Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent

aktualizováno 
Švédský vývojář a výrobce komponent pro autoprůmysl Autoliv vyvinul nového pomocníka pro městské brždění. Speciální deska namontovaná na podvozku vozu významně zkrátí brzdnou dráhu, když se díky vakuu přisaje k asfaltu i ledu.

Takzvaná Torricelliho deska funguje nejlépe při rychlostech do 70 kilometrů v hodině. Autoliv plánuje, že by nový komponent spolupracoval se systémy autonomního brždění, které dnes dostávají auta jako ochranu před městskými šťouchanci.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Speciální deska se při nouzovém brždění podtlakem přisaje k vozovce a intenzivně pomáhá zpomalení vozu. Výhodou zařízení je, že funguje nezávisle na tření mezi pneumatikou a vozovkou.

Deska má plochu 0,3 metru čtverečního, k vozovce se přisaje silou 15 000 newtonů a v plném záběru je za 0,1 sekundy.

Právě podtlak je vodítkem k pojmenování nového zařízení. Italský vynálezce barometru Evangelista Torricelli totiž zasvětil celý život právě studiu atmosferického tlaku a hydrodynamiky. Zavedl mimo jiné označení atmosférický tlak vzduchu.

Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent
Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent

Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent.

Vývojáři naměřili při testech na testovacím prototypu díky brzdné desce až o 40 procent kratší brzdnou dráhu na suchu i ledu.

Podle šéfa vývojářů Autoliv Ola Bolströma má nový vynález do sériové produkce ještě nějaký čas. Hlavní překážkou je to, že je Torricelliho brzda příliš účinná a „nerozuměla“ by si s dnešními konvenčními bezpečnostními systémy. Mimo jiné bude třeba podle Bolströma upravit předpínače pásů, protože na tělo působí větší zpomalení. Kdyby takto vybavené auto vyrazilo do provozu, měli by ostatní řidiči určitě problém s dobržďováním za výrazně lépe brzdícím autem. Podle šéfa vývojářů ale už s novým vynálezem seznámili několik partnerů z výrobců aut, kterým se novinka líbí.





Nejčtenější

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.