Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost aut: vyndat ze zásuvky a jedem

  11:37aktualizováno  11:37
Česko by mělo rychle dostavět Temelín. Tak to alespoň vypadá při pohledu na automobilové novinky a koncepty, které se minulý týden začaly prezentovat na prestižním autosalonu v Ženevě. Výrobci se kloní k elektromobilům. Ty je mohou zbavit problémů s emisemi.

AUTOSALON ŽENEVA 2009 - Opel Ampera | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Po několika letech přešlapování a hledání různých cest se zdá, že si většina automobilek vybrala směr do budoucnosti: od jejich vozů se začaly táhnout kabely s běžnou zástrčkou do elektrické sítě na konci.

Bude elektřina "na ježdění" jinak zdaněná?

BMW představilo elektrický model Mini, Mercedes elektrický Smart a Opel vystavil "zásuvkový" vůz Ampera. Na výstavě nechyběla ani supersportovní kreace Tesla nebo náklaďák Edison, což je v podstatě elektrický Ford Tourneo. Oba vozy už je možné koupit.

"Naším cílem jsou nulové emise," uvedl na tiskové konferenci viceprezident Hyundai Motor Europe Allan Rushford.

I když jde hodně o marketing a z dnešního pohledu dalekou budoucnost, je na často v Ženevě opakovaném prohlášení vidět, že ostatní automobilky uvažují stejně.

Důvod? Elektromobily nebo auta na vodík by je mohly elegantně zbavit odpovědnosti za vypouštěné emise, na jejichž snižování stále tlačí nejen Evropská unie. Ta by se totiž přenesla na výrobce elektřiny. Nulové emise mají při dnes dostupných technologiích jen dvě alternativy: buď elektromobil, nebo auto na vodík, který se musí vyrábět opět za použití velkého množství elektřiny.

Pokud by se tak nahradila část vozů na benzin či naftu elektromobily, vzrostla by podstatně poptávka po elektřině. Automobilky by se tak sice mohly chlubit čistými vozy, ale v nich by pravděpodobně kolovala elektřina vyrobená více či méně špinavým způsobem. Proto je nelze vnímat jako spásné řešení. Vzduch ve městě by se sice vyčistil, ale o to více by dýmaly elektrárny, popřípadě by se zvětšil problém s vyhořelým jaderným palivem.

O to, jak se v budoucnu podělí odpovědnost, a tedy dodatečné náklady za spotřebu elektřiny využívané "k jízdě" mezi výrobce aut, elektrárenské skupiny a majitele vozů, se určitě strhne bitva. Mohly by být zavedeny například elektrické pumpy nebo speciální přípojky, v nichž by byla elektřina určená k dotankování vozu zdaněná jinou sazbou než ta pro použití v domácnosti.

Elektromobily však zatím narážejí na fyzikální limity. Baterie jsou stále příliš těžké a jejich výroba ekologicky náročná, auta potřebují k dobití několik hodin a jejich dojezd je malý. "Stále se hledá vhodná technologie k uchovávání energie," uvedl pro MF DNES Dan Jenkins z britské společnosti Smith Electric Vehicles. Ta letos začíná na britském trhu prodávat elektrické minibusy. V podstatě jde o běžný Ford Transit pro 15 lidí, jenž má místo spalovacího motoru motor elektrický.

"Baterie by měly vydržet asi pět let, jejich výměna přijde na dvacet tisíc eur," vysvětluje Jenkins. Tím odhaluje dnešní limity elektromobilů. Jen baterie totiž stojí prakticky stejně jako celý běžný vůz, který však po pěti letech zdaleka nepatří do šrotu. "Pro firmy je ale takový interval dostačující. Auto za tu dobu stejně odepíšou," dodává.

Automobilky se připravují na to, že budou držet paletu různých pohonů. Ty se budou kombinovat podle určení vozu. Elektrické motory přijdou do malých městských modelů, hybridy, v nichž bude elektřině pomáhat zřejmě nejčastěji malý diesel, do větších vozů určených pro delší vzdálenosti.

Prodeje aut na hybridní pohon v USA

1999

17 

2000

9 350

2001

20 282

2002

36 035

2003

47 600

2004

84 199

2005

209 711

2006

252 636

2007

352 274

2008

312 386

Pramen: U. S. Department of Energy





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 TDI / 140 kW...
Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 TDI / 140 kW...

r.v. 2016, naj. 577 km, diesel, 1. majitel
1 016 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.