Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost automobilů: řidič je na nic

aktualizováno 
Prozatím se vozy, které se uřídí samy, prohánějí jen v hlavách fantastů. Věčné nespokojence, stěžující si na to, že se dnešní auta už vlastně vůbec neřídí, by rychle vyvedl z omylu Junior. Na první pohled obyčejný passat kombi. Za jeho volantem je šofér opravdu navíc, všechno odřídí počítač.

Aut bez řidiče se stále ne a ne dočkat, přestože nám je slibovali ve vědeckofantastických románech už před desítkami let.

Americká agentura DARPA, která pro americkou armádu vyhledává a vymýšlí pro běžného smrtelníka nepředstavitelné technologie, každoročně vypisuje soutěž pro auta bez řidiče. Speciály plné citlivých snímačů a chytrých počítačů se mají za úkol vydat náročnou trasou vedoucí cestou necestou.

V předloňském ročníku triumfoval v pouštním závodě "bezřidičový" VW Touareg. Jmenoval se Stanley, pohánělo ho naftové TDIčko a odvezl si prémii pro vítěze - dva miliony dolarů.

Protentokrát se auta řízená umělou inteligencí vydají do města. Volkswagen samozřejmě nebude chybět, protentokrát naplnili technici kalifornského vývojového centra Volkwagenu a Stanfordovy univerzity elektronikou nahrazující řidiče passat kombi. Jmenuje se Junior a pohání ho opět turbodiesel spojený tentokrát s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG.

VW Passat Junior - auto bez řidičeVW Passat Junior - auto bez řidičeVW Passat Junior - auto bez řidiče 



Mozek auta obsahuje dvoujádrový procesor Core 2 Duo od společnosti Intel, má na starosti mimo jiné ovládání elektromechanického posilovače řízení, elektronického pedálu plynu a elektronicky řízené ruční - parkovací brzdy.

Roboauta čeká 60 mil po neznámém městě. Cílem je samozřejmě dojet - což není pro auta bez řidiče tak jednoduché, jak se na první přečtení zdá - a být nejrychlejší. Auta mají na projetí trasy, která bude zveřejněna těsně před startem, maximálně 6 hodin. Musí samozřejmě dodržovat dopravní předpisy. Není povolen žádný zásah lidského činitele, vše je jen v rukou počítače.

Do ostrého závodu Junior odstartuje 3. října letošního roku, do závodu DARPA Urban Challenge je přihlášeno 89 týmů.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.