Britský závod Nissanu chrlí nové primery

V pondělí vyjela z výrobní linky v britském Sunderlandu první primera nové generace. Konkrétně šlo o šedý vůz v barvě "techno" s benzínovým motorem o objemu 1800 ccm určený na export, tedy vybavený levostranným řízením. Primera ve verzích sedan a kombi začne po novém roce zaplňovat autosalony především v zemích EU, hatchback obohatí nabídku až na jaře.

První primera modelového roku 2002 vyjela z výrobní linky s velkou slávou. Čest absolvovat s vozem první stovky metrů v areálu továrny měl zaměstnanec Neil MacLean, který stál již před patnácti lety při produkci tehdejšího Nissanu Bluebird. Pak se ve Spojeném Království vyráběl předchůdce současné novinky, kterého sundelandský závod vyrobil 1 189 000 vozů.

Britská továrna nyní velice rychle najíždí na nový model, nejpozději do šesti týdnů by se měla dostat na plnou kapacitu a z jejích bran bude pak vyjíždět přibližně 120 tisíc vozů ročně.

Do Čech by se nová primera měla dostat dle vyjádření dovozce v průběhu dubna. Očekává se, že mezi hlavní konkurenty bude patřit především Toyota Avensis, Renault Laguna či Opel Vectra.

Vedení Nissanu nyní slaví nejenom rozjezd výroby nového vozu, ale i ocenění "Muž roku 2001" od magazínu Autocar udělené šéfovi Nissanu Carlosu Ghosnovi. Ten získal prestižní ohodnocení především za úspěšné snížení nákladů a dluhů po jeho příchodu do firmy v roce 1999.

Nynější management však klade důraz nejen na úspory, ale velká péče je věnována i investičnímu programu. Vždyť jen investice do projektu nové primery spolkly 215 miliónů liber, z čehož téměř polovina (104 miliónů) byla spojena s modernizací sunderlandského závodu.

Japonské vozy s britským rodným listem budou zprvu vybavovány třemi zážehovými motory a jedním 2,2 litrovým dieselem s výkonnem 126 koní. Nejslabší benzínová jednotka o objemu 1600 ccm dosahuje nejvyššího výkonu 109 koní, kompromisní osmnáctistovka nabízí 116 koňských sil. Nejsilnější z nabídky je zatím dvoulitrový motor o výkonu 140 koní.