouvat ruční prací prototypů. K dokonalosti a potvrzení sebevědomých slov však mají daleko. Tak strašlivé zpracování ovšem předvedli ve Frankfurtu naposledy... Číňané. Ani jednomu z vystavených aut nepasovala přední světla, nelícovaly některé díly karoserie a interiér byl sestavený ledabyle. Jeden kus měl poškrábané čelní sklo.