Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britský autoprůmysl je ohrožen brexitem, Slovensko na tom může vydělat

  17:30aktualizováno  17:30
Britský automobilový průmysl čeká prudký propad v případě, že Spojené království v rámci odchodu z Evropské unie ztratí přístup k jednotnému evropskému trhu.

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka zahájila v osmdesátých letech minulého století obrodu britského autoprůmyslu. | foto: Nissan

Podle listu Financial Times to uvedl šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. Dodal, že automobilky by v takovém případě pravděpodobně přesunovaly výrobu z Británie do zemí EU s nízkými výrobními náklady.

„Pokud nastane tvrdý brexit, uvidíme přesun do střední a jihovýchodní Evropy,“ uvedl Wissmann, který v minulosti zastával rovněž funkci německého ministra dopravy a dnes je významným lobbistou. Dodal, že země jako Slovensko a Polsko „jsou velmi atraktivní, mají nízké náklady na pracovní sílu a jsou součástí EU“.

Wissmann dále předpověděl, že žádná automobilka se za současné situace neodhodlá k velkým investicím v Británii. „Čím déle období nejistoty potrvá, tím déle se budou lidé zdráhat investovat,“ uvedl.

Klasický britský autoprůmysl před třiceti lety zkrachoval, o jeho renesanci se zasloužila Margaret Thatcherová, ovšem s pomocí nebritských automobilek (čtěte zde). Dnes je autoprůmysl výrazným pilířem ekonomiky ostrovního království. Brexit by mohl právě výrobu aut výrazně ovlivnit.

V podnikatelském sektoru panují obavy, že britská vláda se přístupu k jednotnému evropskému trhu v rámci jednání o odchodu z EU vzdá, aby získala zpět kontrolu nad svými hranicemi. Podle Bruselu si Británie zachová přístup k jednotnému evropskému trhu pouze v případě, pokud bude nadále umožňovat volný pohyb obyvatelům EU.

Šéf japonské automobilky Nissan Carlos Ghosn nedávno pohrozil zastavením investic do závodu v severoanglickém Sunderlandu, pokud mu vláda nedá záruky odškodnění za případné negativní dopady brexitu na vývoz z Británie. V minulém týdnu se Ghosn sešel s britskou premiérkou Theresou Mayovou, která ho ujistila, že její vláda bude automobilový průmysl v Británii i nadále podporovat.

V uplynulých několika desetiletích zahraniční investice přicházející zejména z Německa vedly k výraznému nárůstu výroby britského automobilového sektoru. Německá automobilka BMW například v Británii zaměstnává kolem osmi tisíc lidí a loni zde vyrobila přes 200 tisíc vozů značky Mini (automobilku vlastní německé BMW). To představovalo téměř 12 procent celkové produkce aut ve Spojeném království.

V loňském roce se k tomu vyvezlo z Německa do Británie 809 tisíc aut (18,4 procent celkového exportu).

Wissmann varoval, že Británie by nyní mohla dopadnout podobně jako Itálie, kde se roční výroba osobních automobilů propadla na současných 500 tisíc vozů ze zhruba dvou milionů před dvěma desetiletími. „Pokud se chce Spojené království vyhnout osudu italského automobilového průmyslu, musí se postarat u udržení plného přístupu k jednotnému trhu,“ uvedl.

Výroba aut na Slovensku vyrostla za stejnou dobu z nuly na milion a dále poroste. Tradiční britská automobilka Jaguar Land Rover (dnes vlastněná indickým koncernem Tata) právě začala se stavbou fabriky u Nitry, otevřít má za dva roky (čtěte zde).

Autoři: ,






Nejčtenější

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Expediční Tatra 72 manželů Baumových
První tatra kolem světa. Cestovali s ní manželé Baumovi v roce 1935

Přezdívkou „Miss Australia“ nazývali láskyplně svoji expediční tatru Jiří a Růžena Baumovi, kteří s ní v roce 1935 podnikli cestu kolem světa. Jak se dá...  celý článek

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.