Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Britská želva uchvátila celý svět. Vydržela tři roky

aktualizováno 
Letos je tomu přesně padesát let, kdy se na stánku Bertoneho na ženevském autosalonu objevil neznámý vůz Gordon GT. Skvělý design, vynikající jízdní vlastnosti ani podpora velkých firem však výrobci Gordon-Keeble nepomohly. Vůz zmizel stejně rychle, jako vznikal.

Požadovaná cena 2 798 liber se nakonec pro Gordon-Keeble GK1 ukázala jako likvidační. | foto: autowp.ru

Smíchejte britskou inženýrskou kvalitu, šikovné ruce italských designérů a navrch přidejte výkon silného amerického motoru. Nechte čtyři měsíce vařit, vystavit v Ženevě a vaše umění sklidí obdiv po celém světě.

Podobný recept doprovázel výrobu automobilu Gordon-Keeble GK1 z roku 1960 a realitě se blíží možná víc, než byste čekali. Nádherný vůz se však nakonec přes veškeré naděje do automobilové historie výrazně nezapsal.

Na radu pilota

Za vznikem originálního automobilu stojí inženýr a závodní jezdec Jim Keeble a John Gordon, který pracoval pro automobilku Peerless. Zakladatelé firmy začali pracovat společně na návrhu tehdejšího pilota USAF (United States Air Force) Rickyho Neilsona.

Jim Keeble pro něj servisoval jeho Chevrolet Corvette a pilot navrhl oběma mužům, aby do původního automobilu Peerles zabudovali americký osmiválec od Buicku. Jim Keeble ovšem preferoval, aby vůz přece jen měl jiný design než původní automobil.

I když původní záměr vyznívá poměrně amatérsky, Gordon a Keeble se svého úkolu ujali s obrovskou profesionalitou. Rám nového vozu vycházel z trubkového základu vozů Peerlees a pro všechna kola byly naplánované kotoučové brzdy. Volba motoru nakonec padla na vidlicový osmiválec Chevrolet o objemu 4,6 litru.

Karoserii navrhl slavný designér Giugiaro, a když byl podvozek kompletní, byl převezen do Turína, kde vůz zkompletovali z hliníkových komponentů v dílnách Bertoneho.

Gordon-Keeble GK1 se vyráběl pouhé tři roky, celkový počet vyrobených kusů se...

Gordon-Keeble GK1 se vyráběl pouhé tři roky, celkový počet vyrobených kusů se zastavil na čísle 100.

Vůz s názvem Gordon GT se měl stál součástí Bertoneho stánku v Ženevě ještě v roce 1960, a tak nebylo času nazbyt. Po celou dobu provázely výrobu automobilu různé problémy a docházelo ke zpoždění dodávek technických dílů, Bertoneho zaměstnanci byli nicméně s prací hotovi během 27 dní. Od začátku celého projektu přitom uběhly pouhé čtyři měsíce.

Dobře nakročeno

V Ženevě sklidil Gordon GT velký obdiv a zájem po celém světě. Během šesti měsíců proběhlo dvojí testování automobilu a vůz najel přes 22 tisíc testovacích kilometrů. Výsledek byl skvělý. Autocar napsal ve své závěrečné zprávě, že šlo o nejvíce vzrušující automobil, který kdy testoval.

Na sklonku roku 1960 odjel John Gordon s vozem do Detroitu, kde ho osobně vyzkoušelo vedení automobilky Chevrolet. Obdivuhodný kousek uspěl i u manažerů a ti slíbili, že výrobu budou podporovat dodávkami motorů a převodovek.

Do výroby se vůz dostal s několika úpravami. Původní motor byl nahrazen silnějším o objemu 5,4 litru, hliníkovou karoserii nahradily komponenty z laminátu, změnil se i výrobce brzdového systému.

Gordon-Keeble GK1 měl čtyřstupňovou ruční převodovku, motor 5,4 L o výkonu 300...

Vyráběný vůz GK1 měl čtyřstupňovou ruční převodovku, motor o výkonu 300 koňských sil a maximální rychlost 220 km/h. Ve znaku na přední kapotě se objevil obrázek želvy, která při prvním oficiálním fotografování vlezla do záběru a oběma mužům se tahle vtipná náhoda zalíbila. Tato želva totiž dokázala zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,7 vteřiny.

Rychlý konec

Po všech stránkách nadějný vůz však nakonec přece jen ve světě neuspěl. Jedním z rozhodujících faktorů byla požadovaná cena 2 798 liber, která byla na tehdejší poměry a neznámou značku přece jen vysoká a pomalu vedla k finančním potížím.

K tomu se přidaly problémy s dodavateli součástek. Tím největším se pak ukázala nečekaně dlouhá stávka zaměstnanců firmy Adwest, která pro Gordon-Keeble dodávala součástky na řízení. V továrnách Gordon-Keeble bylo připraveno celkem 16 kompletních vozů, ale bez součástek Adwestu pochopitelně nemohly být prodány.

Slibná automobilka se nakonec dostala do insolvence a oba původní zakladatelé rezignovali na všechny své funkce. Firmu nakonec prodali a i když výroba pokračovala i nadále pod značkou Keeble Cars Ltd., postupně upadala. Poslední vůz byl vyroben v roce 1967 z náhradních dílů, a to jenom proto, aby se celkový počet kusů zastavil na čísle 100.

Chybělo málo a Britové mohli mít v současné době další značku, která by se stala synonymem kvalitních a luxusních automobilů. I v dnešní době se však automobil s oficiálním názvem Gordon-Keeble GK1 může pochlubit zajímavým faktem. Podle tvrzení členů historického klubu totiž ze sta původních kusů devadesát stále jezdí.

Autor:




Nejčtenější

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Unikátní vozítko PodRide
Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1
Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1

r.v. 2005, naj. 20 500 km, benzín
2 370 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.