V roce 1906 řídil Fred Marriot párou poháněný speciál bratří Stanleyů rychlostí 127,650 mil za hodinu, tedy 205,447 km/h. Je to téměř k nevíře, ale tento rekord parního vozu přetrval až dodnes. Letos v srpnu, přesněji během týdne rychlosti od 18. do 24. srpna na jezeře Boneville, by měl tento více než stoletý rekord padnout.
Na jeho překonání se chystá tým s názvem British Steam Car Challenge. Ten na přípravě speciálu pracuje již od roku 1999 a letos by se konečně měl dočkat vytouženého rekordu. Jejich speciál s názvem Inspiration je poháněn dvoustupňovou Curtissovou parní turbínou, která produkuje při 12 000 otáčkách za minutu výkon 225 kW (300 koní).
Turbína je umístěna v zadní části vozu a to napříč, tak aby byla její osa rovnoběžná s osou nápravy. Stálý převod 4:1 zajišťuje, že se kola budou točit maximální rychlostí 3000 otáček za minutu, což by mělo automobilu umožnit dosáhnout rychlosti přes 200 mil za hodinu, tedy 322 km/h.
Speciál s přísnou aerodynamikou (Cx = 0,2) je vybaven prostorovým rámem, na kterém spočívá karoserie z uhlíkových kompozitů a hliníku. Hliník je použit v zadní části vozu, kde se ukrývá celá pohonná soustava složená ze dvou kotlů, které budou sloužit v výrobě páry. Spalovat se přitom bude LPG.
Každý kotel je schopen dodávat 284 kg páry za hodinu. Její teplota bude 385 °C a tlak 34 barů (3,4 Mpa). Rekordní automobil je dlouhý 5,25 metru a má úctyhodný rozvor 3,8 metru. Vysoký je ovšem jen 1,1 metru a ani šířka není nijak závratná – pouze 1,7 metru.
Rekord se pokusí Inspiration překonat ve dvou fázích. V té první chtějí tvůrci automobilu dosáhnout rychlosti 150 mil za hodinu (241 km/h) a překonat tak rekord, který FIA oficiálně neuznala. Šlo o pokus Jima Barbera, kterému se ale podařilo zajet pouze jeden měřený úsek z potřebných dvou.
Při druhém úseku totiž jeho vůz ztratil dveře a začal hořet. Vůz tak nebylo možné opravit během jedné hodiny tak, aby dle regulí stihl zajet ještě druhý měřený úsek. V tom prvním Barber dosáhl rychlosti 145,607 mil za hodinu, tedy 234,33 km/h.
Ve druhé fázi pak hodlají tvůrci překonat již vlastní rekord a chtějí dosáhnout kýžené rychlostí přes 200 mil za hodinu. Nezbývá, než jim držet palce...