Vodíkový spalovací motor H2BVplus

Vodíkový spalovací motor H2BVplus | foto: BMW

Budoucnost je podle BMW vodíková. Nový motor funguje jako diesel

  • 42
Vývojovému oddělení BMW se spolu s několika partnery podařilo vyvinout nový motor spalující vodík s účinností 42 procent. To je stejná hodnota, jako u nejlepších současných turbodieselů. Vodík tak nevzdává svůj boj o palivo budoucnosti.

Problémem pístových spalovacích motorů spalujících vodík byla po dlouhou dobu jejich účinnost. Divize BMW Group Forschung und Technik ale ve spolupráci s Univerzitou v Grazu, tamní firmou HyCentA Research a vídeňskou firmou HOERBIGER ValveTec vyvinula motor, který pracuje s účinností nejlepších současných vznětových motorů.

Odborníci toho dosáhli díky speciálnímu návrhu motoru. Předchozí pístové spalovací motory na vodík byly vždy jen odvozeninou běžných motorů s malým množstvím úprav. Projekt H2BVplus byl ale od počátku navrhován s ohledem na speciální požadavky vodíku jako paliva. Motor má geometrii podobnou vznětovým motorům a disponuje vysokotlakým vstřikováním vodíku.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus

Zcela nová je hlava válců a optimalizovaný je celý spalovací prostor. Vstřikovače jsou schopny dodávat vodík pod tlakem až 300 barů. Motor funguje stejně jako vznětový, palivo tedy nezapaluje svíčka. Ale díky tomu, že motor spaluje vodík, se konstruktéři nemusí zabývat emisními limity pevných částic. Proto může na rozdíl od klasických dieselů pracovat se stechiometrickou směsí, tedy s ideálním směšovacím poměrem.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus

Výsledkem těchto úprav je účinnost 42 %, což je hodnota dosahovaná v současnosti těmi nejlepšími turbodiesely. Přitom je testovaný motor stále jen vývojovým konceptem, který ještě čeká řada vylepšení. Dá se tedy očekávat, že účinnost ještě poroste. Vývojáři BMW chtějí navíc využívat také odpadní teplo, které účinnost ještě dále zvedne.