Romano Artioli je kovboj automobilového byznysu. Jsou za ním velké plány, spousta peněz, sebevědomá gesta, ale taky velký krach. To on oživoval jednu z nejslavnějších automobilových značek všech dob. Bugatti pod jeho vedením fungovalo osm let. Podívejte se do opuštěné továrny Bugatti Automobili na předměstí Bologni. Dvacet let opuštěný areál vypráví neuvěřitelný příběh.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Opuštěný areál Bugatti v italském Campogallianu
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Bugatti EB110
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aktuální fotky z Bugatti Automobili poskytl iDNES.cz italský nadšenec značky Alessio. Zvonit na tento zvonek nemá smysl, musí se volat správci.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Když se před zavřenou bránou fabriky ocitnete, cítíte mrazení. Opuštěnou automobilku hned tak nepotkáte. Když chcete dovnitř, musíte volat Eziovi Pavesimu, který k Bugatti nastoupil v roce 1990. Slyšet a vidět Ezia vzpomínat na doby největší slávy je podle svědků obrovský zážitek.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Areál v Campogallianu po krachu koupila firma, která v něm chtěla vyrábět nábytek. Než se nastěhovala, zkrachovala. Fabrika dnes oficiálně patří jednomu římskému advokátovi, koupil ji před čtyřmi lety v aukci. Investory jsou však údajně čínští podnikatelé v autoprůmyslu.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Automobilka Bugatti v Campogallianu
Autor: Benedini & Partners
Tady se stavěl automobilový zázrak dvacátého století. Hlavní vchod je dnes zarostlý.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Takto vypadá opuštěná vstupní hala dnes.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
A takto vypadala při otevření.
Autor: Benedini & Partners
Proč je v recepci japonská vlajka, už si asi nikdo nevzpomene.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Dnes je to pravěk informačních technologií, tehdy supermoderní výbava. Taková byla celá fabrika, investice do zřízení automobilky postavené na "zelené louce" byly enormní.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Artioliho pracovna
Autor: Benedini & Partners
Toto je velký sál, právě tady se představovaly nové modely a konaly galavečery pro partnery. Za pozornost stojí "dláždění" podlahy. Milovníci architektury ocení konstrukci stropu.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Dodnes tu zůstaly plakáty propagující doplňky se značkou EB, řízenou Artioliho manželkou Renatou Kettmeirovou. Nabízela parfémy, brýle, šampaňské, kávové soupravy...
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Za zakódované dveře se do prvního patra dostali jen povolaní. Za nimi pracovali vývojáři. Kromě EB110 tu také vznikl koncept majestátní limuzíny EB112, ta nakonec vznikla snad ve dvou exemplářích.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Automobilka Bugatti v Campogallianu
Autor: Benedini & Partners
V halách na pravo se testovalo.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Opuštěný areál Bugatti v italském Campogallianu
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Tady se testovaly motory.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Opuštěný areál Bugatti v italském Campogallianu
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Tady se testoval pohon 4x4.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Opuštěný areál Bugatti v italském Campogallianu
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Něco málo z původní výbavy v areálu zbylo.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Asi nejznámější místo celého areálu. Před velkou modrou zdí s logem Bugatti a partnerů značky se nejčastěji EB110 fotila.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Zpočátku měl Artioli podporu velkých značek. Vzpomíná hlavně na francouzský ELF.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Logo automobilky bylo na příkaz konkurzního správce překryto modrou samolepící fólií.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Takto je vidět fabrika z dálnice, která vede hned vedle. "Zuby" výrobních hal se zakem EB zná snad každý milovník italských aut.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Zde se italský klenot vyráběl.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Takto vypadala výroba v dobách největší slávy. První sériová EB110 vyjela v prosinci 1991.
Autor: Benedini & Partners
Opuštěný areál Bugatti v italském Campogallianu
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Opuštěný areál Bugatti v italském Campogallianu
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Ani v jídelně neztráceli dělníci Bugatti z očí auta.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Velká vzácnost: dveře z původních dílen Bugatti z Mylhúz (Mulhouse).
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Záznamník recepční příjmající telefony dne 7. března 1995.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Jeden z dokumentů podepsaný osobně architektem Giampaolem Benedinim, tvůrcem fabriky Bugatti Automobili
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Opuštěný areál Bugatti v italském Campogallianu
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Kalendář v kancelářích managementu. Všimněte si vyznačených termínů testů na vysokorychlostním okruhu Nardó v jižní Itálii. Právě tam zajelo EB110 své rekordní časy.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Opuštěný areál Bugatti v italském Campogallianu
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Noviny z 11. září 1995, jen pár dní před bankrotem.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Bugatti Automobili S.P.A. oficiálně vyhlásila bankrot 23 září 1995. V kalendáři je ten den zakroužkovaný, barvu modré propisky už skoro úplně smyl čas.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
V půl osmé ráno přišli úředníci, kteří zakázali zaměstancům vstup do areálu.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Opuštěný areál Bugatti v italském Campogallianu
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Opuštěná fabrika stále sídlí v ulici E. Bugattiho.
Autor: Alessio, pro iDNES.cz
Design EB110 obstaral geniální designér Marcello Gandini, ale příď přepracoval právě architekt fabriky Bendini.
Autor: autowp.ru
EB110 bylo dílem šéfkonstruktéra Oliviera Pedrazziho, génia z Modeny.
Autor: autowp.ru
Banánově žlutá EB110 patřila Michaelu Schumacherovi, byl to jeden z nejznámějších zákazníků.
Autor: autowp.ru
Bugatti EB110
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti EB110
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti EB110
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti EB110
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti EB110
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vůz pohání tříapůllitrový dvanáctiválec.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti EB110
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Toto je dnešní podoba značky Bugatti. Model veyron je jedno z nejslavnějších aut posledních desetiletí. Majitel značky, německý koncern Volkswagen, si s ním postavil pomník, ale stálo ho to obrovské peníze. Za zmínku stojí, že autorem designu je dnešní šéfdesignér Škody, Slovák Jozef Kabaň.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz