Autotec 2002 - brněnská výstava užitkových a nákladních aut

Autotec 2002 - brněnská výstava užitkových a nákladních aut | foto: MAFA - Radek Míča

Brno bylo týden metropolí motorismu

Do nejvyšší kategorie akcí Mezinárodní organizace výrobců automobilů patří brněnská událost právem - odhadovaná návštěva je osmdesát tisíc lidí. Mezinárodní veletrh užitkových automobilů, příslušenství a servisní techniky Autotec Brno 2002 začal minulý týden a poslední šanci navštívit ho mají zájemci už jen zítra. Podobné veletrhy se v Evropě letos konají tři.

Již v únoru byl veletrh v Amsterodamu a na podzim se takové setkání automobilových profesionálů uskuteční v Hannoveru. O velikosti a významu letošního veletrhu Autotec svědčí fakt, že vystavující firmy obsadily všechny kryté pavilony a velkou část volných ploch. To, že se čím dál více firem snaží své expozice umístit v krytých halách a nebudují stánky venku, kvitují s povděkem pořadatelé z Brněnských veletrhů a výstav (také proto, že místo v hale je pochopitelně dražší), ale zvláště při letošním deštivém počasí i návštěvníci. Aby se návštěvníci v nabídce vystavovaných věcí orientovali, rozčlenili pořadatelé výstaviště do tří částí. V pavilonu A bylo možno najít garážovou techniku, v pavilonech B,C,D a E autodíly a autodoplňky a vozidla všech kategorií v novém pavilonu V a dále G1, F a Z.

Osobní auta vstupují jen zadním vchodem

Veletrh je skutečně zaměřen na užitkové automobily a příslušenství, takže tu osobní auta nemají co pohledávat. Některé firmy, které mají ve svém výrobním programu jak užitkové vozy, různé komponenty, tak osobní vozy či motocykly, se regulím pořadatelů skutečně pečlivě přizpůsobily a nepřivezly s sebou ani prospekty, jiné si s tím příliš hlavu nedělaly. Osobní auta se však pohybovala mezi pavilony, protože někteří výrobci využili možnosti poskytnout vozy k předváděcím jízdám. A tak bylo možné spatřit, jak modely nedávno zavedené do prodeje, jako třeba francouzské Peugeoty 307 SW či Citroëny C3, tak vozy, které se zatím ještě v tuzemsku ani prodávat nezačaly, což je například nový Opel Vectra. I v pavilonech koneckonců osobní vozy byly, byť předělané do užitkových verzí. Jako užitkový vůz si můžete dokonce koupit i Peugeot 206.

Poměrně zřetelně bylo na výstavě vidět, že výrobci už počítají s tím, že užitkové vozy, zejména malé dodávky, nemusí sloužit jen jako pracant pro malé firmy vozící například zásoby pro malé obchůdky, ale s tím, že po pracovní době nebo o víkendech takový vůz slouží v podstatě jako rodinný automobil. Proto bylo možno vidět v expozicích prakticky všech velkých automobilek osobní verze malých dodávek. Přitom předělání na verzi pro přepravu lidí už nespočívá pouze v prostém přimontování čalouněné lavice do nákladního prostoru. Auta jsou v takovém případě více či méně čalouněna, mají i v prostoru druhé řady sedadel různé odkládací plochy, nezřídka jsou více prosklená a podobně. Nabídka motorů však u takových aut není zpravidla příliš velká.

Chyběla Škoda a Liaz, může je to mrzet

Někteří návštěvníci veletrhu trochu překvapeně shledali, že na výstavišti nejsou zastoupeny dvě významné české firmy. Chyběl LIAZ, který se i v rukou nového vlastníka - slovenského podnikatele Majského - potýká s obrovskými problémy a trochu překvapivě i mladoboleslavská Škodovka. Ta na rozdíl od minulých let již má sortiment, který by tu mohla prezentovat. Nedávno představila užitkovou verzi fabie - Škodu Praktik. Jinak nechyběli žádní významní výrobci nákladních vozidel. Zejména Liaz může neúčast mrzet, protože ministr obrany Tvrdík na veletrhu informoval o zájmu armády nakoupit značné množství nákladních automobilů a byl se již dívat na sortiment čáslavské Pragy a kopřivnické Tatry.

Novinky upoutaly zejména odborníky

Novinek je mnoho, ale velká část z nich se soustřeďovala do stánků, kam přicházejí zejména odborníci. Přesto i v částech výstaviště, kde se koncentrovala nová vozidla, bylo možné spatřit věci, které minimálně veřejnost dosud nemohla vidět. Určitě nepřehlédnutelný byl obří meziměstský autobus Karosy - typ Ares - úctyhodná je zejména jeho patnáctimetrová délka. O kus dál byl k vidění nový silniční tahač Iveco Stralis, jehož kabina už nepřipomíná běžné pracoviště řidiče nákladního vozu, ale spíše obytný automobil.

Řada automobilek vyrábějících dodávkové vozy představila nové motory a modernizované karoserie - například Peugeot Boxer a Citroën Jumper. Továrna Avia zase začala nabízet nový nákladní automobil řady D, který je vhodný jak pro dálkové jízdy, tak pro městské zásobování a uveze až šest tun nákladu. Mnoho exponátů letos na Autotec přivezly firmy vyrábějící různé elektronické systémy. K zajímavým nepochybně patřil Euteltrans, což je satelitní systém vyráběný americkou firmou, určený pro potřeby dopravců. Přes družici se přenáší data z vozu na určené místo, je možné zjistit jeho přesnou polohu a také v reálném čase komunikovat s řidičem.

Čtyřkolky přijely v hojném počtu

Čistokrevné terénní vozy i příbuzné typy byly rovněž na veletrhu zastoupeny hojně. Úplnou novinkou byl Kia Sorento, jehož tvary a další vlastnosti tvůrci velmi přizpůsobili požadavkům evropských zákazníků. Obdivován byl i nový Range Rover, stále v obklopení zákazníků byl třídveřový model Mitsubishi Pajera v barvách vítězky dakarské rallye Němky Jutty Kleinschimdtové. Tato firma představila i úplně novou řadu v kategorii sportovně užitkových vozidel Mitsubishi Pajero Sport. Své zákazníky si hlavně kvůli příznivému poměru ceny a užitných vlastností najde nový typ značky ARO, do kterého je nyní montován turbodiesel o výkonu 75 kilowattů.

Zlaté české ruce znovu na scéně

I obyčejný motorista - laik musel být při procházce výstavištěm příjemně překvapen tím, co všechno české ruce dokážou vyrobit a do kolika značek vozů se tyto díly montují. Například české továrny společnosti TRW dodávají do vozů koncernu VW, ale také do nissanů, renaultů a dalších - bezpečnostní pásy, brzdy a rovněž volanty. Zajímavé a ne nepříjemné zjištění pro motoristu bylo i to, že firma Barum už nevyrábí pláště jen pro nákladní vozy a malé škodovky, ale má v sortimentu i pneumatiku Brilantis pro rychlosti přes 240 kilometrů v hodině. Zastoupeny se zajímavými výrobky byly i různé malé firmy. Mnoho návštěvníků se například zastavovalo u dětských bugin a golfového elektromobilu firmy Havel. Jablonecká firma Jamot ukázala nový plynový motor pro autobusy, Acuma přišla s akumulátorem Exclusiv, ze kterého se jen minimálně odpařuje voda, a navíc jsou na velmi nízkou úroveň omezeny samovybíjecí proudy.

Atrakcí bylo dost, přišel i kouzelník

Atraktivní závodní stroje pro rallye, závody automobilových speciálů v náročném terénu, úspěšné tuzemské nákladní vozy z rallye Paříž - Dakar, dokonce i monopost formule 1, autogramiády osobností, kouzelníci, šaškové, televizní baviči... to vše byla lákadla, která měla přilákat návštěvníky veletrhu k jednotlivým stánkům. Další program připravili sami pořadatelé. Děti například hlasovaly o nejkrásnější nákladní vůz, sestavovaly hada z angličáků, kreslily svoje představy o automobilu třetího tisíciletí. Dospělí se zase mohli podívat na ukázky jízdy po kluzkém povrchu, vyzkoušet si simulátor nárazu a podívat se na asistenční vozy ÚAMK.

Atraktivní pro všechny bylo pozorovat, jak se na polygonu vybudovaném na jedné z ploch výstaviště potýkají s překážkami různé vozy od lehkých vozů až po velké nákladní terénní automobily a dokonce závodní terénní speciály. Kromě toho se konala řada seminářů a přednášek pro odborníky. Vyhlášen byl i nejlepší automechanik - stal se jím Ladislav Zelený z autoservisu Kovodružstva v Rychnově nad Kněžnou a nejlepší autoservis Carsbad Karlovy Vary. Došlo i na politiku... Na odborném semináři k bezpečnosti dopravy odborníci s lítostí konstatovali, že nikdo z tuzemských politiků se ve své předvolební kampani ani nezmínil o tom, že by bezpečnosti dopravy bylo třeba věnovat větší pozornost.

***

na fotografii: KIA SORENTO

Představila se jako jedna z horkých novinek veletrhu. Více než čtyři a půl metru dlouhý automobil jeho korejští tvůrci uzpůsobili přáním evropských zákazníků.

Světla, které vidí dokonce za roh

Z doplňků pro automobily patřil v Brně určitě k nejobdivovanějším ve stánku firmy Hella světlomet DynaView. Tento přídavný světlomet, který je možno montovat na všechny typy nákladních a off-road vozů, má parabolu rozdělenou na dvě části a v každé z nich jiný zdroj světla. První svítí společně s dálkovými světly přímo. Druhá dokáže v okamžiku, kdy vůz vjíždí do zatáčky, osvětlit svými paprsky tu část vozovky a jejího bezprostředního okolí, kterou běžné typy osvětlení vozů ponechávají ve tmě, tedy vnitřek zatáčky. To samozřejmě výrazně snižuje nebezpečí noční jízdy v zatáčkách, neboť řidič včas může spatřit případné nebezpečí nebo překážku.

Díky tomu se v zatáčkovitém terénu může řidič více uvolnit než při jízdě s klasickými světlomety, které svítí jen přímo. Princip je vcelku jednoduchý: elektronický snímač pozná podle náklonu vozu, že vjíždí do zatáčky a na začátku zatáčky zapne příslušnou žárovku ve speciálně konstruované parabole v pravé zatáčce pravé světlo, v levé se rozsvěcuje levé světlo. Když vůz ze zatáčky vyjede, snímač náklonu tato světla zase vypne. Aby se předešlo nepříjemným přechodům ze světla do tmy, stmívač postupně automaticky snižuje intenzitu světla. O řešení problému osvětlení vnitřků zatáček se už v minulosti některé firmy pokoušely, například Citroën i tuzemská Tatra, ale buď své nápady nedotáhly do konce nebo se jejich řešení neosvědčila. Světla DynaView získala jednu z cen, které odborné poroty na veletrhu udělují.


Elektromobil