Brněnský okruh dostal nový povrch

Brněnský okruh dostal nový povrch | foto: Automotodrom Brno

Brno i Most už mají nový koberec

  • 1
Rekonstrukce povrchů obou tuzemských závodních okruhů právě skončila, ostrý provoz začíná.

Namáhané svršky brněnského automotodromu a mosteckého autodromu si o opravu říkaly již nějakou dobu, a tak se vedení obou tratí rozhodla ke stejnému kroku – přikročit před letošní sezonou k rekonstrukci. I když oba okruhy jsou vlastněny rozdílnými subjekty, je zajímavé, že kromě stejného termínu opravy nakonec oba zvolily německou stavební firmu.

Brněnský automotodrom, dějiště závodů MotoGP a WSBK, oslovil ve výběrovém řízení několik tuzemských firem. Objevily se však dva problémy: s opravami speciálního povrchu závodní trati neměla žádná z nich dostatečné zkušenosti, navíc nejnižší kalkulace zněla na 280 milionů korun.

Brno se nakonec rozhodlo pro německou firmou Kirchhoff. S výsledkem panuje podle vedení okruhu naprostá spokojenost, Němci navíc dokázali dostat náklady pod 200 milionů. Milým překvapením bylo také dvoutýdenní zkrácení termínu. Podle očitých svědků bylo radost pozorovat organizovanou práci německých pracovníků...

"Pokládku finální obrusné vrstvy jsme zahájili 14. dubna, v pátek 18. dubna jsme ji dokončili," pochvaloval si tempo sportovní ředitel okruhu Miroslav Bartoš. V těchto dnech probíhají drobné dokončovací práce jako asfaltování výjezdu z boxů, barvení obrubníků a parkové úpravy. Slavnostní otevření nového okruhu je plánováno na polovinu května.

Mostecká trať je vedle "standardního" okruhového provozu ještě zatěžována akcemi závodních tahačů – pravidelně se zde jezdí i podnik ME. A také zde se po výběrovém řízení nakonec obrátili na německé dodavatele, a to firmy Heli-Bau Chemnitz a Schmöln Zschopau.

"Rozhodli jsme se tak proto, že jde o společnosti, které mají dlouholeté zkušenosti právě s realizací extrémně namáhaných komunikací," řekl sportovní ředitel zdejšího okruhu Michal Marek.

"Němečtí kolegové mají za sebou například úspěšnou rekonstrukci trati na Sachsenringu blízko Chemnitzu. Tam se mimo jiné jezdí i světový šampionát MotoGP. A motocykloví bezpečnostní inspektoři jsou na kvalitu povrchu trati skutečně nejnáročnější. Saská trať ovšem po rekonstrukci bez problémů prošla všemi kontrolami," dodal.

Také v Mostě se podařilo dodržet harmonogram: vše se stihlo během 6 týdnů. Zahájení prací usnadnil teplý konec zimy, pak se však ochladilo a začalo sněžit. Počasí se však nakonec umoudřilo a práce byly dokončeny v plánovaném termínu. Cena rekonstrukce byla v řádu desítek milionů korun.

V neděli 20. dubna proběhla vizita komisaři evropské motocyklové unie UEM, 23. dubna pak novou trať prověřovali funkcionáři automobilové federace FIA. První akce nové sezony tak proběhla včera.

Mostecká rekonstrukce zahrnovala celou trať s výjimkou cílové rovinky a pasáže dvou předchozích zatáček. Kromě toho je nový asfalt také v paddocku, kde došlo ještě k několika změnám. Již před časem byla stržena budova, kde byla restaurace a kde kdysi sídlilo vedení okruhu. Tím se rozšířilo zázemí pro závodní týmy i pro vrcholné akce, navíc byl paddock moderně zasíťován. Občerstvení bude nyní k dispozici v bufetu poblíž boxů.

Rovněž brněnský okruh si kromě rekonstrukce samotné trati přichystal několik novinek. V areálu automotodromu bude nově otevřena off-roadová dráha pro motokrosaře a čtyřkolkáře, přístupná v určených časech i široké veřejnosti. V pátek odpoledne se zase budou moci svézt na nové dráze kolečkoví bruslaři na in-line bruslích.