Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent

aktualizováno 
Švédský vývojář a výrobce komponent pro autoprůmysl Autoliv vyvinul nového pomocníka pro městské brždění. Speciální deska namontovaná na podvozku vozu významně zkrátí brzdnou dráhu, když se díky vakuu přisaje k asfaltu i ledu.

Takzvaná Torricelliho deska funguje nejlépe při rychlostech do 70 kilometrů v hodině. Autoliv plánuje, že by nový komponent spolupracoval se systémy autonomního brždění, které dnes dostávají auta jako ochranu před městskými šťouchanci.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Speciální deska se při nouzovém brždění podtlakem přisaje k vozovce a intenzivně pomáhá zpomalení vozu. Výhodou zařízení je, že funguje nezávisle na tření mezi pneumatikou a vozovkou.

Deska má plochu 0,3 metru čtverečního, k vozovce se přisaje silou 15 000 newtonů a v plném záběru je za 0,1 sekundy.

Právě podtlak je vodítkem k pojmenování nového zařízení. Italský vynálezce barometru Evangelista Torricelli totiž zasvětil celý život právě studiu atmosferického tlaku a hydrodynamiky. Zavedl mimo jiné označení atmosférický tlak vzduchu.

Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent
Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent

Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent.

Vývojáři naměřili při testech na testovacím prototypu díky brzdné desce až o 40 procent kratší brzdnou dráhu na suchu i ledu.

Podle šéfa vývojářů Autoliv Ola Bolströma má nový vynález do sériové produkce ještě nějaký čas. Hlavní překážkou je to, že je Torricelliho brzda příliš účinná a „nerozuměla“ by si s dnešními konvenčními bezpečnostními systémy. Mimo jiné bude třeba podle Bolströma upravit předpínače pásů, protože na tělo působí větší zpomalení. Kdyby takto vybavené auto vyrazilo do provozu, měli by ostatní řidiči určitě problém s dobržďováním za výrazně lépe brzdícím autem. Podle šéfa vývojářů ale už s novým vynálezem seznámili několik partnerů z výrobců aut, kterým se novinka líbí.





Nejčtenější

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Další z rubriky

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.