Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Brzdíte? Asi ohrožujete zdraví lidí

Kouříte? Grilujete? Topíte uhlím? Při každé z těchto činností vypouštíte do ovzduší množství jemných prachových částic velkých asi jako desetina tloušťky lidského vlasu, které se dostávají do těla a představují pro ně zdravotní riziko. Dosud se málo vědělo o tom, že podobné částice v nezanedbatelném množství vznikají i při procesu brzdění v automobilech. Vznikají při sešlápnutí brzd, která se při průjezdu centry měst mnohdy počítají na desítky...

Ilustrační foto | foto: Bugatti

Nakolik jsou tyto částice nebezpečné pro organismy? Na čem závisí jejich množství? Jak změnit materiálové složení brzdového systému, aby otěrem vznikající nanočástice byly co nejméně rizikové?

Na tyto a další otázky se pokoušejí odpovědět vědci z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava, kteří se jako jedni z mála na světě už několik let věnují výzkumu otěrových nanočástic vznikajících při brzdění. Spolupracují přitom s odborníky z americké univerzity SIU Carbondale ve státě Illinois.

"Zatímco negativní účinky prachových částic vznikajících třeba z dieselových motorů jsou prokázány a existuje snaha o jejich omezení, nebezpečí otěrových nanočástic vznikajících při brzdění se zatím moc neřeší," upozorňuje Jana Lešková z Centra nanotechnologií při Vysoké škole báňské - Technické univerzitě Ostrava. Odborný tým je zatím v první části výzkumu, provádějí se testy účinků nanočástic na potkanech, vědci budou i zkoumat výskyt a složení otěrových částic vznikajících při brzdění u dálnice D47.

Na riziko otěrových nanočástic upozorňuje i Václav Roubíček z katedry chemie Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity.

"Studie uvádějí, že jedno auto vyprodukuje průměrně asi 400 gramů brzdového otěru za tři roky. Při dnešní hustotě dopravy je to již nezanedbatelné množství," říká Roubíček. Připomíná, že nebezpečnost otěrových nanočástic souvisí s materiálem brzdového obložení.

To se dnes již nevyrábí z jedovatého azbestu. Jak uvádí odborník z praxe, který si nepřál být jmenován, k výrobě se používají materiály, které neobsahují těžké kovy.

"Samozřejmou součástí mohou být měď či mosaz sloužící k rozvádění tepla," podotýká technolog a dodává, že materiálové složení brzdového obložení bývá u každého z výrobců střeženým tajemstvím.

Jana Lešková říká, že výrobci brzd budou muset problematiku řešit třeba používáním materiálů, z nichž se při brzdění budou uvolňovat větší částice, pro zdraví člověka bezpečnější než otěrové nanočástice, které se mohou dostávat až do krevního oběhu. V projektech jsou i uzavřené brzdové systémy, ani u nich ale dle Leškové není zaručen nulový únik emisí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...