Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Opelu mohla být lidová Tesla, s Francouzi přijde o oblíbenou Zafiru

aktualizováno 
Šéf Opelu Karl-Thomas Neumann pracoval před převzetím firmy koncernem PSA na nové plně elektrické strategii. Z Opelu mohla být lidová Tesla.

Premiéra Opelu Insignia na ženevském autosalonu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

O chystaném projektu informoval již v polovině února německý Manager magazin. Neumann chtěl proto, aby svoji firmu dostal zpět do černých čísel, vsadit na čistě elektrický pohon. V roce 2030 neměl být v nabídce jediný model se spalovacím motorem. Základem měla být nová platforma pro elektromobily od původního mateřského koncernu GM (jako u již představeného Opelu Ampera-e). Představenstvo General Motors mělo tento ambiciózní projekt schvalovat na jaře, nejpozději v květnu. Ukazuje se tedy, že Neumann o chystané akvizici PSA příliš nevěděl.

Otázkou zůstává, jestli na podobnou kartu bude chtít vsadit i PSA. Jeho šéf Carlos Tavares vidí ve spojení s Opelem mimo jiné otevření cesty na trhy, kde zákazníci preferují německé značky, mluví i o možnosti vstupu na půdu USA.

Opel má podle něj ale budoucnost ve vlastních rukou, má zůstat německou značkou s německými inženýry a sám má připravit vlastní plán na oživení. Je tedy možné, že chystaná elektrifikace nabídky nezapadne. Nevýhodou však v tomto případě je, že PSA zatím nemá žádnou speciálně vyvinutou „elektrickou“ platformu. S čistě elektrickými vozy postavenými na platformě CMP (Common Module Platform) chtěli Francouzi přijít na trh až v roce 2019. Teď mají však šanci využít zkušenosti Opelu s bateriemi LG v kompaktní Ampeře-e.

Fotogalerie

V prvé řadě je však logické, že se Němci vydají do velké míry cestou sdílení techniky s PSA a že půjdou cestou objemových modelů, protože něco podobného již Tavaresovi zafungovalo u francouzského koncernu, který dokázal za pár let postavit zpátky na nohy. První plody takové politiky byly díky předchozí spolupráci k vidění již na ženevském autosalonu, malý crossover Opel Crossland X sdílí technický základ s Citroënem C3, Peugeoty 208 a 2008, DS 3 a chystaným nástupcem C3 Picasso (pravděpodobně se jménem C3 Aircross).

Větší SUV Grandland X bude naopak postaven na platformě EMP2, kterou využívá Peugeot 3008, a s určitostí lze již říci, že od roku 2018 se bude po boku nového Citroënu Berlingo a Peugeotu Partner vyrábět i další generace užitkového Opelu Combo. Co ale další modely?

První obětí spojení s PSA by se mělo stát mini se jménem Karl (u nás se neprodává). Techniku má totiž stejnou jako korejský Chevrolet Spark, PSA ho raději nahradí novým vozem vyráběným ve středočeském Kolíně. V roce 2020 přijde na řadu i prémiově laděný Adam, jehož zachování by mohlo poškodit značku DS (odvozená od Citroënu). I jeho budoucnost je proto krajně nejistá.

Naopak Corsa v nabídce zůstane, jen dostane v roce 2019 francouzskou modulární platformu EMP1. Budou ji ostatně využívat i další malé vozy z koncernu (nový Peugeot 208 a DS 3). Podobná technika by se hodila i nové Mocce X. Její osud je ale nahnutý: velikostně se totiž příliš neliší od Crosslandu X.

Velice nejisté zůstává i uvedení velkého SUV, které mělo být v nabídce Opelu alternativou k Insignii. Původně totiž mělo vycházet z jedné z amerických platforem koncernu GM, teď to vypadá, že by mohlo být postaveno na základech Peugeotu 5008. Ořezání nabídky rozhodně nastane v nižší střední třídě, Opelu zůstane jen Astra hatchback a kombi Astra ST. Kvůli snižování nákladů zazvoní hrana třídveřovému GTC (stejně dodnes přežívalo s technikou staré Astry), kabrioletu Cascada a MPV Zafira. Celý segment podobně laděných rodinných vozů upadá a PSA si vystačí s jedním. Tím bude Citroën C4 Picasso.

Naopak hned čtyři vozy PSA pravděpodobně nasadí ve střední třídě. Opel Insignia totiž poskytne techniku novému Peugeotu 508, Citroënu C5 a prémiově laděnému sedanu od luxusní značky DS.

Autoři:




Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Další z rubriky

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Renault Talisman 1.6dCi-96KW INTENS ČR...
Renault Talisman 1.6dCi-96KW INTENS ČR...

r.v. 2016, naj. 6 244 km, diesel, 1. majitel
549 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.