Zkusili jsme displej s tlačítky. Opravdu se dá ovládat poslepu

  12:05
Jedním z exponátů, na který se na veletrhu CES v Las Vegas stály fronty, byl displej. Na první pohled vlastně nic moc, malý panel pro automobily neměl ani zářivé AMOLED barvy nebo zahnutou konstrukci. Jenže tento displej od Bosche umožňuje ovládání prvků auta „tlačítky“, a to díky hmatové odezvě.
Displej Bosch s hmatovou odezvou

Displej Bosch s hmatovou odezvou | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Bosch zveřejnil informace o svém dotykovém displeji, na němž lze nahmatat tlačítka, těsně před začátkem veletrhu CES v Las Vegas (článek zde). Na samotném výstavišti, které je tradičním dějištěm největšího veletrhu spotřební elektroniky na světě, jsme si pak mohli novinku poprvé vyzkoušet. Vlastně dost nenápadný exponát se poznal podle toho, že byl neustále v obležení zvědavců, kteří si chtěli vyzkoušet, jaké to je dotknout se „jakoby skutečných“ tlačítek na klasickém dotykovém displeji.

Tuto technologii jsme již několikrát mohli okusit na různých elektronických veletrzích, zatím ale nepůsobila příliš přesvědčivě a jako připravená pro výrobu, to Bosch by měl být se svou novinkou dál. Firma sice nezveřejnila, kdy a kdo její dotykový displej využije, ale je v podstatě jasné, že to dlouho trvat nebude. Bosch typicky vyvíjí technické novinky ve spolupráci s velkými výrobci automobilů, kteří se pak chlubí jejich prvním nasazením. A jestliže se firma chlubí svým displejem na veřejnosti, jistě není doba k jeho první aplikaci příliš daleko.

Opravdu to funguje

Nutno podotknout, že vzhledem k předchozím zkušenostem jsme byli trochu skeptičtí. První displeje s hmatovou odezvou prostě jen vibrovaly, teprve nedávné koncepty prezentované především v mobilních telefonech nebo tabletech už opravdu připomínaly trochu uspořádání s tlačítky. Ale určitě nešlo o nic, co bychom byli schopni ovládat poslepu.

Bosch ale hmatovou odezvu displeje vypiloval a má v současnosti určitě nejpokročilejší řešení této kategorie, jaké jsme zatím mohli ozkoušet.

Opravdu si dovedeme představit, že tohle může v autě fungovat, byť rovněž chápeme určitou nedůvěru, kterou může takové řešení vzbuzovat. Klasická tlačítka to nejsou a ovládání přes displej s hmatovou odezvou bude vyžadovat určitý zvyk a cvik, ale určitě je to lepší než současná situace.

Na displeji Bosch totiž opravdu může uživatel hmatově odlišit jednotlivá tlačítka, displej simuluje dokonce i jejich povrchovou úpravu. Cítit je například směr vroubkování, displej umí simulovat hladký povrch nebo hrubou úpravu. Pravda, rozdíly jsou docela jemné, ale v některých případech dostatečné – třeba směr vroubkování poznat určitě je. Nutno podotknout, že zvolené řešení nemusí vyhovovat všem, i mezi přítomnými, kteří si řešení vyzkoušeli, byli tací, kdo příliš necítili rozdíl v odezvě a vnímali jen prosté vibrace.

Displej Bosch s hmatovou odezvou

Displej dociluje odezvy pomocí speciální vrstvy, která vysílá ke konečkům prstů vibrace. Rozdíl mezi jednotlivými tlačítky je opravdu cítit, navíc při ovládání pomáhá i fakt, že displej jako takový rozezná i sílu doteku a odezvou na ni dovede reagovat. Tlačítka tak navíc mohou klást různý odpor, což uživateli může napovědět, jakou funkci zrovna zastávají. Navíc existuje možnost, že by si uživatel mohl odezvu displeje a sílu nutnou pro stisk tlačítek nastavit, alespoň to vystavený prototyp předváděl.

Autonomní standardy

Bosch na výstavišti v Las Vegas prezentoval i další technické novinky, například koncept automobilu, ve kterém je celá palubní deska v podstatě jeden obří displej a ve kterém se vše ovládá dotykem a gesty. Stačí třeba mávnout rukou směrem ke dveřím spolujezdce a ty se automaticky otevřou. Auto se může přizpůsobit svému uživateli, každá část palubní desky může sloužit trochu k něčemu jinému, nastavit si to může řidič i spolujezdec zvlášť. Podbarvením celého prostředí navíc auto dává najevo, v jakém režimu jízdy a používání se momentálně nachází.

Bosch totiž cítí, že pro budoucnost autonomní mobility bude důležité mimo jiné i to, jak ostatní řidiči poznají, zda daný vůz řídí člověk, nebo se auto řídí samo. Koncept Bosche to dává okolí i své posádce najevo právě barvami. Modrá na displeji i na světelných panelech, které pokrývají zadní část auta, značí, že vůz řídí řidič, zelená pak autonomní režim. Bosch samozřejmě netvrdí, že musí vizuální upozornění vypadat právě takhle, ale spíš chce konceptem nastartovat debatu o vhodném řešení.

Bosch také ukázal řešení pro zabezpečení komunikace auta se svým okolím. To je určeno jak pro komunikaci vozu s takzvaným Internetem věcí, tak i pro servisní zásahy. Řešení vyvíjí dceřinná společnost Escrypt a má zajistit, že na moderních automobilech si hackeři vylámou zuby. Tak trochu ale cítíme, že tohle bude těžký a nekonečný souboj.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...