Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brzdíte? Asi ohrožujete zdraví lidí

aktualizováno 
Kouříte? Grilujete? Topíte uhlím? Při každé z těchto činností vypouštíte do ovzduší množství jemných prachových částic velkých asi jako desetina tloušťky lidského vlasu, které se dostávají do těla a představují pro ně zdravotní riziko. Dosud se málo vědělo o tom, že podobné částice v nezanedbatelném množství vznikají i při procesu brzdění v automobilech. Vznikají při sešlápnutí brzd, která se při průjezdu centry měst mnohdy počítají na desítky...

Ilustrační foto | foto: Bugatti

Nakolik jsou tyto částice nebezpečné pro organismy? Na čem závisí jejich množství? Jak změnit materiálové složení brzdového systému, aby otěrem vznikající nanočástice byly co nejméně rizikové?

Na tyto a další otázky se pokoušejí odpovědět vědci z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava, kteří se jako jedni z mála na světě už několik let věnují výzkumu otěrových nanočástic vznikajících při brzdění. Spolupracují přitom s odborníky z americké univerzity SIU Carbondale ve státě Illinois.

"Zatímco negativní účinky prachových částic vznikajících třeba z dieselových motorů jsou prokázány a existuje snaha o jejich omezení, nebezpečí otěrových nanočástic vznikajících při brzdění se zatím moc neřeší," upozorňuje Jana Lešková z Centra nanotechnologií při Vysoké škole báňské - Technické univerzitě Ostrava. Odborný tým je zatím v první části výzkumu, provádějí se testy účinků nanočástic na potkanech, vědci budou i zkoumat výskyt a složení otěrových částic vznikajících při brzdění u dálnice D47.

Na riziko otěrových nanočástic upozorňuje i Václav Roubíček z katedry chemie Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity.

"Studie uvádějí, že jedno auto vyprodukuje průměrně asi 400 gramů brzdového otěru za tři roky. Při dnešní hustotě dopravy je to již nezanedbatelné množství," říká Roubíček. Připomíná, že nebezpečnost otěrových nanočástic souvisí s materiálem brzdového obložení.

To se dnes již nevyrábí z jedovatého azbestu. Jak uvádí odborník z praxe, který si nepřál být jmenován, k výrobě se používají materiály, které neobsahují těžké kovy.

"Samozřejmou součástí mohou být měď či mosaz sloužící k rozvádění tepla," podotýká technolog a dodává, že materiálové složení brzdového obložení bývá u každého z výrobců střeženým tajemstvím.

Jana Lešková říká, že výrobci brzd budou muset problematiku řešit třeba používáním materiálů, z nichž se při brzdění budou uvolňovat větší částice, pro zdraví člověka bezpečnější než otěrové nanočástice, které se mohou dostávat až do krevního oběhu. V projektech jsou i uzavřené brzdové systémy, ani u nich ale dle Leškové není zaručen nulový únik emisí.

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.