Autofotka týdne: Britská želva uchvátila celý svět. Vydržela tři roky

Letos je tomu přesně padesát let, kdy se na stánku Bertoneho na ženevském autosalonu objevil neznámý vůz Gordon GT. Skvělý design, vynikající jízdní vlastnosti ani podpora velkých firem však výrobci Gordon-Keeble nepomohly. Vůz zmizel stejně rychle, jako vznikal.

Požadovaná cena 2 798 liber se nakonec pro Gordon-Keeble GK1 ukázala jako likvidační. | foto: autowp.ru

Smíchejte britskou inženýrskou kvalitu, šikovné ruce italských designérů a navrch přidejte výkon silného amerického motoru. Nechte čtyři měsíce vařit, vystavit v Ženevě a vaše umění sklidí obdiv po celém světě.

Podobný recept doprovázel výrobu automobilu Gordon-Keeble GK1 z roku 1960 a realitě se blíží možná víc, než byste čekali. Nádherný vůz se však nakonec přes veškeré naděje do automobilové historie výrazně nezapsal.

Na radu pilota

Za vznikem originálního automobilu stojí inženýr a závodní jezdec Jim Keeble a John Gordon, který pracoval pro automobilku Peerless. Zakladatelé firmy začali pracovat společně na návrhu tehdejšího pilota USAF (United States Air Force) Rickyho Neilsona.

Jim Keeble pro něj servisoval jeho Chevrolet Corvette a pilot navrhl oběma mužům, aby do původního automobilu Peerles zabudovali americký osmiválec od Buicku. Jim Keeble ovšem preferoval, aby vůz přece jen měl jiný design než původní automobil.

I když původní záměr vyznívá poměrně amatérsky, Gordon a Keeble se svého úkolu ujali s obrovskou profesionalitou. Rám nového vozu vycházel z trubkového základu vozů Peerlees a pro všechna kola byly naplánované kotoučové brzdy. Volba motoru nakonec padla na vidlicový osmiválec Chevrolet o objemu 4,6 litru.

Karoserii navrhl slavný designér Giugiaro, a když byl podvozek kompletní, byl převezen do Turína, kde vůz zkompletovali z hliníkových komponentů v dílnách Bertoneho.

Gordon-Keeble GK1 se vyráběl pouhé tři roky, celkový počet vyrobených kusů se zastavil na čísle 100.

Vůz s názvem Gordon GT se měl stál součástí Bertoneho stánku v Ženevě ještě v roce 1960, a tak nebylo času nazbyt. Po celou dobu provázely výrobu automobilu různé problémy a docházelo ke zpoždění dodávek technických dílů, Bertoneho zaměstnanci byli nicméně s prací hotovi během 27 dní. Od začátku celého projektu přitom uběhly pouhé čtyři měsíce.

Dobře nakročeno

V Ženevě sklidil Gordon GT velký obdiv a zájem po celém světě. Během šesti měsíců proběhlo dvojí testování automobilu a vůz najel přes 22 tisíc testovacích kilometrů. Výsledek byl skvělý. Autocar napsal ve své závěrečné zprávě, že šlo o nejvíce vzrušující automobil, který kdy testoval.

Na sklonku roku 1960 odjel John Gordon s vozem do Detroitu, kde ho osobně vyzkoušelo vedení automobilky Chevrolet. Obdivuhodný kousek uspěl i u manažerů a ti slíbili, že výrobu budou podporovat dodávkami motorů a převodovek.

Do výroby se vůz dostal s několika úpravami. Původní motor byl nahrazen silnějším o objemu 5,4 litru, hliníkovou karoserii nahradily komponenty z laminátu, změnil se i výrobce brzdového systému.

Gordon-Keeble GK1 měl čtyřstupňovou ruční převodovku, motor 5,4 L o výkonu 300...

Vyráběný vůz GK1 měl čtyřstupňovou ruční převodovku, motor o výkonu 300 koňských sil a maximální rychlost 220 km/h. Ve znaku na přední kapotě se objevil obrázek želvy, která při prvním oficiálním fotografování vlezla do záběru a oběma mužům se tahle vtipná náhoda zalíbila. Tato želva totiž dokázala zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,7 vteřiny.

Rychlý konec

Po všech stránkách nadějný vůz však nakonec přece jen ve světě neuspěl. Jedním z rozhodujících faktorů byla požadovaná cena 2 798 liber, která byla na tehdejší poměry a neznámou značku přece jen vysoká a pomalu vedla k finančním potížím.

K tomu se přidaly problémy s dodavateli součástek. Tím největším se pak ukázala nečekaně dlouhá stávka zaměstnanců firmy Adwest, která pro Gordon-Keeble dodávala součástky na řízení. V továrnách Gordon-Keeble bylo připraveno celkem 16 kompletních vozů, ale bez součástek Adwestu pochopitelně nemohly být prodány.

Slibná automobilka se nakonec dostala do insolvence a oba původní zakladatelé rezignovali na všechny své funkce. Firmu nakonec prodali a i když výroba pokračovala i nadále pod značkou Keeble Cars Ltd., postupně upadala. Poslední vůz byl vyroben v roce 1967 z náhradních dílů, a to jenom proto, aby se celkový počet kusů zastavil na čísle 100.

Chybělo málo a Britové mohli mít v současné době další značku, která by se stala synonymem kvalitních a luxusních automobilů. I v dnešní době se však automobil s oficiálním názvem Gordon-Keeble GK1 může pochlubit zajímavým faktem. Podle tvrzení členů historického klubu totiž ze sta původních kusů devadesát stále jezdí.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...