Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brusel chce, aby motorky měly automatické zapínání světel

  15:25aktualizováno  15:25
Brusel hodlá prosadit, že na nové motocykly budou muset být povinně montovány vyspělé brzdné systémy a také automatické zapínání světlometů. S návrhy pro dvou- a tříkolá vozidla, tedy mopedy, motocykly či tříkolky, dnes přišla Evropská komise.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Karásek - Motohouse

Komise současně chce zpřehlednit složitý systém asi 15 různých norem, které se tohoto problému týkají. "Dnešní návrh je příkladem toho, jak můžeme legislativu EU ztenčit a zároveň zvýšit funkční bezpečnost," řekl eurokomisař Antonio Tajani. Méně administrativy podle něj bude představovat menší náklady pro průmysl. "To, co jsme dnes navrhli, bude mít prospěch pro průmysl i pro uživatele těchto prostředků," dodal.

Nejrůznější testy podle ředitele společnosti Suzamoto Jakuba Šebesty opakovaně potvrzují, že například protiblokovací systém ABS je zásadním přínosem pro bezpečnost motocyklisty. "U nejnovějších verzí nedochází k nadměrným zásahům elektroniky do řízení motocyklu a ani zkušenější jezdci si nemohou stěžovat na omezení radosti z ovládání motorky," uvedl.

ABS se podle Šebesty pomalu ale jistě stává samozřejmostí zejména u cestovních strojů, objevuje se ale už i u sportovních motorek. O ABS pro supersportovní motorky čtěte ZDE

Automatickým zapínáním světel je nyní vybavena již většina nabízených strojů. "Snad jen poznámka na okraj, že nyní, když povinně svítí automobily, je zvýraznění motocyklů pomocí denního svícení k ničemu," dodal Šebesta.

Na silnicích v EU ročně umírá kolem 5500 motocyklistů. Právě k snížení těchto čísel by nová bezpečnostní opatření měla vést. Místo 15 norem pak počítá s tím, že jich zůstane v platnosti pouhých pět.

Komise chce také zvýšit dohled nad trhem, především bude kontrolovat, zda se na něm neobjevují nelegální produkty.

Autoři: ,




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.