Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

aktualizováno 
Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je štramanda. Na okruhu vytyčeném na brněnském výstavišti se prohání s obrovskou kuráží, až vytrhává dlažební kostky z trati. Posádka si každý metr skvěle užívá.

Auto má jezdit. Když zahálí, nedělá mu to dobře. A tento rudý bohatýr toho má hodně za sebou. Když vidíte, jak s ním jeho majitel jezdí, pochopíte to.

Helge Haug je v Česku známý, na veteránských akcích se objevuje často. Jeho červené Bugatti T40 má úžasnou patinu. A Helge s ním jezdí jak o život. Bílými vlasy, plnovousem a nedbalou elegancí připomíná mistry volantu minulosti. Ale když se posadí za volant, je z něj rtuťovitý mladík.

Brno Revival Mezi pavilony

„Čelní sklo? To jsem asi deset let nevyklopil nahoru, jezdím bez něj,“ vypráví a odkládá si na něj cigarety. Se svou Bugatti T40 z roku 1926 (první rok výroby, poslední z přibližně 800 kusů postavili v roce 1930) jezdí závody do vrchu a okruhové závody veteránů. Tedy ty, při kterých se uhání opravdu rychle.

Jeho auto, které bylo jednou z hvězd závodního víkendu na brněnském výstavišti, má úžasnou patinu. Všechno je originální a funkční. Tedy až na hodiny na přístrojovce, ty odměřují čas spíše náhodně. Akorát lak není původní, na boku kvůli dvěma šrámům vykukuje původní modrá barva, typická pro bugatky. „Kupoval jsem ho před dlouhými lety od původního majitele z Austrálie, který měl sbírku aut a všechna červená, tak nechal na červeno nalakovat i toto bugatti. Tak jsem ho tak nechal,“ vysvětluje Helge. Mimochodem, je to zubař.

Brno Revival Mezi pavilony
Brno Revival Mezi pavilony

Každou, opravdu každou zatáčku projíždí smykem a s velkým volantem se pere se zápalem a bravurou. Nevadí mu déšť, na klouzavých mokrých kostkách předvádí neuvěřitelné divadlo. Sluší se připomenout, že to auto má tuhé nápravy odpružené listovými pery a tlumené třecími tlumiči. Bubnové brzdy jsou čistě mechanické.

Fotogalerie

Ani ne tříapůlmetrový dvoumístný sporťák (pilot a spolujezdec jsou na sebe doslova nalepení) má pod kapotou čtyřválec 1 496 ccm s výkonem 45 koní, které devítimetrákové auto rozjedou na 121 km/h, ke konci výroby se do útrob nastěhoval větší motor s výkonem 50 koní.

Kromě roadsteru Bugatti nabízelo ještě další varianty karoserie včetně čtyřmístného „torpeda“.





Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.