Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate začala konec aut. Budoucnost je autonomní, elektrická, čínská

aktualizováno 
Budoucnost bez aut je blíž, než si myslíme. Provokativně to tvrdí analytik Pierre-Yves Gauthier, který ve své domovské Francii rozpoutal velkou diskuzi. Z automobilového světa zní slova o levicovém blouznivci, Gauthier ale tvrdí, že jeho vizi už dlouho potvrzuje dění na globálním trhu.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric | foto: discover-sedric.com

Evropa, 2030: Ulice ve městech neblokují zaparkovaná auta a po poloprázdných dálnicích se pohybují jen elektřinou poháněné „pody“. Pojem řidič neexistuje stejně jako majitel auta. Pody jsou autonomní a pasažéři je sdílejí. To je vize budoucnosti podle francouzského analytika Pierre-Yvese Gauthiera. Neříká, že by to tak chtěl. Tvrdí, že podle toho, čemu věří investoři na burzách, k tomuto scénáři Evropa spěje.

Vypadá to jako hodně troufalé tvrzení. Jenže podívejte se na vývoj automobilu od jeho počátku – auta zrychlila, jsou spolehlivější, bezpečnější, dostupnější... ale to je vlastně všechno. Princip řízení auta, jeho užívání i vlastnictví je od začátku 20. století stále stejné. Až doteď.

Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů

Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů

Jako příklad uvádí Gauthier značku Renault, která první elektromobil představila před třemi roky. Od té doby se dojezd zvedl z 250 na 300 kilometrů. Banálních 50 kilometrů? Jedním úhlem pohledu ano. Ale tím druhým to znamená nárůst o 20 procent. Pokud by tento trend pokračoval dál stejným tempem, bude za dva roky běžný dojezd 360 kilometrů. Za čtyři roky 432 kilometrů. A v roce 2025 už to bude nějakých 620 kilometrů.

Spolu s několikanásobným zkrácením doby nabíjení díky rychle rostoucí síti rychlonabíjecích stanic (alespoň ve Francii, o Česku nemluvíme) se z elektromobilu už teď stává přijatelná alternativa auta se spalovacím motorem.

Investoři věří elektromobilům, do odvětví pumpují víc peněz

Na čem Gauthier svá tvrzení zakládá? Podle něj se stačí podívat na burzu. Tam je vidět, čemu investoři věří. Přeloženo – burza ukazuje, do jakých odvětví se v automobilovém průmyslu investují peníze, které jsou nezbytné pro další růst a vývoj. A zatímco konvenční automobilky za poslední dva roky vykazují standardní růst, nebo v některých případech pokles, tak výrobci technologií pro „auta budoucnosti“ rostou o desítky procent ročně. Konkrétně Gauthier zmiňuje akcie výrobců polovodičů – společnost Infineon za dva roky posílila o 93 procent, další velký hráč STMMicroElectronics o 72 procent.

Podobný trend vykazují i firmy, které vyvíjejí další systémy aut budoucnosti, například autonomní řízení. Do nového byznysu se pouštějí i zavedené značky dodávající pro konvenční automobilový průmysl, například Valeo nebo Bosch.

Co se tedy stane? Pro milovníky řízení a vůně benzinu je to dost chmurná představa. I když upřímně – v některých momentech až příliš připomíná komunisticko-socialisticko-zelené sny. „Auto tak jak jej známe, ovládané řidičem a s konvenčním pohonem, skončí,“ tvrdí Gauthier. A pokračuje: „Změní se vnímání auta jako majetku. Z předmětu, který určuje status svého majitele, se stane kolektivní předmět. Auto bude sdílený objekt, který nebude nutné řídit.“

To podle něj naprosto promění dopravu. Kapacita silnic se bude moci snížit. Nebudou potřeba parkovací místa, protože auta (anebo „pody“, jak Gauthier nástupce aut nazývá) budou stále v provozu.

Automobilový průmysl nahradí v Evropě energetika

Pro Evropu by taková změna znamenala naprostou změnu smýšlení. Nálada ekonomů celého kontinentu je totiž pevně svázána s prosperitou automobilového průmyslu. „Celý řetězec se promění,“ věští Gauthier. Ekonomická prosperita, jejímž nositelem byl automobilový průmysl, se přesune do jiných odvětví, které budou navázané právě na změnu celého principu dopravy.

Studenti si prohlédli elektromobil Tesla (12. ledna 2016).

Studenti si prohlížejí elektromobil Tesla

Obrovské investice se přesunou do energetického průmyslu. Bude potřeba posílit distribuční síť, aby bylo možné větší množství elektromobilů ultrarychle dobíjet. „Slovo ́ultra ́ je extrémně důležité. Aby lidé technologii přijali, je nutné, aby se auto nabilo za méně než dvě hodiny. Když si vezmeme velký elektromobil typu Tesly, ten dnes potřebuje v běžných podmínkách stále kolem pěti hodin,“ vysvětluje Gauthier.

Následovat budou změny dopravní infrastruktury. Méně aut znamená menší kapacitu silnic. Ty pak mohou být mnohem efektivnější a nabídnout širší možnosti dobíjení. Růst tohoto oboru pak může nahradit zmenšující se automobilový průmysl.

Auto budoucnosti? Elektrické, autonomní a čínské

A další chmurná představa – Evropa ztratí punc nejnáročnějšího trhu, který je lídrem v inovacích. „Vlastně už jej ztratila,“ říká Gauthier. Největším trhem s novými auty je dnes Čína. Jen za loňský rok se tam prodalo 24 milionů nových osobních aut. To je celý vozový park Francie. Právě tam se tedy přesouvají investice. Automobilismus v Číně se navíc vyvíjí překotně, a proto může lépe reagovat na moderní trendy včetně elektromobility.

Vidět je to i na vývoji a výrobě baterií. Asie je jednoznačným globálním leaderem. „Baterie do automobilu jsou extrémně složitá problematika. Je zde neustálý tlak na výkon a zároveň rychlé nabíjení. Tahouny jsou dnes korejské firmy, především Samsung a LG. Z mimoasijských je to Tesla, která pochopila, že právě výdrž a rychlé nabíjení jsou klíčovými parametry. Roste význam největšího čínského výrobce baterií, společnosti CATL,“ popisuje Gauthier.

Patnáct let jako strop. Změny spíš přijdou dřív

Podle Gauthiera se změny začnou projevovat v horizontu deseti až patnácti let. Závisí to na obměně vozového parku. Konkrétně ve Francii je průměrná životnost auta 12 let, první majitel ho má asi pět let. Pokud tedy za pět let budou elektromobily dostupnou alternativou, začnou vytlačovat konvenční auta.

„Milníkem v tomto byla aféra dieselgate. Odstartovala reakci veřejnosti, která povzbudila politiky, aby začali více postupovat proti konvenčním autům,“ uzavírá svoji vizi Gauthier.

Autoři:


Témata: Volkswagen


Nejčtenější

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
Výrobcům elektroaut budou chybět baterky. Potřebují 40 gigatováren Tesly

Téměř všechny automobilky plánují v nejbližších letech ofenzivu elektromobilů, ale ke splnění těchto plánů jaksi chybí dostatek baterií. Volkswagen přiznal, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.