Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britové chystají městské auto se spotřebou pod 2,5 litru

aktualizováno 
Britská firma Axon připravuje malý automobil pro městský provoz se spotřebou pod 2,5 litru na sto kilometrů. Na stavbu prototypu již získala finance. Další by ráda vyhrála v prestižní soutěži Automotive X Prize. Vůz se pak má dostat do sériové výroby.

Axon 8080 | foto: Axon Automotive

Na soutěži Automotive X Prize mohou vítězové ve dvou kategoriích dohromady získat 10 milionů dolarů, což jim může dále pomoci ve vývoji ekologických vozů.

X Prize se mohou zúčastnit pouze vozy se spotřebou pod 2,35 litru benzinu na 100 kilometrů nebo energeticky ekvivalentního množství jiného paliva či energie. Podmínkou je, že auta musí být schopna sériové výroby. Axon tak bude se svým malým hatchbackem pro dva dospělé a dvě děti soutěžit třeba proti elektromobilu Tesla.

Axon 8080

Vozítko s označením 8080 má přísně aerodynamickou karoserii. Z důvodu maximálního usnadnění proudění vzduchu kolem vozu jsou zakryta i zadní kola. Automobil je zajímavý především tím, že celé jeho šasi bude z uhlíkových vláken. Tento krok si vyžádala nutnost úspory hmotnosti. Ze stejného důvodu nabídne vůz jen velmi spartánský interiér.

Zatím není jasné, jaký motor bude malý axon pohánět. Firma jen uvedla, že půjde o zážehovou jednotku s objemem 500 kubických centimetrů.

Při nízké hmotnosti a přísné aerodynamice by se pak s takovým motorem měl axon dostat pod požadovaný limit. Vůz bude používat převodovku IVT (infinetely variable transmition – speciální případ bezestupňové CVT převodovky). Automobilka tvrdí, že jízdními výkony se 8080 bude moci rovnat s Mini One.

Axon 8080

V souvislosti s malým axonem si nelze nevzpomenout na třílitrové modely (se spotřebou 3 l/100 km) VW Lupo nebo Audi A2, které udivovaly nízkou spotřebou již před lety. Vozy byly ale velmi drahé, a tak je německý koncern pro malý zájem zákazníků stáhl z prodeje.

Axon ale chce se svým vozítkem uspět u zákazníků. Tvrdí, že vůz bude dostupný za přijatelnou cenu. Otázkou je, zda se tomu při rozsáhlém použití uhlíkových kompozitů v konstrukci vozu dá věřit. Nebo spíše jde o to, jak v Británii dostupnou cenu definují...



Témata: Audi, Elektromobil, Mini


Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.