Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Opelu mohla být lidová Tesla, s Francouzi přijde o oblíbenou Zafiru

aktualizováno 
Šéf Opelu Karl-Thomas Neumann pracoval před převzetím firmy koncernem PSA na nové plně elektrické strategii. Z Opelu mohla být lidová Tesla.

Premiéra Opelu Insignia na ženevském autosalonu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

O chystaném projektu informoval již v polovině února německý Manager magazin. Neumann chtěl proto, aby svoji firmu dostal zpět do černých čísel, vsadit na čistě elektrický pohon. V roce 2030 neměl být v nabídce jediný model se spalovacím motorem. Základem měla být nová platforma pro elektromobily od původního mateřského koncernu GM (jako u již představeného Opelu Ampera-e). Představenstvo General Motors mělo tento ambiciózní projekt schvalovat na jaře, nejpozději v květnu. Ukazuje se tedy, že Neumann o chystané akvizici PSA příliš nevěděl.

Otázkou zůstává, jestli na podobnou kartu bude chtít vsadit i PSA. Jeho šéf Carlos Tavares vidí ve spojení s Opelem mimo jiné otevření cesty na trhy, kde zákazníci preferují německé značky, mluví i o možnosti vstupu na půdu USA.

Opel má podle něj ale budoucnost ve vlastních rukou, má zůstat německou značkou s německými inženýry a sám má připravit vlastní plán na oživení. Je tedy možné, že chystaná elektrifikace nabídky nezapadne. Nevýhodou však v tomto případě je, že PSA zatím nemá žádnou speciálně vyvinutou „elektrickou“ platformu. S čistě elektrickými vozy postavenými na platformě CMP (Common Module Platform) chtěli Francouzi přijít na trh až v roce 2019. Teď mají však šanci využít zkušenosti Opelu s bateriemi LG v kompaktní Ampeře-e.

Fotogalerie

V prvé řadě je však logické, že se Němci vydají do velké míry cestou sdílení techniky s PSA a že půjdou cestou objemových modelů, protože něco podobného již Tavaresovi zafungovalo u francouzského koncernu, který dokázal za pár let postavit zpátky na nohy. První plody takové politiky byly díky předchozí spolupráci k vidění již na ženevském autosalonu, malý crossover Opel Crossland X sdílí technický základ s Citroënem C3, Peugeoty 208 a 2008, DS 3 a chystaným nástupcem C3 Picasso (pravděpodobně se jménem C3 Aircross).

Větší SUV Grandland X bude naopak postaven na platformě EMP2, kterou využívá Peugeot 3008, a s určitostí lze již říci, že od roku 2018 se bude po boku nového Citroënu Berlingo a Peugeotu Partner vyrábět i další generace užitkového Opelu Combo. Co ale další modely?

První obětí spojení s PSA by se mělo stát mini se jménem Karl (u nás se neprodává). Techniku má totiž stejnou jako korejský Chevrolet Spark, PSA ho raději nahradí novým vozem vyráběným ve středočeském Kolíně. V roce 2020 přijde na řadu i prémiově laděný Adam, jehož zachování by mohlo poškodit značku DS (odvozená od Citroënu). I jeho budoucnost je proto krajně nejistá.

Naopak Corsa v nabídce zůstane, jen dostane v roce 2019 francouzskou modulární platformu EMP1. Budou ji ostatně využívat i další malé vozy z koncernu (nový Peugeot 208 a DS 3). Podobná technika by se hodila i nové Mocce X. Její osud je ale nahnutý: velikostně se totiž příliš neliší od Crosslandu X.

Velice nejisté zůstává i uvedení velkého SUV, které mělo být v nabídce Opelu alternativou k Insignii. Původně totiž mělo vycházet z jedné z amerických platforem koncernu GM, teď to vypadá, že by mohlo být postaveno na základech Peugeotu 5008. Ořezání nabídky rozhodně nastane v nižší střední třídě, Opelu zůstane jen Astra hatchback a kombi Astra ST. Kvůli snižování nákladů zazvoní hrana třídveřovému GTC (stejně dodnes přežívalo s technikou staré Astry), kabrioletu Cascada a MPV Zafira. Celý segment podobně laděných rodinných vozů upadá a PSA si vystačí s jedním. Tím bude Citroën C4 Picasso.

Naopak hned čtyři vozy PSA pravděpodobně nasadí ve střední třídě. Opel Insignia totiž poskytne techniku novému Peugeotu 508, Citroënu C5 a prémiově laděnému sedanu od luxusní značky DS.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Další z rubriky

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Maserati Ghibli S Q4
Maserati Ghibli S Q4

r.v. 2016, naj. 1 000 km, benzín
1 876 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.