Nový Jaguar XJ dostane i ekologické varianty

Nový Jaguar XJ dostane i ekologické varianty | foto: Jaguar

Budoucnost Jaguaru: setrvačník a dvoutakt

  • 12
Tradiční britská automobilka Jaguar získala v poslední době řadu grantů na výzkum a vývoj vozů šetrných k životnímu prostředí. Podobné ambice má i spřízněný specialista na off-roady, značka Land Rover.

Pod novým majitelem, indickou automobilkou Tata, se začínají firmy Jaguar a Land Rover soustředit na vývoj ekologických vozů. Především Jaguar tak bude hledat cestu ze současné nelichotivé situace.

Společnost Jaguar Land Rover tak v poslední době získala finanční zdroje na vývoj ekologických vozů. Několik milionů liber poskytla ve formě grantů na různé projekty britská vláda, největší část výzkumu však bude Jaguar Land Rover financovat z půjčky od Evropské investiční banky. Od té získalo konsorcium půjčku ve výši 300 milionů euro. Na projektech budou automobilky spolupracovat s řadou partnerů.

Hybridní limuzína

Asi nejstěžejnějším projektem Jaguaru je hybridní limuzína na bázi velkého sedanu XJ, který se zanedlouho objeví v nové generaci. Projekt má za úkol vyvinout a postavit limuzínu, která bude produkovat méně než 120 g CO2 na kilometr jízdy. Toho chce Jaguar dosáhnout tak, že vůz bude mít podobné uspořádání pohonného ústrojí jako Chevrolet Volt.

Spalovací motor tedy nebude pohánět přímo kola vozu, ale bude pouze vyrábět elektrickou energii. Samotný vůz pak poženou elektromotory. Počítá se opět s rozsáhlým použitím hliníku v konstrukci vozu, tak aby byla maximálně snížena hmotnost.

Nízká spotřeba přitom nemá nijak ovlivnit jízdní dynamiku a komfort. Z nuly na 100 kilometrů by tak měl hybridní sedan zrychlovat zhruba za 7 sekund. Na projektu s názvem Limo-Green s Jaguarem spolupracují firmy MIRA, Lotus Engineering a Caparo Vehlicle Technologies.

Auto na setrvačník

Tento projekt Jaguaru má svůj původ ve Formuli 1. (čtěte – Auta na setrvačník nejsou jen pro děti. Používat je budou i ve Formuli 1)

Jaguar se v tomto případě spojil s firmami Flybrid systems, Xtrac a Torotrak, které setrvačníkový KERS pro Formuli 1 vyvíjejí. Na projektu dále spolupracují společnosti Ricardo a Prodrive. Účast bývalého vlastníka Jaguaru, společnosti Ford Motor Company, je tak trochu otazníkem.

Setrvačníkový hybridní Jaguar má být jakousi alternativou k paralelnímu hybridu z projektu prvního. Výhodou setrvačníkového systému má být právě fakt, že nepoužívá žádné baterie nebo elektromotory. Měl by tak být celkově levnější a nebude u něj nutné řešit otázku ekologické likvidace baterií po skončení jejich životnosti.

Dvoutaktní Jaguar

Další alternativou, na jejímž vývoji se bude Jaguar podílet, je projekt automobilu s motorem, který umí přepínat mezi čtyřtaktním a dvoutaktním cyklem. Projekt je založen na experimentálním motoru 2/4 SIGHT, který vyvinula firma Ricardo společně s University of Brighton. (čtěte – Dvoutaktním motorem za čistší ovzduší)

K nim se v rámci projektu 2/4 CAR přidá právě Jaguar, do jehož automobilu bude motor zabudován, a společnost DENSO Sales UK. Unikátní motor má přinést o 25–30% nižší spotřebu než výkonově ekvivalentní jednotka s konvenčním čtyřtaktním cyklem. Výhodou motoru 2/4 SIGHT je konstrukce jen minimálně odlišná od běžných motorů. To znamená, že by celý systém neměl být výrazně dražší než v současnosti používaná řešení.

Ještě více hliníku

Jaguar již v současnosti využívá v konstrukci svých automobilů hliník. Do budoucna chce ale jeho využití ještě rozšířit. Konsorcium Jaguar Land Rover proto pracuje na projektu, který by umožnil v konstrukci využít co nejvíce recyklovaného hliníku. Nové technologie slévání umožní výrobu hliníkových panelů, které budou obsahovat až 75% recyklovaného materiálu. To by mělo výrazně snížit jejich cenu.

Elektromobily a hybridy do terénu

Automobilka Land Rover intenzivně pracuje na projektu ekologických SUV a off-roadů. V rámci projektu REHEV (tedy Range-extended hybrid electric vehicle) má vzniknout nová modulární pohonná platforma pro elektromobily a hybridní automobily. Jejím základem budou různé konfigurace pohonu, vznikat tak budou moci elektromobily, plug-in hybridy a sériová a paralelní hybridní ústrojí. Tento stavebnicový systém pohonných ústrojí by měl používat i Jaguar.

Land Rover na jeho základě ale připravuje minimálně jeden, spíše více terénních vozů. Informace se v tomto ohledu trochu rozcházejí. Někdy se hovoří o tom, že Land Rover vyvíjí sériovou podobu vozu založeného na konceptu LRX. (čtěte – Ekologický aktivista: Land Rover LRX Concept)

Nové menší SUV by mělo čistě na baterie ujet asi 20 kilometrů a dále by mělo hybridní pohonné ústrojí generovat 120–130 gramů CO2 na kilometr jízdy. Podle jiných informací bude sériový model LRX produkovat 150 gramů CO2 na kilometr a tato hodnota by se během výroby postupným zdokonalováním měla dostat pod oněch 120 gramů. Další zdroje zase hovoří o velkém hybridním SUV od Land Roveru. Společně s Land Roverem na projektu REHEV spolupracují firmy Amberjac Projects, Ricardo a britská větev energetického gigantu E.ON.

Vydělá i Tata

Výsledků většiny výše zmíněných projektů bychom se měli dočkat během několika let. Některé z nich se určitě dostanou do sériové výroby a bude velmi zajímavé pozorovat, jak se vlastně vedle sebe osvědčí různé systémy. Je dost možné, že nakonec Jaguar a Land Rover pro sériovou výrobu vyberou jen jednu nebo dvě pro ně nejvhodnější varianty.

Ze všech projektů ale může těžit i indická automobilka Tata, která sama bude moderní technologie potřebovat. Systémy, které se třeba Jaguaru neosvědčí, by pak mohly nalézt uplatnění u ní.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž