Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brzda a plyn zvlášť jsou podle vědců špatné řešení. Chtějí je spojit

aktualizováno 
Po mnoho let byl oddělený brzdový a plynový pedál neodmyslitelnou součástí automobilů. Někteří japonští inženýři naopak už léta upozorňují, že takové technické řešení je jednou z nejnebezpečnějších částí vozu.

Jednotný pedál pro plyn a brzdu | foto: newsobserver.com

Debatu o tomto zdánlivě malém detailu nedávno rozvířila aféra se zasekávajícími se pedály Toyot. Podle konstruktérů mohou oddělené pedály způsobit řidičům nemalé problémy a to hlavně ve stresových situacích.

Klid na duši

Jako řešení nabízejí jediný pedál, který bude ovládat plyn i brzdy dohromady, zjistil NY Times. Plyn se přidává vybočením pravé nohy do strany, při sešlápnutí pedálu naopak fungují jenom brzdy.

"Sešlápnutí pedálu dolů je naší přirozenou reakcí v ohrožení," říká Masuyuki Naruse, majitel malé vývojářské firmy v jihozápadním Japonsku. "Podle výrobců automobilů je to řidičská chyba. Ale co když za to může konstrukční řešení, které sami navrhují?"

Čtyřiasedmdesátiletý Naruse vyrobil jednotný pedál ve snaze zabránit nehodám, při kterých řidič nezaviněně sešlápne plynový pedál. Podobný problém se řešil nedávno u vozů značky Toyota, kdy si zákazníci stěžovali, že jejich vůz bez varování akceleruje.

Naruse umístil pedál do 130 vozů svých přátel a známých a získal pro ně i homologaci. Originální technické řešení si zatím nechal patentovat v Japonsku, Spojených státech a šesti dalších zemích. Podobný pedál vyrobil i Sven Gustafsson a v současnosti ho testují švédští konstruktéři.

Mezi ty, kteří se rozhodli nový pedál vyzkoušet ve vlastním voze, je i Yasuto Ohama, který potom, co omylem zmáčkl plynový pedál, málem srazil cyklistu. "K dvěma pedálům se už nikdy nevrátím. Konečně mám klid na duši, teď už k podobnému omylu nemůže dojít," řekl Ohama pro NY Times.

Na vině jsou řidiči

Kvůli nezaviněné akceleraci a stížnostem, že se plynový pedál zasekává na podlaze, svolala Toyota do servisů na 8,5 milionů majitelů japonských vozů po celém světě. Zároveň ale naznačila, že v některých případech se mohlo jednat o řidičskou chybu. Přečtěte si: Za planetární průšvih s brzdami toyot mohli řidiči. Spletli si pedály

Do července tohoto roku prošetřila Toyota na dva tisíce vozů, u kterých byla závada s plynovým pedálem nahlášena a u většiny těchto vozů došla k závěru, že na vině jsou řidiči, kteří si oba pedály spletli.

Mluvčí Toyoty Ririko Takeuchi prohlásila, že se ke kombinovanému pedálu Masuyuki Naruseho nebude vyjadřovat, ale automobilka podle jejích slov naslouchá nápadům, které přicházejí od veřejnosti." Věříme, že je pořád co vylepšovat. Pokud se mě zeptáte, jestli je současné řešení dvou pedálů tím nejlepším, co umíme vyrobit, pak bude odpověď ne. Není."

Omyl, který zabíjí

Podle japonského Institutu pro výzkum dopravních nehod měla v minulém roce záměna pedálu na svědomí 6 700 nehod a 9 500 zraněných osob, z toho 37 s následkem smrti. Ve Spojených státech se podobných nehod počítá na desítky tisíc.

V Kalifornii například zahynulo 10 lidí poté, co řidič vjel se svým vozem na pouliční trh. Podle jeho tvrzení právě proto, že omylem zaměnil brzdový pedál s plynem. Na tendence sešlapávat špatný pedál v krizových situacích upozorňují vědecké výzkumy už od 80. let minulého století.

Podle amerických úřadů by nedávná aféra s Toyotou mohla vést k tomu, že automobiloví výrobci vybaví své vozy "chytrými pedály", které při zmáčknutí brzdového pedálu automaticky odpojí plyn. V některých autech se už tento systém používá, ale zmáčknutí špatného pedálu zabránit nedokáže.

Už žádné chyby

"Klasické pedály, u kterých musí řidiči přendavat nohu z plynu na brzdy, jsou velmi nebezpečné," říká Katsuya Matsunaga z univerzity ve Fukuoce. "Tento nový pedál je skvělým řešením, protože počítá s tím, jak pracuje naše tělo. Zaručuje, že pokud uděláme chybu, auto zastaví."

Výměna klasických pedálů za nový systém nevyžaduje podle jeho autora žádné větší změny v brzdových a plynových systémech, podle dopravních specialistů ale bude větší problém změnit způsob řízení, který mají zažitý miliony řidičů po celém světě.

"Pro širší využití této novinky bude důležité, zda se řidiči dokáží na jednotný plyn adaptovat rychle a bez zbytečných chyb," říká psycholog Koya Kishida z Univezity v Chukyu.

Masuyuki Naruse vyrobil první jednotný pedál v roce 1991 a inženýři z Toyoty ho testovali v roce 2000, ale podle jeho slov nebyli spokojeni s konstrukcí. Automobilka se k výsledkům testů nechce vyjadřovat s tím, že její výzkumy jsou utajené. Naruse dokonce v květnu tohoto roku pozval prezidenta Toyoty Akio Toyodu na testování nového plynu v jeho lexusu, ale nedostalo se mu žádné odpovědi.

Souhlasíte s tím, aby se pro plyn a brzdu používal jeden pedál?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 7. září 2010. Anketa je uzavřena.

Ne 7300
Ano 2144
Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.