Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent

aktualizováno 
Švédský vývojář a výrobce komponent pro autoprůmysl Autoliv vyvinul nového pomocníka pro městské brždění. Speciální deska namontovaná na podvozku vozu významně zkrátí brzdnou dráhu, když se díky vakuu přisaje k asfaltu i ledu.

Takzvaná Torricelliho deska funguje nejlépe při rychlostech do 70 kilometrů v hodině. Autoliv plánuje, že by nový komponent spolupracoval se systémy autonomního brždění, které dnes dostávají auta jako ochranu před městskými šťouchanci.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Speciální deska se při nouzovém brždění podtlakem přisaje k vozovce a intenzivně pomáhá zpomalení vozu. Výhodou zařízení je, že funguje nezávisle na tření mezi pneumatikou a vozovkou.

Deska má plochu 0,3 metru čtverečního, k vozovce se přisaje silou 15 000 newtonů a v plném záběru je za 0,1 sekundy.

Právě podtlak je vodítkem k pojmenování nového zařízení. Italský vynálezce barometru Evangelista Torricelli totiž zasvětil celý život právě studiu atmosferického tlaku a hydrodynamiky. Zavedl mimo jiné označení atmosférický tlak vzduchu.

Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent
Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent

Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent.

Vývojáři naměřili při testech na testovacím prototypu díky brzdné desce až o 40 procent kratší brzdnou dráhu na suchu i ledu.

Podle šéfa vývojářů Autoliv Ola Bolströma má nový vynález do sériové produkce ještě nějaký čas. Hlavní překážkou je to, že je Torricelliho brzda příliš účinná a „nerozuměla“ by si s dnešními konvenčními bezpečnostními systémy. Mimo jiné bude třeba podle Bolströma upravit předpínače pásů, protože na tělo působí větší zpomalení. Kdyby takto vybavené auto vyrazilo do provozu, měli by ostatní řidiči určitě problém s dobržďováním za výrazně lépe brzdícím autem. Podle šéfa vývojářů ale už s novým vynálezem seznámili několik partnerů z výrobců aut, kterým se novinka líbí.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.