Elektromobil Nissan EV-02

Elektromobil Nissan EV-02 | foto: Nissan

Budoucnost patří elektřině, tvrdí Nissan a chystá elektromobil pro každého

  • 124
Když přesednete z elektromobilu zpět do auta s benzinovým motorem, povzdechnete si: proč ta stará auta musí tak rámusit... Nissan chce brzy zaplavit svět auty na elektřinu. Japonská automobilka totiž rozjíždí ambiciózní projekt.

Víme, jak se řídí elektromobil, s kterým chce Nissan prorazit. První ochutnávku jsme spolu s dalšími evropskými novináři dostali na začátku léta nedaleko Ženevy.

Motor neslyšíte

Oproti chystanému zcela novému modelu byla technika zatím zabalena do zkušebního Nissanu Cube přejmenovaného na elektromobil EV-02 a pro přímé srovnávání jsme absolvovali nejprve jízdu ve výkonově podobném Nissanu Note se stokoňovým motorem o obsahu 1,6 l.

Může se hodit

Ohromný výběr vozů značky Nissan. www.automodul.cz
Jen pár kliknutí od vysněného vozu.

Přesednutí do elektromobilu je velmi příjemné, protože elektromotor prakticky neslyšíte a o tom, že je v chodu, vás informuje jen kontrolka na palubní desce.

Mírně se také posouvá vnímání rychlosti. Zatímco tam, kde v benzinovém autě musíte vytáčet motor, abyste udrželi krok s elektrickým cubem před námi, stačilo v elektronissanu jen lehce šlapat na plyn a plynule akcelerovat. U elektrického motoru je totiž maximální točivý moment k dispozici okamžitě, takže automobil je velmi živý a rychle reaguje na všechny pokyny.

Sametovou jízdu neruší ani řazení rychlostních stupňů a zážitek z jízdy je vlastně na jednu stranu až skoro sterilní. Když ale přesednete zpět do auta s benzinovým motorem, povzdechnete si, proč ta stará auta musí tak rámusit.

Elektromobil Nissan EV-02

Úspory a výhody

Už v roce 2011 se Nissan chystá v rámci globálního programu "Zero emission mobility" uvést v Evropě do prodeje sériově vyráběný elektromobil. Mezi partnery, kteří mají napomoci jeho široké dostupnosti a s vybudováním potřebné infrastruktury, patří kromě spojence (automobilky Renault) ještě vlády 27 států, velká města a další organizace.

Potřeba řešit závislost na ropě a otázky globálního oteplování přivedly Nissan k myšlence nabídnout kompletní program pro elektromobily. Infrastruktura, která na základě tohoto programu vzniká, má ale zaručit volný přístup všem výrobcům automobilů na elektřinu.

Pro takto rozsáhlý projekt je samozřejmě nutná široká podpora a spolupráce na několika úrovních. Státy a města, které se do projektu zapojily, mají zajistit daňové zvýhodnění, jejich propagaci a zařazení do svých autoparků. Nabídnou zvýhodněné parkování, mýtné a další výhody. S vybudováním infrastruktury a zařazením vozidel do svých flotily mají přispět nevládní organizace a podniky z různých oblastí: od energetických koncernů až po sítě autopůjčoven a taxislužeb.

Volné pole pro nápady

První elektromobil začne Nissan vyrábět ve velkém už v příštím roce. Oproti experimentálním vozům postavených většinou na základě sériového modelu, bude navržen už od počátku s ohledem na použitý pohon.

Koncepce elektromobilu napájeného lithium-ionovými bateriemi skýtá nové možnosti jak pro konstruktéry, tak designéry. Elektromotor má oproti běžnému motoru velmi malé rozměry a baterii, jež tvoří velkou část hmotnosti, lze umístit pod podlahu do středu vozidla a tím zlepšit jeho jízdní vlastnosti.

Problémem by nemělo být ani dobíjení baterií, protože pro auto v domácnosti stačí běžná zásuvka a ve městech, které se projektu účastní, vzniká síť veřejných dobíjecích míst.

Nissan hodlá postupně nabídnout elektromobily ve většině kategorií aut, nicméně první má na trh přijít městský automobil schopný pojmout až pětičlennou posádku.

Jeho výkon by měl odpovídat benzinové 1,6 a dojezd na jedno nabití bude 160 km. Podle průzkumu, které nechal Nissan zpracovat, nepřekročí 80 % všech denních cest evropských řidičů délku 100 kilometrů.

Elektromobil Nissan EV-02

V případě nutnosti dobíjení baterií během delších jízd mohou být akumulátory nabity během půl hodiny na 80 procent své kapacity. Další variantou je sdílení baterií, které by se na dobíjecích místech pouze vyměňovaly za nabité. Klíčové je také použití vyspělých lithium-ionových baterií, u nichž nedochází při částečném nabití k velkému poklesu jejich životnosti. Podle Nissanu si jejich baterie udrží 80 % kapacity po dobu šesti let užívání.

Elektromobily pro všechny

Nissan má v plánu nabídnout vozidlo cenově konkurenceschopné s ostatními. Po první investici srovnatelné s nákupem běžného automobilu bude zákazník spořit hlavně na provozních nákladech.

Elektromobily v česku

Jak jezdí Peugeot 106 na elektřinu čtěte v TESTU

Oproti benzinovým motorům jsou náklady na použitou elektřinu velmi nízké a podstatnou část investice tvoří baterie. V Nissanu počítají, že její provoz bude hrazen formou pronájmu nebo leasingu. V současnosti by měly snížit její cenu vládní pobídky a další zvýhodnění. V blízké budoucnosti pak vylepšené technologie a masové rozšíření elektromobilů.

Do rozsáhlého projektu patří i promyšlená recyklace starých baterií, možnost placení elektřiny při dobíjení z veřejných stojanů pomocí mobilního telefonu nebo propojení automobilu s internetem, kde řidič najde vyhodnocení své jízdy a dozví se, jak jezdit ještě úsporněji.


Elektromobil