Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Británii mají záchodový autobus. Jezdí na exkrementy a zbytky jídla

aktualizováno 
Mezi letištěm v britském Bristolu a malebným městem Bath vozí cestující autobus, který má na boku vyobrazeny osoby sedící na záchodových mísách namísto sedaček. Je to příznačné, protože autobus jezdí na palivo vyrobené ze splašků.

Autobus s názvem Bio-Bus uveze čtyřicet cestujících a jezdí na biometan. Palivo vzniká ze splašků a zbytků jídla. Vyrábí jej právě v Bristolu v čističce odpadních vod GENeco vlastněné společností Wessex Water. Biometan vzniká v anaerobním procesu, kdy bakterie v prostředí s nedostatkem vzduchu vyrábějí právě tento hořlavý plyn. Ten nevzniká v čisté podobě, takže je následně ještě v procesu výroby paliva plyn vyčištěn (například zbaven i CO2) a pro lepší použitelnost ve spalovacím motoru je ještě přidán propan.

Autobus ujede na jedno natankování nádrží umístěných na střeše až 300 kilometrů. Náplň, která je k ujetí této trasy potřeba, vzniká z množství odpadu, které za rok vyprodukuje celkem pět osob. Splašky od jedné osoby tak stačí na ujetí zhruba 60 kilometrů. To znamená, že na roční odpad od jednoho dospělého ujede autobus cestu z letiště do centra Bathu a téměř zpět. Ve srovnání s běžným autobusem poháněným naftou jsou emise CO2 o 30 % nižší.

Autobus každý měsíc převeze 10 tisíc pasažérů. Bristolská čistička odpadních vod zpracuje ročně 75 milionů krychlových metrů splašků a 35 tisíc tun zbytků jídla. Ročně vyrobí 17 milionů krychlových metrů biometanu, což je podle jejich představitelů množství, které by dovedlo po celý rok pohánět 8 300 domácností.





Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.