Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silné motorky budou muset mít v Unii ABS

  17:26aktualizováno  17:26
Protiblokovací brzdný systém ABS má být v Evropské unii povinný pro všechny nové silné motorky. Nová pravidla schválili poslanci Evropského parlamentu. Brzdný systém mají mít motocykly o objemu nad 125 kubických centimetrů.

Brzdný systém ABS má být v EU povinný pro silnější motorky. | foto: Matěj Oliva, skutrmania.czpro iDNES.cz

Výrobci skútrů a dalších slabších motorek se budou moci rozhodnout, jestli namontují ABS, nebo kombinovaný systém brzd (při brzdění přední brzdou se aktivuje i zadní a naopak).

V EU jezdí asi 30 milionů motocyklů, skútrů a mopedů. Na dopravě se podle nizozemského europoslance Wima van de Campa v minulých letech podílely asi dvěma procenty, na svědomí ale měly 16 procent smrtelných úrazů při nehodách.

Poslanci dnes také schválili nové lhůty, od kterých mají některé typy dvou- a tříkolých vozidel splňovat emisní limity. Nové silné motocykly by tak měly splňovat druhou nejpřísnější úroveň výfukových zplodin v EU (Euro 4 standard) od roku 2016 a mopedy od roku 2017. Všechny nové motorky navíc budou muset být vybaveny automatickým zapínáním světel.

Nařízení, které Evropská komise navrhla před dvěma lety, se má vztahovat pouze na nová dvou- nebo tříkolová vozidla a motokáry prodávané od roku 2016. Nové opatření ještě musí schválit členské státy. Europoslanci o podobě dnes schváleného textu jednali se zástupci Kypru, který v nynějším půlroce předsedá EU. Souhlas vlád EU by tak mohl být formalitou.

Autoři: ,




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.