Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost Ferrari: hybridy, přeplňované motory a pohon čtyř kol

aktualizováno 
Automobilku Ferrari čekají velké změny. Během několika let kompletně přejde na přeplňované motory, dočkáme se i hybridních modelů a vozů s pohonem všech kol. To vše proto, aby klesly emise CO2 produkované vozy z Maranella.

Ferrari 408 Integrale - jediná známá čtyřkolka z Maranella | foto: Conceptcars.it

Nové modely automobilky Ferrari budou menší, lehčí a dostanou řadu nových technologií, které mají zajistit úsporu paliva a tím pádem snížení emisí CO2. Právě emise CO2 jsou v dnešní době velkým zaklínadlem – do roku 2015 musí automobilky snížit průměrnou produkci emisí své modelové řady na 120 gramů na kilometr. To odpovídá spotřebě asi 5 litrů benzinu na 100 km. Nejúspornější ferrari současnosti – model California, přitom spotřebuje průměrně 13,1 litru.

Je jasné, že mety pětilitrové spotřeby nedosáhnou ani budoucí ferrari, ale čím více se automobilce podaří snížit spotřebu, tím menší pokuty bude muset následně platit. A tím méně se pak pokuty promítnou do koncových cen automobilů.

Ferrari bude snižovat spotřebu několika způsoby. Kromě lehčí konstrukce vozů půjde především o nové technologie v pohonných soustavách. Automobilka si tak před nedávnem patentovala nový způsob přeplňování motorů V6 až V12 pomocí dvou turbodmychadel.

Novinkou je v tomto případě řízení zapojení obou dmychadel. U Ferrari si totiž lámali hlavu s tím, jak zajistit turbům co nejnižší prodlevu. Pro obě řady válců tak nainstalovali vždy shodné turbo, dmychadla ale mají možnost vzájemně spolupracovat. V praxi by to mělo vypadat tak, že při nízkých otáčkách bude vzduch do obou řad válců dodávat jen jedno turbo, zatímco to druhé bude čekat na zapojení buď zcela nečině nebo v naprázdno roztočeném stavu, kdy bude kompresorové části uzavřen přístup čerstvého vzduchu.

Patent Ferrari na uspořádání turbodmychadel

Při potřebě zvýšení výkonu ve vyšších otáčkách se pak postupně otevře jak přívod vzduchu, tak přívod spalin na turbínu, aby se srovnaly otáčky s prvním turbodmychadlem a při sladění otáček pak vlastně dojde k tomu, že každé turbo bude plnit svou řadu válců.

Turbomotory dostane celá modelová řada Ferrari a definitivně tím odzvoní atmosférické éře, která trvá prakticky od vzniku automobilky. Ferrari nikdy s turbomotory příliš nekamarádilo – kromě turboéry ve formuli 1 najdeme v historii automobilky jen dva přeplňované modely – model 288 GTO a legendární F40.

Ještě menší tradici a zkušenosti mají v Maranellu s pohonem všech čtyř kol. V historii automobilky najdeme jen jedinou výjimku, kdy Ferrari čtyřkolku plánovalo – je jí prototyp Ferrari 408 Integrale z roku 1987. Tohle čtyřlitrovým osmiválcem poháněné ferrari je jedinou čtyřkolkou značky, o které se oficiálně ví. Ferrari ale již delší dobu vyvíjí svůj pohon čtyř kol s názvem Insertable.

Ten byl původně vyvíjen za účelem toho, aby Ferrari přilákalo zákazníky, kteří jinak volí konkurenci s pohonem čtyř kol. Automobilka tak chtěla o klienty připravit především Lamborghini a zákazníky měla také odlákat od Bentleye Continental GT. Ten je totiž jediným velkým cestovním GT na světě s pohonem všech kol. Spekulovalo se tak o tom, že pohon Insertable dostane v rámci faceliftu model 612 Scaglietti.

Patent Ferrari na různá uspořádání hybridního pohonu

Nakonec se však pohon všech kol objeví pravděpodobně až u jeho nástupce. A navíc by nemuselo jít o původní variantu jakéhosi podstatně propracovanějšího Haldexu. Je velmi pravděpodobné, že klasický mechanický připojitelný pohon všech kol šel u Ferrari k ledu, právě z toho důvodu, že takový systém zvyšuje spotřebu.

Budoucí čtyřkolky Ferrari by tak měly být hybridní. O pohon zadních kol se bude stále starat výkonný spalovací motor, ta přední pak budou v případě potřeby připojována pomocí elektromotorů. Ferrari rovněž podalo v souvislosti s hybridním pohonem řadu patentů, které reprezentují různá uspořádání pohonu. Čtyřkolku by tak mělo jít udělat jak z modelů s motorem veprostřed, tak z vozů s klasickým uspořádáním - tedy motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Ferrari si v tomto případě pojistilo obě varianty – tedy uspořádání Transaxle (motor vpředu a převodovka u zadní nápravy) a také uspořádání s motorem a převodovkou v jednom bloku. V některých případech by elektromotory poháněly výhradně přední kola, jiné možnosti umožňují i elektrickou pomoc zadním kolům. Jedna z variant hybridního pohonu počítá i s čistou zadokolkou.

Patent Ferrari na různá uspořádání hybridního pohonu

Je téměř jisté, že ani jedné z těchto novinek se nedočkáme u nástupce současného Ferrari F430. Model F458 Italia bude jedním z největších hvězd nadcházejícího autosalonu ve Frankfurtu. Možná ale některou z novinek dostane v průběhu svého modelového života. Půjde ale pravděpodobně o poslední "klasické" ferrari současné éry. Všechny další modely již budou představiteli nové turbo-hybridní doby.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.