Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bude Londýn vzorem Praze?

aktualizováno 
Londýn má odvážného starostu, který chce do dopravní džungle ve městě vnést pořádek.
Londýn má odvážného starostu, který chce do dopravní džungle ve městě vnést pořádek. Jmenuje se Livingstone, stejně jako odvážný badatel, který v 60. a 70. letech 19. století pátral ve východní Africe po prameni Nilu. Pokud bude starostův návrh schválen, už za necelého půldruhého roku každý, kdo ve všední den překročí hranice města mezi sedmou hodinou ranní a večerní, zaplatí mýtné pět liber (zhruba 275 korun). Přistižené neplatiče čeká pokuta 80 liber (asi 4400 korun). O kontrolu placení poplatků by se měly starat všudypřítomné kamery. Zaplatit bude řidič moci předem prostřednictvím pošt, internetu, telefonu, ale i obchodů za podmínky, že poskytne registrační značku svého vozu. Právě značky budou na ulicích snímány kamerami, a příslušná zařízení následně zjistí, zda je majitel konkrétního vozu v databázi těch, kteří přispěli mýtným do městského rozpočtu. Při vybírání mýtného by měly existovat výjimky. Ty se týkají v prvé řadě tělesně postižených a těch, kteří v centru metropole trvale bydlí. Pro ty primátor navrhuje devadesátiprocentní slevu. Do města ale budou mít vjezd zdarma motocykly, které nezabírají tolik místa jako auta. A také vozy na alternativní pohon, které jsou sice stejně velké jako běžné automobily, ale zato mnohem méně zatěžují životní prostředí. Týká se to elektromobilů, hybridů i aut přestavěných na plynový pohon. Nápad starosty Kena Livingstona se setkal i s nepochopením. Jeho odpůrci například tvrdí, že se dopravní zácpy jen přesunou z centra na okraj města, kde budou řidiči bojovat o poslední volné místečko před zónou placení. Jiní tvrdí, že takový plán je předčasný a že významných změn v dopravě se Londýn nedočká dříve než v roce 2008. Příznivci navrhované revoluce ale vítají, že peníze utržené od motoristů by měly obohatit rozpočet městské hromadné dopravy. Jakmile by se začalo s vybíráním mýtného, měla by například cena jízdenky na autobus klesnout o třicet procent - z jedné libry na 70 pencí, což přiláká další cestující. Systém - pokud bude zaveden a osvědčí se - by měl být vzorem pro podobné odlehčení v centrech ostatních měst Spojeného království. A podle slov pražského primátora Jana Kasla by mohl být předobrazem pro podobný systém právě v Praze.

Autor:


Témata: Elektromobil


Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.