Disk nám sežral zisk. Brněnské Zbrojovce ale dal i světová prvenství

Letos je tomu devadesát let, co se v brněnské Zbrojovce zrodil vůz nevšední konstrukce. Projekt skončil nezdarem, ale založil tradici úspěšných brněnských automobilů s písmenem „Z“ na chladiči.
Disk je první automobil, který vyrobila Zbrojovka Brno

Disk je první automobil, který vyrobila Zbrojovka Brno | foto: Jiří Duchoňpro iDNES.cz

V první polovině dvacátého století již bylo jasno v tom, že motor s vnitřním spalováním na palubě automobilů definitivně překonal konkurenci v podobě elektromotorů a parních strojů.

Automobily se staly již respektovaným druhem individuální přepravy, nicméně konstruktéři stále hledali nové cesty směřující k ideálnímu receptu na konstrukci základních skupin. Po skončení první světové války se zbrojovky po celé Evropě potýkaly s jasným problémem. Fabriky dosud chrlící tuny válečného materiálu během čtyř let často narostly do podoby měst ve městech a utichnutí zbraní na bojištích pro ně znamenalo nutnost hledat nové segmenty průmyslové výroby. Častou cestou byla pro zbrojovky orientace na motocykly a automobily, po nichž se strhla v době míru značná poptávka.

Disk je první automobil, který vyrobila Zbrojovka Brno

Stejnou cestou se vydali i v Brně a v počátcích dvacátých let najali v tamní zbrojovce konstruktéra Břetislava Novotného, aby pro ně vytvořil originální konstrukci kompaktního osobního vozu s potenciálem velkosériové výroby. 

Inženýr Novotný nebyl v branži žádným nováčkem, už v roce 1922 například postavil prototyp Nova. Ten spadal do tehdejší kategorie lehkých „cyclecarů“ a jeho autor na něm zkoušel řadu progresivních prvků, jež pak uplatnil i v Brně. Pro brněnskou Zbrojovku (tehdy Československé závody na výrobu zbraní v Brně) postavil vůz jménem Disk, překvapivě moderně střižený automobil, jenž v době samostatných podvozků a dřevěných koster vynikal progresivně řešenou samonosnou, celokovovou karoserií.

První auto s dvoutaktem

Už tato skutečnost disk posouvá do sfér světových rekordů, ovšem podobně významných prvků nesl více. Dvoutaktní motor, jenž proti čtyřtaktům vynikal zejména jednoduchou konstrukcí s minimem pohyblivých součástí, si nechal patentovat skotský konstruktér Sir Dugald Clerk již v roce 1881. Od té doby se objevoval především ve stabilních agregátech, případně motocyklech a tříkolkách, nicméně na svůj nástup pod kapoty automobilů teprve čekal.

Vůbec první aplikace ve čtyřkolovém vozidle se tak dočkal právě v brněnském disku, jenž byl originální konstrukcí bez jakýchkoli návazností na domácí či zahraniční konkurenci. Na přelomu dvacátých a třicátých let se dvoutaktní motory objevovaly v celé řadě automobilů po celém světě, vzpomeňme německé DKW či československé Aera, ovšem lze říci, že právě disk se stal tím úplně prvním sériově vyráběným, dvoutaktním motorem opatřeným osobním vozem.

Disk je první automobil, který vyrobila Zbrojovka Brno

Prototyp disku byl homologován (tedy podroben jízdním zkouškám před zemskou komisí) 25. dubna roku 1924 a ihned poté se v Brně rozběhla další fáze přípravy sériové produkce. A to i přesto, že se do dnešních dnů dochovala celá řada dokumentů, jež poukazují na nedotaženost konstrukce a sériovou produkci nedoporučují! 

Jméno tomuto vozu dal originální typ převodové soustavy. Pohon zajišťoval vpředu podélně uložený řadový, kapalinou chlazený dvoutaktní čtyřválec s vrtáním 55 mm, zdvihem 63 mm a objemem 599 ccm, jenž dosahoval výkonu 10 koní (7,4 kW) při 3 600 ot./min., podle jiných dokumentů dával až 12 koní. 

Plnění zajišťoval karburátor Solex, do nějž ze sedmnáctilitrové nádržky nad motorem samospádem proudila směs benzínu a oleje. Motor pracoval s tehdy běžnou šestivoltovou akumulátorovou zapalovací soustavou a čtveřicí přerušovačů na předním konci skládaného klikového hřídele. Vůz dosahoval rychlosti 55 km/h a jeho průměrná spotřeba mírně přesahovala hranici 10 l/100 km.

Disková převodovka

Frikční převodné ústrojí Disku tvořila dvojice kotoučů, tím prvním byl přímo setrvačník na motoru. Druhým byl kolmo usazený, osově přesuvný kotouč na předlohovém hřídeli. Princip řazení byl velmi jednoduchý. Řadící páka byla usazena uprostřed palubní desky v kulise s šesti svislými zářezy. Ten zcela vlevo řadil zpátečku, pět zbývajících dopředné stupně a mělký vlevo znamenal neutrál. Zdvihnutí páky rozepnulo kontakt mezi oběma kotouči a její zasunutí do příslušného zářezu sepnulo požadovaný převod stanovený vzájemnou polohou kotoučů. Točivý moment se přenášel skrze dvojici kuželových kol a spojovací hřídel na zadní nápravu bez diferenciálu.

Disk je první automobil, který vyrobila Zbrojovka Brno

Jak jistě tušíte, důležitým prvkem celého systému byly třecí materiály na povrchu obou disků. Čelní plocha setrvačníku byla kryta vrstvou tvrzeného papíru nebo dřeva, obvod kotouče na předlohovém hřídeli byl zpravidla potažen kůží. Zkoušela se celá řada materiálu, dochovaný vůz má podle všeho na ploše setrvačníku mosaz a na hraně disku předlohového hřídele kůži.

Symbol neúspěchu

Zajímavý nápad ale nefungoval. Vozů Disk vzniklo podle dochovaných informací 50 až 75 kusů, nicméně jejich spolehlivost byla tristní, a tak byla Zbrojovka nakonec nucena většinu z nich se značnou ztrátou odkoupit. 

Do dnešních dnů se zřejmě dochoval jediný disk, jenž se do sbírek Technického muzea v Brně dostal v roce 1971 a po renovaci je v perfektním stavu.

Z Disk

 

Zřejmě již na přelomu let 1924 a 1925 inženýr Novotný v Brně skončil a odstěhoval se do Prahy. Disk se stal neúspěchem a mezi zaměstnanci zdomácnělo rčení „disk nám sežral zisk“, nicméně zahájil pozoruhodné a významné dějiny výroby osobních automobilů v brněnské Zbrojovce. Zdobily je emblémy „Z“ na chladičích a říkalo se jim Zetky.

Babička zetka

Až do 29. března 2015 se v Technickém muzeu Brno koná jedinečná výstava Babička Zetka. K vidění je zde kromě disku také řada Zetek ze sbírek Muzea i od soukromých sběratelů, jež mapuje dějiny automobilové výroby v brněnské Zbrojovce. 

Kurátorce Sylvii Zouharové-Dykové se tak podařilo na jednom místě shromáždit prakticky kompletní průřez dějinami brněnských Zetek. 

Kromě disku se návštěvníci mohou setkat s decentním žlutým roadsterem Z 4/18 z roku 1928 (konstrukce ing. František Mackerle), všemi sériemi typu Z 4 včetně kabrioletu IV. série, jenž byl karosován pražskou firmou Dostál a jde zřejmě o identický vůz, s nímž jezdila manželka Vlasty Buriana Nina. 

Těšit se můžete také na vlajkovou loď Zbrojovky, luxusní čtyřválcové kupé Z 5 Express s výkonem 40 koní a pohonem předních kol. 

Expozice zároveň nabízí pohled do útrob konstrukce vozů včetně rozestavěných karoserií nebo podvozku s motorem v částečném řezu, jenž vznikl již ve třicátých letech pro demonstrační účely. 

Úspěšnou kapitolu závodních vozů „Z“ dokládají podvozek Z 14 s motorem o objemu 1 500 ccm a výkonem přes 105 koní při 5400 ot./min. (vůz startoval i ve Velkých cenách Brna ve třicátých letech) nebo jeden z aerodynamických prototypů Z 4 III připravených pro druhý ročník závodu 1000 mil československých v roce 1934.

Zetka Z6 Hurvínek
Vlajková loď Zbrojovky, luxusní čtyřválcové kupé Z 5 Express s výkonem 40 koní
Aerodynamická Zetka Z 4 třetí série pro závod 1000 mil československých v roce...
Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...