Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britové mažou ze silnic středové čáry, chtějí tak snížit nehodovost

aktualizováno 
Britové přišli s revolučním řešením nehodovosti na tamních silnicích. V některých částech spojeného království začaly z vozovek mizet bílé středové čáry. Novinka prý prokazatelně snižuje rychlost aut a zvyšuje nejistotu řidičů, kteří jsou opatrnější. V Česku se zatím čáry ze silnic mazat nebudou.
Výzkum ukázal, že odstranění bílého značení ze silnic zvýší nejistotu řidičů a sníží rychlost o 13 procent. Ilustrační foto

Výzkum ukázal, že odstranění bílého značení ze silnic zvýší nejistotu řidičů a sníží rychlost o 13 procent. Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Silnice bez bílého značení a středových čar mají zachránit lidské životy a celkově ubrat na nehodovosti, píše The Guardian. „Výzkum ukázal, že odstranění bílé středové čáry ze silnic zvyšuje nejistotu řidičů a snižuje rychlost aut o 13 procent. To je případ londýnských silnic A22, A23 a A 100. Pilotní projekty běží také ve Wiltshire, Derby a kolem královského sídla v Sandringhamu,“ píše Simon Jenkins na serveru The Guardian.

Britští dopravní experti se opírají o studii Holanďana Hanse Mondermana, který přišel v devadesátých letech s konceptem „sdíleného prostoru“ a „nahé ulice“ (více zde). Dokázal, že pokud z cest zmizí některé dopravní značení, řidiči ztrácejí na jistotě a na silnicích se chovají zodpovědněji, více se kontrolují. Jeho myšlenku vzalo za svou na 400 měst po celé Evropě a díky jeho konceptu došlo podle The Guardian k prudkému poklesu nehodovosti.

Britská policie jako součást preventivní kampaně zveřejňuje záběry z reálných nehod. Při této vyhasly životy dvou mladíků:

Nebezpečné semafory

Podle britského novináře Simona Jenkinse z The Guardian je nejnebezpečnější místo na silnicích u semaforů. Téměř polovina dopravních nehod se ve většině měst totiž odehraje právě u světelné signalizace. „Přechody pro chodce jsou místem, kde by všichni měli sledovat všechny ostatní, jenže místo toho každý zírá na semafor,“ píše Jenkins. Když pak naskočí zelená, předpokládají, že kolem je bezpečno a pádí dál.

Podobně to platí i pro jednosměrky a okružní ulice. Nedávná americká studie totiž zjistila, že pokud se z jednosměrek stanou opět obousměrné ulice, počet nehod se sníží na polovinu, sníží se ale i délka trasy a znečištění způsobené dopravou.

„Monderman vychází z principu, že svoboda nutná k vlastnímu posouzení rizika nás dělá ‚bezpečnějšími‘. Dopravní pravidla, kontroly, značky, semafory a ostatní značení snižují naše povědomí o situaci kolem a tím i náš smysl pro bezpečí,“ uvádějí britské noviny.

Mondermanův britský následovník, John Adams z University College London teorii dokázal, když zjistil že v zemích včetně Spojených států, kde nejsou povinné helmy na motorku, je méně motorkářských nehod než v zemích s touto povinností.

V České republice zatím žádný takový pilotní projekt neběží a je otázkou, kdy se touto přelomovou myšlenkou budou dopravní experti zabývat. „Nelze proto bez podrobnějšího výzkumu v našich podmínkách specifikovat jednoznačný postoj Centra dopravního výzkumu. Pokud je nám známo, není na toto téma žádný rozběhnutý projekt. Nevíme ani o žádné speciální již realizované úpravě vozovek,“ komentoval projekt Martin Lipl z Centra dopravního výzkumu.

Lipl upozornil, že ne na všech silnicích by takový postup odvedl očekávanou práci. „V některých daných případech by tato úprava nebyla příliš vhodná, a to zejména při zhoršené viditelnosti, kdy je řidič odkázán na sledování velmi krátké vzdálenosti před vozidlem a jeho orientace na vozovce je realizována právě pomocí dělicí čáry,“ dodal

I The Guardian zmiňuje, že takzvaný sdílený prostor se nehodí pro všechny cesty. Bílé čáry na úzkých silnicích nižších tříd jsou kolikrát jediným způsobem, jak zastavit méně bystré řidiče před vjezdem do příkopu. Nicméně známé ulice bez bílého značení, jako je Kensington Exhibition Road, některé ulice v Camdenu, Ashfordu a Poyntonu v Cheshire nebo cesty v Drachtenu v Holandsku a v Bohmte v Německu jsou zónami, kde prakticky nedochází k žádným nehodám.

Autor:




Nejčtenější

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Další z rubriky

Nový motor Volvo řady Drive-E
Volvo už nebude vyvíjet diesely, i přesto, že z jejich prodeje žije

„Už nebudeme vyvíjet žádnou novou generaci dieselových motorů,“ prohlásil šéf švédské automobilky Volvo Hakan Samuelsson pro Frankfurter Allgemeine Zeitung....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na cestách řádí slepí vrazi. Každý pátý řidič špatně vidí a neví o tom

Řidič, který špatně vidí, může být podle odborníků stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy. Za varující přitom považují...  celý článek

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Škoda Superb 1.6TDI 77kW...
Škoda Superb 1.6TDI 77kW...

r.v. 2011, naj. 169 000 km, diesel
259 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.