Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britský autoprůmysl je ohrožen brexitem, Slovensko na tom může vydělat

  17:30aktualizováno  17:30
Britský automobilový průmysl čeká prudký propad v případě, že Spojené království v rámci odchodu z Evropské unie ztratí přístup k jednotnému evropskému trhu.

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka zahájila v osmdesátých letech minulého století obrodu britského autoprůmyslu. | foto: Nissan

Podle listu Financial Times to uvedl šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. Dodal, že automobilky by v takovém případě pravděpodobně přesunovaly výrobu z Británie do zemí EU s nízkými výrobními náklady.

„Pokud nastane tvrdý brexit, uvidíme přesun do střední a jihovýchodní Evropy,“ uvedl Wissmann, který v minulosti zastával rovněž funkci německého ministra dopravy a dnes je významným lobbistou. Dodal, že země jako Slovensko a Polsko „jsou velmi atraktivní, mají nízké náklady na pracovní sílu a jsou součástí EU“.

Wissmann dále předpověděl, že žádná automobilka se za současné situace neodhodlá k velkým investicím v Británii. „Čím déle období nejistoty potrvá, tím déle se budou lidé zdráhat investovat,“ uvedl.

Klasický britský autoprůmysl před třiceti lety zkrachoval, o jeho renesanci se zasloužila Margaret Thatcherová, ovšem s pomocí nebritských automobilek (čtěte zde). Dnes je autoprůmysl výrazným pilířem ekonomiky ostrovního království. Brexit by mohl právě výrobu aut výrazně ovlivnit.

V podnikatelském sektoru panují obavy, že britská vláda se přístupu k jednotnému evropskému trhu v rámci jednání o odchodu z EU vzdá, aby získala zpět kontrolu nad svými hranicemi. Podle Bruselu si Británie zachová přístup k jednotnému evropskému trhu pouze v případě, pokud bude nadále umožňovat volný pohyb obyvatelům EU.

Šéf japonské automobilky Nissan Carlos Ghosn nedávno pohrozil zastavením investic do závodu v severoanglickém Sunderlandu, pokud mu vláda nedá záruky odškodnění za případné negativní dopady brexitu na vývoz z Británie. V minulém týdnu se Ghosn sešel s britskou premiérkou Theresou Mayovou, která ho ujistila, že její vláda bude automobilový průmysl v Británii i nadále podporovat.

V uplynulých několika desetiletích zahraniční investice přicházející zejména z Německa vedly k výraznému nárůstu výroby britského automobilového sektoru. Německá automobilka BMW například v Británii zaměstnává kolem osmi tisíc lidí a loni zde vyrobila přes 200 tisíc vozů značky Mini (automobilku vlastní německé BMW). To představovalo téměř 12 procent celkové produkce aut ve Spojeném království.

V loňském roce se k tomu vyvezlo z Německa do Británie 809 tisíc aut (18,4 procent celkového exportu).

Wissmann varoval, že Británie by nyní mohla dopadnout podobně jako Itálie, kde se roční výroba osobních automobilů propadla na současných 500 tisíc vozů ze zhruba dvou milionů před dvěma desetiletími. „Pokud se chce Spojené království vyhnout osudu italského automobilového průmyslu, musí se postarat u udržení plného přístupu k jednotnému trhu,“ uvedl.

Výroba aut na Slovensku vyrostla za stejnou dobu z nuly na milion a dále poroste. Tradiční britská automobilka Jaguar Land Rover (dnes vlastněná indickým koncernem Tata) právě začala se stavbou fabriky u Nitry, otevřít má za dva roky (čtěte zde).

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.