Opel Meriva Concept

Opel Meriva Concept | foto: Opel

Budoucí merivě se budou dveře otevírat na opačnou stranu

  • 18
Opel Meriva - známe ho jako hranatou krabičku s nekonečně variabilním a praktickým interiérem, která si dobře vede ve statistikách bezporuchovosti. Občas možná trochu opomíjený model se v Ženevě dočkává konceptu, který ukáže něco z jeho nástupce.

Na novou generaci si musíme ještě chvilku počkat, Meriva Concept ale ukazuje, jakým směrem by se pojetí malého MPV Opelu mohlo ubírat.

Designem vychází ze studie Flextreme, která se představila před půl rokem ve Frankfurtu (FOTOGALERIE ZDE). Rozmáchlými liniemi a nebojácnými detaily hýří i jeho pokračovatel. Uvidíme, jakou odvahou budou hýřit manažeři Opelu při schvalování sériové verze.

Vše (ne)říkající prohlášení Marka Adamse, viceprezidenta GM Europe odpovědného za design, zní takto: "Studie Meriva Concept jasně ilustruje, jak lze nový designérský jazyk automobilky Opel využít při vytváření výrazných, svěžích řešení v segmentu monocabů." Nezbývá tedy, než se nechat překvapit.

Opel říká, že některé designérské prvky na zádi vozu – především koncová světla – se odvolávají na chystanou insignii, nový model, který se oficiálně představí již v létě tohoto roku a bude se prát o zákazníky třeba i s novým superbem.

Nejdůležitější prvek, na který budou ke stánku rüsselheimského výrobce lákat návštěvníky, se jmenuje FlexDoors.

Patentovaný systém se dá taky "hezky česky" nazvat "dveře proti větru". Zadní pár dveří se totiž otvírá opačně, než jak jsme dnes u moderních aut zvyklí. Dveře jsou uchycené vzadu a otevírají se protisměrně vůči konvenčně provedeným předním dveřím.

Na podobné řešení nás automobilky lákají na konceptech už několik - možná i desítek - let. Když pak dojde na produkční praxi, je ale všechno jinak. Když totiž chybí prostřední sloupek u velkého auta, potýkají se konstruktéři se sníženou tuhostí karoserie, problematické to také bývá s bezpečností v případě bočního nárazu.

Merivě Concept tak prostřední (B) sloupek zůstal (stejně to vyřešili konstruktéři Rolls-Royce u majestátní limuzíny Phantom), i tak má zvolená konstrukce kupu pozitiv. Zůstala zachována pasivní bezpečnost a přední i zadní dveře lze otvírat nezávisle na sobě.

Mnohem snazší má také být bezpečné usazení dětí na zadní sedadla. Konstruktéři Opelu také tvrdí, že nastupování a vystupování je nejenom elegantní, ale pocitově mnohem přirozenější.

Vzadu zavěšené zadní dveře, které se otevírají až v devadesátistupňovém úhlu, také umožňují využít pro nastupování nejvyšší místo vozu (tedy uprostřed karoserie) a vstupní profil neomezují ani podběhy zadních kol jako u konvenčně otvíraných dveří.