Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

aktualizováno 
Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních crossoverů a SUV.

Citroën C3 Aircross | foto: Citroën

Tradiční auta

Začněme tím, čeho se Citroën v nejbližších letech nevzdá. Bude to třeba její nejmenší model C1, vyráběný v českém Kolíně. Ten by měl dostat v příštím roce mírný facelift a nejspíš i lifestylovou verzi vycházející z konceptu Swiss & Me, představeného v Ženevě v roce 2014. Třetí generace C1 se dá čekat někdy kolem roku 2023. Modernizovat potřebuje především podvozek.

Citroën C1 Swiss & Me

Citroën C1 Swiss & Me

Změna ve směrování značky je vidět na aktuálně nejnovějším modelu na trhu C3, jenž se od konkurence liší především ochrannými prvky na dveřích karoserie zvanými Airbumps a integrovanou kamerou, která umí fotit a natáčet krátká videa a sdílet je na sociálních sítích. Faceliftu se C3 dočká v roce 2020 a nové generace okolo roku 2023. V tomto segmentu má Citroën ještě model C-Elysee, dvojče Peugeotu 301. Do budoucna se hlavní těžiště výroby přesune do Číny a nově budované továrny v Maroku.

Citroën C3
Citroën C3

Citroën C3 se ve třetí generaci prodává od loňského roku

Žádné velké změny se nedají očekávat v nabídce velkoprostorových vozů. Nejmenší Nemo dostalo facelift loni, nová generace přijde na přelomu let 2018/2019. Třetí generace Berlinga přijde společně s Peugeotem Partner už v příštím roce. Své místo ve výrobním programu si udrží C4 Picasso a Grand C4 Picasso, které po loňském faceliftu čeká ještě jedno omlazení příští rok a poté nová generace od roku 2020. Podobně to bude s loňskou novinkou SpaceTourer, která po faceliftu v roce 2020 zůstane ve výrobě zhruba do roku 2024.

Směr crossovery

V jiných třídách ale přijdou velké změny. V současné podobě pravděpodobně nebudou pokračovat modely C4, C5 a C6.

C3 Aircross

Novinka Citroënu, která se oficiálně světu představí na autosalonu ve Frankfurtu v půlce září, je malé SUV. V hierarchii značky patří vedle malého hatchbacku C3 (z něho technicky vychází) a o stupeň níž než ulítlý Cactus.

Je to typický městský crossover, zapomeňte tedy na pohon všech kol, vystačí s přední poháněnou nápravou.

Auto je dlouhé 4,15 metru, to odpovídá malým kombíkům, které značky vyřazují z nabídky, aby uvolnily místo právě crossoverům na vyšším podvozku jako je C3 Aircross. Rozvor je 2,6 metru, šířka 176 cm a výška 164 cm. Oproti C3 je Aicross o 15 cm delší a má o dva centimetry vyšší podvozek. Pneumatiky mají 16 nebo 17 palců.

Design je typicky citroënový, výrazné detaily, boubelaté tvary a zajímavé proporce. Outdoorový vzhled přidávají plastové a hliníkové doplňky, to se hodí i ve městě, kde není o drobné šťouchance nouze.

Vnitřek se alespoň částečně snaží zachovat praktičnost modelu C3 Picasso, který v nabídce Citroënu nahrazuje. Zadní lavice je rozdělena a jednotlivá křesla je možné posouvat v rozsahu 15 centimetrů a zvětšit tak místo v kufru (objem 410 - 520 litrů). Opěradlo sedadla spolujezdce je sklopné, aby bylo možné převážet až 2,4 metru dlouhé předměty

Pod kapotu bude na výběr ze tří benzinových motorů a dvou turbodieselů. K jednomu z benziňáků bude možné připlatit za automat (měničový).

Z řady C4 zůstane nějakou dobu beze změny pouze model Cactus. Ten se vyrábí od roku 2014, ve stávající podobě zůstane ve výrobě do roku 2018, kdy se dá čekat facelift. Druhá generace základního modelu C4 je v prodeji už od roku 2010. Podle určitých náznaků, které zástupci automobilky pustili do médií, by C4 mohlo pokračovat ve verzi sedan pouze pro trhy, kde je tato karosářská varianta oblíbená, a místo pětidveřového hatchbacku zřejmě přijde crossover konkurující Renaultu Kadjar. Ten zároveň nahradí model C4 Aircross, který debutoval v roce 2012. Projekt interně označený jako C84 a v podobě konceptu představený v roce 2015 na autosalonu v Šanghaji, dostane sériovou podobu už na přelomu letošního a příštího roku. Základem bude nová koncernová platforma EMP2, společná s Peugeotem 5008.

Ve střední a vyšší střední třídě ale modely Citroën v nejbližší době v Evropě neuvidíme. Model C5 se bude prodávat pouze v Číně (premiéra na dubnovém autosalonu v Šanghaji), kde už se také nabízí druhá generace většího modelu C6.

Naopak posílit hodlá značka v segmentu SUV a crossoverů. Dva nejmenší se prodávají pouze v Číně (C3-XR) a v Jižní Americe (Aircross). Pro Evropu je určen nástupce modelu C3 Picasso, který se z malého MPV změnil v crossover, o Citroënu C3 Aircross čtěte více v boxu.

Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross

Citroën C3 Aircross

Jak probudit DS

Vytvoření luxusní divize DS, kterou automobilka nyní prezentuje jako samostatnou značku, zatím přineslo spíš velké výdaje než velké zisky. Za loňský rok, který jinak automobilkám přál, klesly evropské prodeje DS o 12,7 % na pouhých 75 tisíc vozidel. Lednové prodeje meziročně klesly dokonce ještě dramatičtěji – o 32,9 %.

Na vině jsou nejspíš dvě věci: Značka si včas neuvědomila popularitu modelů SUV zejména v prémiovém segmentu a také trochu překvapivě u nejpopulárnějšího modelu DS3 loni nabídla jen druhý facelift místo nové generace. Vyšším prodejům pak samozřejmě nepřispěly ani drobné podivnosti jako třeba to, že u modelu DS4 nejdou stahovat okna v zadních dveřích.

Emmanuel Macron při ceremoniálu u Vítězného oblouku (14. května 2017)

Výrobce to ale nehodlá vzdát a představil designově velmi povedené SUV DS 7 Crossback, které by mělo konkurovat prémiovým modelům jako Audi Q5. A do roku 2021 je v plánu jsou ještě šest dalších novinek. Příští rok by to měl být konkurent Audi Q2 s názvem DS 3 Crossback, později přijde třeba rival Audi Q7 – DS 9 Crossback.

Fotogalerie

Ostatní stávající modely jen těžko dostanou přímé nástupce. Dá se očekávat, že DS bude do budoucna chtít nabízet především crossovery a SUV. Jedině pro Čínu by se v nabídce mohl objevit velký sedan. Modely DS budou pravděpodobně také těmi, ve kterých koncern PSA poprvé představí nové pohony, ať už hybridní, nebo čistě elektrické. DS tak bude nositelem těch nemodernějších technologií celého koncernu PSA.

V Česku je hvězdou Berlingo

Rozhovor s Františkem Neumannem, ředitelem značky u českého dovozce C Automobil Import

Jaké jsou nejúspěšnější modely značky Citroën v ČR?
Dlouhodobě je to osobní verze Berlinga. Prodáváme kolem 2 000 kusů ročně. Druhou velmi významnou položkou jsou vozy MPV s přívlastkem Picasso, tedy C3, C4 a Grand C4 Picasso. Spousta značek sice kategorii MPV opouští na úkor SUV, ale my jsme v této kategorii velmi silní. Letos očekávám, že se mezi nejprodávanější dostane nový model C3. Už v březnu byla C3 v počtu objednávek těsně za Berlingem. Velkou trefou do černého se ukázal model SpaceTourer. Lidé, kteří si kupují SpaceTourer, jsou pro nás většinou úplně noví. Zjistili, že mohou mít ve vrcholné verzi velmi luxusní alternativu k zavedeným značkám v tomto segmentu.

Jak přijímají čeští zákazníci modely DS?
V ČR prodáváme cca kolem 200 vozů DS, na letošní rok máme plán 220, který myslím bez problémů splníme. Značka DS byla vždy definována jako luxusní klon stávajících modelů, a to popravdě řečeno ne všichni zákazníci akceptovali. Nepomáhal tomu ani společný prodej ve stejných autosalonech jako vozy Citroën. Ale na obzoru je velká změna jak v nabídce modelů, tak způsobu prodeje.

A jak se změní dealerská síť na prodej vozů DS?
K oddělení prodeje dojde v roce 2018. Značka Citroën připravila nový koncept showroomů, který už nepočítá se značkou DS. Ta bude mít tři prodejní kanály. Jedním budou tzv. DS Store, což by měla být zcela samostatná budova. Předpokládám, že DS Story budou dva, maximálně tři v republice, jeden až dva v Praze a jeden v Brně. Dále zůstane zachován prodej i v autosalonech Citroën, ale obě značky budou jasně odděleny od sebe. Kromě toho je připraven i koncept tzv. urban storů, které budou umístěny v centrech měst. Půjde o menší prodejní plochy, kam se fyzicky vejde jedno až dvě auta, ale budeme blíž k zákazníkovi, který se bude moci seznámit se světem DS, s technologiemi a materiály. Třeba i za pomoci virtuální reality.

Je nějaký osobní model, který Vám osobně v České republice chybí?
Určitě nám dlouhodobě chybí kombíky. To vadí hlavně u firemních zákazníků, u kterých to jde jen částečně nahradit našimi modely MPV. Na druhou stranu je to slabost, která se pomalu ztrácí tím, jak se mění preference zákazníků.

Autoři:




Nejčtenější

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.