Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brněnský autosalon - za dva roky nashledanou

  17:29aktualizováno  17:29
Největší česká motoristická akce roku je za námi. Letošního ročník autosalonu, který (bohužel) do Brna zavítá pouze jednou za dva roky, jasně ukázal, že se jednotlivé automobilky stále nemohou rozhodnout, mají-li středoevropský autosalon ignorovat, nebo jej napevno zařadit do výstavního kalendáře.
Autosalon Brno 2003

Autosalon Brno 2003 - Největším lákadlem stánku automobilky Škoda byla Fabia WRC. | foto: František DvořákiDNES.cz

Letošní ročník tak  působil dosti nevyváženě. Na jedné straně se mohl pochlubit dvěma světovými premiérami: Dacií Solenza a novou "pětkovou" řadou od BMW. Na straně druhé japonská Honda tuzemský autosalon vypustila úplně a Toyotu reprezentoval pouze lokální dealer.

Nutno přiznat, že úspěch, který brněnský autosalon slavil právě díky dvěma světovým premiérám byl spíše otázkou štěstí. BMW chce novou "pětku" začít prodávat co nejdříve a frankfurtský autosalon je ještě daleko a Dacia si, dle důvěrných informací, brněnskou premiéru solenzy u mateřského Renaultu doslova vydupala.

Při pohledu na tristní stav našeho vozového parku a koupěschopnost obyvatelstva se není co divit, že právě ve velké "rodině" majitelů dosluhujících stodvacítek a žigulíků, vidí svou cílovou skupinu, kterou chtěla oslovit právě v Brně.

Je dosti pravděpodobné, že právě příští ročník bude tím přelomovým, kdy se rozhodne, zda automobilky skutečně považují autosalon v moravské metropoli za plnohodnotnou autoshow. Za dva roky od posledního "Brna" se v automobilovém průmyslu ledacos stalo, proto se snad všechny automobilky mohly pochlubit nějakou premiérou.


Z těch, pro náš trh nejzajímavějších, jmenujme:

* ostrá Alfa 147 GTA doplňuje "GTAčko" odvozené od větší "stopadesátšestky"

* nové Audi A3 bylo poprvé možno spatřit v Ženevě

* hravý kabriolet Citroen C3 Pluriel má všechny dispozice stát se miláčkem žen, stejně jako "klasická cé-trojka"

* Daewoo Kalos - "prcek", který bude pravděpodobně notně "zatápět" tuzemské fabii, se tváří velmi sebevědomě a především cena není k zahození

* super rychlé a super drahé Ferrari Enzo

* Kauza Fiat
Gingo - Model má, dle strategie Fiatu, nahradit modely seicento a  panda. Není ale jisté, že právě nejlidovější italské auto současnosti - pandu, dokáže nahradit.
Punto - Jednoznačně nejvíce konkurenceschopný Fiat dostal pro příští roky novou tvář. Facelift však, alespoň podle valné většiny reakcí, vozu spíše ublížil.

Na nevýraznosti a strohosti si v Brně nezakládaly nejen nové Fiaty, ale i celý stánek italské automobilky, který, utopený za sesterskou Alfou Romeo, jakoby naznačoval nezájem o prezentaci svých modelů.

* Světová premiéra Fordu Mondeo pro modelový rok 2004 nic převratného nepřinesla, o moc zajímavější byl naopak focus C-max, který si v brně odbyl premiéru národní.

* Levný luxus v podání vozu Kia Opirus jako by z oka vypadl "eskovému" Jaguaru. Pro ty, kteří se ale budou chtít pohodlně svézt a nebazírují na tradici značky může být právě tato limuzína zajímavou volbou.

* Mazdu 2 bylo sice možno spatřit kupříkladu na už Pražském motoristickém jaru, japonská automobilka ale její oficiální uvedení na  tuzemský trh naplánovala až do Brna.

* "Ečkový" kombík od Mercedesu na první pohled hýří dynamikou a luxusem - za obojí je však třeba pořádně zaplatit.

* městský teréňák od Mitsubishi - Outlander

* Opel Signum: velmi zajímavý automobil s variabilním a pohledným interiérem.

* Porsche - další z automobilek, která ukázala, že jí není brněnský autosalon lhostejný, přivezla  středoevropskou premiéru super výkonného modelu GT.

* Mégane II ve verzích sedan a kombi - designově navazují na pohledné hatchbacky. (Malý postřeh: přístup do kufru u sedanu je už na první pohled ještě menší než malý.)

* Městská "motorová myš" Smart dostala bratříčka Smart Roadster.

* Škodovka
Tuzemská automobilka chtěla potěšit především rallyové fanoušky, taxikáře a prezidenta Václava Klause. O fabii WRC a od ní odvozené civilní verzi RS s turbodieselem pod kapotou toho bylo napsáno a namluveno víc než dost.

S "akčními" verzemi jednotlivých modelů je Škoda proslulá. Pro Brno proto přichystala hned dva. Inspiraci hledala pravděpodobně u automobilky s třícípou hvězdou ve znaku a přivezla superb VIP a od stejného modelu odvozený vůz taxislužby v barvě slonové kosti.

* VW Touran a Beetle Cabrio - bachraté MPVčko a "brouk beze střechy" už nějaký ten pátek světové autosalony objíždějí.

* S větrem o závod
Protentokrát se do Brna sjelo i relativně dost sporťáků. Za shlédnutí určitě stály: Mazda RX-8, Nissan 350Z a Chrysler Crossfire. Kdo to za nimi do Brna nestihl může zavítat k dealerovi jednotlivých automobilek (všechny tři měly v Brně tuzemskou premiéru), nebo doufat, že jej uvidí v akci na našich silnicích.

* Studie
Konceptů bylo, na rozdíl od očekávání, v Brně dostatek (i když v mnoha případech ne právě nejčerstvějších).

* Citroen Airdream se v Brně tvářil skromněji, než by se na tuto exhibici ladnosti a elegance slušelo.

* Kia KCV-II - mohutné oranžové SUV by možná zasloužilo méně rozmáchlé křivky a přívětivější pohled.

* Mercedes F400 Carving - dvoumístný sporťák s jízdními vlastnostmi motokáry a podvozkem chytřejším než řidič sám.

* Peugeotova dvojčata RC protentokrát reprezentovalo pouze to černé. Až brněnský autosalon "doroste" do třpytu a slávy těch ostatních - velkých, dočkáme se možná obou. (Jen doufejme, že nebudou figurovat v případné expozici veteránů.)

* Seat Salsa - více než kvalitní doplnění sportovně založeného stánku španělské automobilky (jako by Seat čím dál více šlapal na paty Alfě Romeo).

* Chytré a bezpečné Volvo SCC sice není poslední koncept švédské automobilky (poslední je kombík VCC), i přesto však bylo jednou z hvězd brněnského autosalonu.

* Podívejte se Škodovkám pod sukně
Zajímavou expozici kterou přivezla Škoda názorně ukazující, jak probíhá  vývoj nového automobilu, doplňovala výstava soutěžních návrhů  zpracovávajících téma rodinné Škodovky pro blízkou budoucnost. Mezi crashtestovou octavií, hliněným modelem fabie a skicami pak trůnila studie velkého kupé tudor a kombíku Fabia Paris.

Těšíte se na brněnský autosalon 2005? Byli jste se letos do Brna  podívat? Své postřehy, připomínky, komentáře a nápady pište do diskuze pod  článkem.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.